Formalnie Rosja udzieliła zezwolenia na przewóz ładunków, objętych sankcjami, jeszcze w lipcu ubiegłego roku. Jednak pod jednym warunkiem – że będzie się odbywać przy użyciu urządzeń śledzących, czyli tzw. plomb nawigacyjnych. W grudniu 2019 r. zostały zatwierdzone wymagania i proces montażu oraz demontażu takich urządzeń.
Teoretycznie zatem tranzyt jest możliwy już od roku, jednak dopiero teraz Rosja uruchomiła państwowy system śledzenia przewozów ładunków z wykorzystaniem elektronicznych plomb nawigacyjnych. Oznacza to, że od 15 lipca 2020 r. przewoźnicy drogowi i kolejowi mogą oficjalnie wykonywać przewozy tranzytowe przez Rosję do państw trzecich.
Operatorem plomb nawigacyjnych zostało Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych (CRCP), spółka-córka RT Invest – Systemy Transportowe, operatora państwowego systemu poboru opłat Płaton. Montaż i demontaż urządzeń ma miejsce na 20 przejściach drogowych i 10 kolejowych.