AsstrA Forwarding AG
OGÓLNE WARUNKI ŚWIADCZENIA USŁUG TRANSPORTOWYCH DLA KLIENTÓW
(zaktualizowane 23 kwietnia 2024)
Terminy i definicje:
«Zleceniodawca» oznacza osobę oraz dowolne podmioty zależne, dla których Spedytor świadczy usługi w zakresie organizacji przewozu i/lub spedycji za wynagrodzeniem, określone szczegółowo w Zleceniu dla Spedytora, przy zastosowaniu jednego środka transportu, różnych środków transportu lub ich kombinacji (transport drogowy, morski, kolejowy lub lotniczy). Definicja Zleceniodawcy zawarta w niniejszych warunkach obejmuje pracowników, agentów i inne osoby, za których działania i zaniechania Zleceniodawca zgodnie z prawem ponosi pełną odpowiedzialność.
«Spedytor» oznacza ASSTRA Forwarding AG oraz dowolne podmioty zależne, które świadczą usługi na rzecz Zleceniodawcy zgodnie ze Zleceniem transportowym.
«Podmiot zależny» oznacza dowolną spółkę/jednostkę, którą Zleceniodawca albo Spedytor kontroluje w sposób bezpośredni lub pośredni. Każdy podmiot zależny Zleceniodawcy lub Spedytora jest uprawniony do stosowania niniejszych warunków tak, jakby był pierwotną Stroną niniejszych warunków. ASSTRA Forwarding AG ma wyłączne prawo do zakwalifikowania podmiotu do kategorii podmiotu zależnego.
«Ładunek» - towar, dobro materialne, będące przedmiotem przewozu lub innych usług określonych w Zleceniu transportowym dla Spedytora.
«Zlecenie transportowe» to wszystkie pisemne instrukcje przekazane przez Zleceniodawcę i zaakceptowane przez Spedytora, które dotyczą organizacji transportu, spedycji, odbioru, przeładunku, składowania, dostawy ładunku i innych niezbędnych usług.
«Oferta» oznacza wstępne oświadczenie w formie dokumentu złożone przez Spedytora w celu wykonania usług na rzecz Zleceniodawcy.
«Środek transportu» oznacza urządzenie techniczne służące do przewozu różnego rodzaju ładunków (między innymi też kontener, wagon, węglarka). Szczegółowe warunki wykonania przewozu i usług spedycyjnych przy zastosowaniu określonych środków transportu są uregulowane w odpowiednich krajowych i międzynarodowych aktach prawnych.
«Usługi» - odpłatne świadczenie czynności związanych z organizacją przewozu ładunku Zleceniodawcy z jednego punktu do drugiego oraz innych czynności logistycznych.
Zleceniodawca oraz Spedytor będą dalej zwani łącznie «Stronami», zaś każdy z nich z osobna «Stroną».
Niniejsze warunki nie mają wpływu na stosunki pomiędzy Stronami w przypadku zawarcia umowy niezawierającej żadnego odniesienia do tych warunków.
1. Zakres zastosowania
1.1. Zleceniodawca i/albo jego podmioty zależne zamawiają usługi, zakres których określa szczegółowo Zlecenie transportowe wysłane Spedytorowi.
1.2. Spedytor świadczy usługi zgodnie ze Zleceniem transportowym przesłanym przez Zleceniodawcę, w tym między innymi: usługi spedycyjne i odprawy celne; analiza bezpieczeństwa tras; organizacja transportu drogowego, kolejowego, wodnego, lotniczego; wsparcie w celnych operacjach tranzytowych; konsolidacja ładunków; ubezpieczenie ładunków; przechowywanie ładunków; załadunek i rozładunek kontenerów; doradztwo w zakresie wyboru odpowiedniego rodzaju przewozu, planowania optymalnych tras itp.
1.3. W celu wykonania swoich obowiązków Spedytor ma prawo do zawarcia umowy dotyczącej usług transportowych i innych usług związanych z transportem ładunków z osobą trzecią.
1.4. Warunki wykonania usług spedycyjnych oraz przewozu określają odpowiednie przepisy, w tym międzynarodowe, zawierające normy regulujące przewozy z zastosowaniem określonego środka transportu.
2.1. Obowiązki Spedytora
2.1.1. Organizacja przewozu, świadczenie usług transportowych, spedycyjnych oraz innych usług wymienionych z Zleceniu transportowym na koszt Zleceniodawcy.
2.1.2. Podstawić pod załadunek sprawny pojazd spełniający wymogi techniczne i sanitarne określone w Zleceniu transportowym w terminie uzgodnionym ze Zleceniodawcą.
Wybór oraz wskazanie odpowiedniego rodzaju pojazdu w Zleceniu transportowym należy do obowiązków Zleceniodawcy.
2.1.3. Wykonywać instrukcje Zleceniodawcy zgodnie ze Zleceniem transportowym pod warunkiem, że instrukcje Zleceniodawcy są w odpowiednim stopniu precyzyjne, zgodne z prawem i możliwe do wykonania.
2.1.4. W przypadku wystąpienia obiektywnych przyczyn uniemożliwiających wykonanie uzgodnionych usług na podstawie Zlecenia transportowego powiadomić Zleceniodawcę w celu podjęcia wspólnych działań zmierzających do realizacji Zlecenia transportowego.
2.1.5. W przypadku, gdy Spedytor odbiega od wykonania instrukcji, natychmiast poinformować o tym Zleceniodawcę. Jeżeli powiadomienie nie może być wysłane natychmiast, Spedytor zobowiązuje się poinformować Zleceniodawcę o takich odstępstwach w ciągu 24 godzin.
2.1.6. Spedytor powinien zapewnić przyjęcie ładunku do przewozu zgodnie z warunkami Zlecenia transportowego. W przypadku, gdy Spedytor zgodnie ze Zleceniem jest odpowiedzialny za kontrolę załadunku, prawidłowego rozmieszczenia i mocowania ładunku oraz za sprawdzenie stanu opakowania, powinien poinformować Zleceniodawcę o wszystkich wykrytych w toku kontroli naruszeniach i uzgodnić ze Zleceniodawcą tryb dalszego postępowania. W razie braku odpowiednich poleceń ze strony Zleceniodawcy w ciągu 24 godzin od chwili otrzymania powiadomienia od Spedytora wysłanego przez dowolne dostępne środki komunikacji, Spedytor ma prawo odmówić wykonania Zlecenia i żądać od Zleceniodawcy zapłaty kary umownej za anulowanie Zlecenia, pokrycia wszystkich dodatkowych kosztów powstałych z winy Zleceniodawcy oraz ma prawo do naliczania opłat postojowych .
2.1.7. Na żądanie Zleceniodawcy udzielać informacji o przebiegu procesu transportowego, powiadamiać Zleceniodawcę o wszystkich wymuszonych opóźnieniach, wypadkach i innych okolicznościach, które uniemożliwiają terminową dostawę lub zagrażają bezpieczeństwu przewożonego ładunku.
2.1.8. Niezwłocznie powiadamiać Zleceniodawcę o wszystkich uchybieniach stwierdzonych przy załadunku (naruszenie integralności opakowania, uszkodzenie kontenerów, plomb, nadmiar/niedobór w stosunku do danych zawartych w dokumentach przewozowych, zamoczenie i inne uszkodzenia ładunku, brak niezbędnych dokumentów towarzyszących ładunkowi, a także w przypadku niezgodności rzeczywistego stanu ładunku i kontenerów z danymi zawartymi w dokumentach przewozowych lub z informacjami uprzednio przekazanymi Spedytorowi przez Zleceniodawcę) i postępować zgodnie z jego pisemnymi instrukcjami.
2.1.9. Jeżeli Zlecenie transportowe nie stanowi inaczej, zapewnić przekazanie Zleceniodawcy poświadczonych przez Spedytora kopii dokumentów potwierdzających wykonanie przewozu (listy przewozowe o ustalonej formie odpowiedniej dla danego rodzaju przewozu) z adnotacją o przyjęciu/dostarczeniu ładunku oraz inne dokumenty potwierdzające wykonane usługi i poniesione przez Spedytora wydatki.
2.1.10. Rozliczyć się z osobami trzecimi zaangażowanymi w świadczenie usług w ramach Zlecenia transportowego, z uwzględnieniem późniejszego zwrotu takich kosztów przez Zleceniodawcę.
2.2. Prawa Spedytora
2.2.1. W przypadku podania przez Zleceniodawcę niepełnych i niekompletnych informacji w Zleceniu transportowym, Spedytor powinien poinformować Zleceniodawcę oraz sprawdzić wiarygodność informacji i dokumentów niezbędnych do wykonania przewozu.
Jeżeli Zleceniodawca nie udostępni dodatkowych informacji i dokumentów na żądanie Spedytora, Spedytor ma prawo odmówić wykonania Zlecenia.
2.2.2. Spedytor według swojego uznania może zmienić rodzaj transportu, trasę przewozu oraz, w przypadku przewozu ładunku różnymi środkami transportu, kolejność zastosowania poszczególnych środków, działając z poszanowaniem interesów Zleceniodawcy, o ile w Zleceniu transportowym wyraźnie nie postanowiono inaczej.
2.2.3. Na zlecenie i koszt Zleceniodawcy, we własnym imieniu bądź w imieniu Zleceniodawcy, zawrzeć umowę ubezpieczenia ładunku podczas transportu, kierując się informacjami przekazanymi przez Zleceniodawcę. W takim przypadku Zleceniodawca zobowiązany jest do zwrotu Spedytorowi kosztów ubezpieczenia ładunku. Warunki ubezpieczenia uzgadniane są przez strony przed rozpoczęciem przewozu.
2.2.4. Spedytor ma prawo żądać od Zleceniodawcy udostępnienia niezbędnych dokumentów przewozowych oraz dokumentów towarzyszących przesyłce.
2.2.5. Powierzyć wykonanie niektórych swoich obowiązków osobom trzecim.
2.2.6. Spedytorowi przysługuje prawo zatrzymania ładunku w celu zabezpieczenia roszczeń o zapłatę wynagrodzenia oraz dodatkowych kosztów i wydatków poniesionych przez Spedytora w związku z wykonaniem usług na rzecz Zleceniodawcy do momentu uregulowania płatności przez Zleceniodawcę. Zleceniodawca pokrywa wszystkie wydatki Spedytora powstałe w wyniku skorzystania z prawa zatrzymania.
2.2.7. W przypadku zmian taryf transportowych/ stawek przez podmioty regulujące transport, Spedytor może zmienić cennik swoich usług, o czym bez zbędnej zwłoki, po wejściu w życie stosownych zmian taryf, poinformuje Zleceniodawcę.
2.3. Obowiązki Zleceniodawcy
2.3.1. Wysłać Zlecenie transportowe dla Spedytora drogą mailową.
2.3.2. Udostępnić Spedytorowi niezbędne dokumenty oraz informacje zarówno o ładunku (cechy i właściwości), jak i o warunkach przewozu. Do obowiązków Zleceniodawcy należy przygotowanie ładunku do przewozu odpowiednim środkiem transportu wraz z niezbędną dokumentacją towarzyszącą - umowy, faktury, licencje, zgłoszenia celne, zezwolenia tranzytowe, certyfikaty itp.
Zleceniodawca gwarantuje wiarygodność i kompletność dokumentów przekazanych przez Zleceniodawcę i/lub nadawcę oraz informacji o właściwościach ładunku, o warunkach przewozu oraz innych informacji niezbędnych do świadczenia usług przez Spedytora i/lub zaangażowanych przez niego przewoźników, zgodnie ze Zleceniem transportowym. Zleceniodawca jest zobowiązany do zapewnienia pełnej zgodności załadowanego ładunku z dokumentami przewozowymi oraz informacjami o ładunku przekazanymi Spedytorowi i/lub przewoźnikowi zaangażowanemu przez Spedytora.
2.3.3. Zleceniodawca zapewnia przeprowadzenie czynności załadunkowych i dokonanie formalności celnych zgodnie ze Zleceniem. Zleceniodawca również powinien zapewnić odpowiednie opakowanie i umocowanie ładunku zgodnie z zasadami gwarantującymi bezpieczeństwo ładunku podczas transportu oraz normami dotyczącymi opakowań. Przewożony ładunek musi być w integralnym oryginalnym opakowaniu, które zawiera nazwę, rodzaj ładunku, wagę ładunku, liczbę artykułów, a także uniemożliwia niezauważalny dostęp (zapieczętowane/ zaplombowane). Zleceniodawca powinien poinformować Spedytora w Zleceniu o konieczności zapewnienia pewnych warunków podczas przewozu (na przykład odpowiednia temperatura). Spedytor sprawdza integralność opakowania, a także utrzymanie temperatury, jeśli o konieczności wykonania tych czynności został poinformowany w Zleceniu.
2.3.4. Umożliwić Spedytorowi podstawienie pojazdów na załadunek i rozładunek zgodnie z informacją zawartą w Zleceniem transportowym, utrzymywać w dobrym stanie drogi dojazdowe do miejsc załadunku i rozładunku oraz miejsca załadunku i rozładunku, zapewniając swobodne manewrowanie i przejazd pojazdów.
2.3.5. Zleceniodawca jest zobowiązany do zapłaty należnego Spedytorowi wynagrodzenia, jak również do zwrotu kosztów poniesionych przez Spedytora w interesie Zleceniodawcy lub z winy Zleceniodawcy oraz z winy osób trzecich, za działania i zaniechania których odpowiada Zleceniodawca. Płatności dokonywane są na podstawie faktur oraz odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej dodatkowe koszty poniesione przez Spedytora.
2.3.6. Udzielić stosownego pełnomocnictwa w terminie wskazanym przez Spedytora, jeżeli jest to niezbędne do świadczenia usług zgodnie ze Zleceniem.
2.3.7. Zapewnić dostęp przedstawiciela Spedytora (kierowca, specjalista ds. oceny ryzyka ubezpieczeniowego, rzeczoznawca) do kontroli szeroko pojętego procesu załadunku/rozładunku pojazdu (m.in. rozmieszczenie ładunku, sprawdzenie widocznego stanu opakowania) oraz umożliwić weryfikację dokumentacji przewozowej pod kątem poprawności i dokładności.
2.3.8. Jeżeli przedstawiciel Spedytora (kierowca, specjalista ds. oceny ryzyka ubezpieczeniowego, rzeczoznawca) zgodnie z art. 8 Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) wpisze do listu przewozowego CMR zastrzeżenie o braku możliwości sprawdzenia prawidłowości danych dotyczących ilości sztuk towaru, ich cech i numerów, widocznego stanu ładunku i jego opakowania albo zastrzeżenia co do stanu ładunku, Zleceniodawca zapewni, aby na liście przewozowym CMR znajdowała się też adnotacja potwierdzająca od nadawcy.
2.3.9. Podczas załadunku stosować się do wskazówek przedstawiciela Spedytora (kierowca, specjalista ds. oceny ryzyka ubezpieczeniowego, rzeczoznawca) dotyczących procedury załadunku, rozmieszczenia ładunku, mocowania w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz innych instrukcji oraz zapewnić na własny koszt środki i odpowiedni sprzęt do zabezpieczenia ładunku, który nie stanowi standardowego wyposażenia pojazdu i nie został wymieniony w Zleceniu transportowym.
2.3.10. Niezwłocznie informować Spedytora o konieczności przekierowania pojazdu (jeżeli występuje), o zmianach objętości, masy, rodzaju ładunku lub miejsc załadunku/rozładunku, nie później niż w terminie 48 godzin przed planowanym załadunkiem/rozładunkiem, Spedytor w związku z tym ma prawo obciążyć Zleceniodawcę dodatkowymi kosztami.
2.3.11. Zapewnić odbiór ładunku w miejscu przeznaczenia przez osobę należycie upoważnioną i uprawnioną do odbioru towarów wymienionych w dokumentach przewozowych.
2.4. Prawa Zleceniodawcy
2.4.1. Zleceniodawca ma prawo żądać od Spedytora udzielenia informacji i udostępnienia niezbędnych dokumentów przewozowych.
2.4.2. Ustalać trasę przewozu. Jeżeli trasa przewozu nie została wyraźnie określona przez strony w Zleceniu transportowym, przyjmuje się, że Zleceniodawca wyraził zgodę na wybór odpowiedniej trasy przez Spedytora.
2.4.3. Żądać od Spedytora udzielenia informacji o przebiegu procesu transportowego.
2.4.4. Instruować i wydawać polecenia dla Spedytora zgodnie z niniejszymi warunkami.
3. Zasady wystawiania zleceń transportowych
3.1. Zleceniodawca zleca przewóz ładunku i/lub inne usługi wysyłając Spedytorowi Zlecenie transportowe. Spedytor potwierdza przyjęcie Zlecenia do realizacji w ciągu 48 godzin (roboczych) licząc od daty wysłania Zlecenia na wskazany przez Spedytora adres mailowy.
3.2. Zleceniodawca może dokonać zmian w treści Zlecenia lub anulować Zlecenie nie później niż 96 godzin przed planowaną datą załadunku. W przypadku zachowania terminu Zleceniodawca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów i nie zostanie obciążany karą umowną, o ile pojazd nie dotarł jeszcze na miejsce załadunku lub inne warunki nie zostały uzgodnione przez strony w Zleceniu.
3.3. Każde Zlecenie powinno być podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentacji Zleceniodawcy oraz opatrzone pieczątką (jeśli dotyczy). Zleceniodawca ponosi pełną odpowiedzialność za wiarygodność i prawidłowość danych zawartych w Zleceniu. O ile jest to niezbędne w celu wykonania usług, Zleceniodawca również udzieli Spedytorowi pełnomocnictwa do dokonywania określonego rodzaju czynności.
3.4. Przyjęte do realizacji Zlecenie powinno być podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentacji Spedytora oraz opatrzone pieczątką (jeśli dotyczy) oraz wysłane na adres mailowy Zleceniodawcy. Zlecenie transportowe jest uważane za przyjęte do realizacji z chwilą otrzymania przez Zleceniodawcę podpisanego Zlecenia albo pisemnego potwierdzenia o przyjęciu drogą mailową. Jeżeli Spedytor nie może wykonać usługi zgodnie ze Zleceniem, powinien wysłać Zleceniodawcy powiadomienie pisemne drogą mailową.
3.5. Zleceniodawca powinien informować Spedytora w zleceniach o cechach i właściwościach ładunków, które mogą być uznane za niebezpieczne, stanowić bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz dla środowiska naturalnego i mienia; ładunków wrażliwych, szybko psujących się (wymagających specjalnych warunków przewozu, przeładunku i przechowywania). Zlecenia przewozu ładunków niebezpiecznych, szkodliwych lub łatwo psujących się, szczególnie podatnych na uszkodzenie, nie są przyjmowane przez Spedytora do realizacji w przypadku braku uprzedniej pisemnej instrukcji oraz danych dotyczących bezpieczeństwa przewozu od Zleceniodawcy oraz w przypadku braku zgody Spedytora na przewóz takich towarów.
3.6. Spedytor może odstąpić od instrukcji i poleceń Zleceniodawcy, o ile jest to konieczne, działając w interesie Zleceniodawcy, jeżeli z powodu przyczyn od niego niezależnych nie mógł wcześniej uzyskać zgody od Zleceniodawcy na zmianę sposobu wykonania Zlecenia.
3.7. Warunki zawarte w odrębnym Zleceniu transportowym mają pierwszeństwo przed niniejszymi warunkami w przypadku jakichkolwiek rozbieżności lub sprzeczności.
4. Tryb płatności
4.1. Walutę rozliczeń oraz wysokość wynagrodzenia Spedytora strony ustalają w podpisanym przez nie Zleceniu transportowym.
4.2. Jeżeli Zlecenie nie stanowi inaczej, rozliczenie dokonywane jest przed rozpoczęciem przewozu na podstawie faktury wystawionej przez Spedytora i wysłanej Zleceniodawcy drogą mailową (100% przedpłata). Zleceniodawca dokonuje płatności w euro.
4.3. O ile strony w Zleceniu transportowym nie uzgodniły inaczej, płatności z tytułu dodatkowych wydatków i kosztów poniesionych przez Spedytora przy wykonaniu Zlecenia oraz z tytułu kar umownych dokonuje się na podstawie odrębnej faktury Spedytora w terminie 10 dni kalendarzowych licząc od daty wystawienia faktury i otrzymania przez Zleceniodawcę kopii dokumentów potwierdzających wydatki lub uzasadniających nałożone kary, płatność musi być dokonana w euro.
4.4. Zapłata za świadczone usługi nastąpi przelewem należnych środków z rachunku bieżącego Zleceniodawcy na rachunek bieżący Spedytora.
4.5. Wszelkie prowizje i inne opłaty bankowe związane z przelewem obciążają Stronę dokonującą płatności.
4.6. Za termin dokonania zapłaty uważa się datę wpływu środków na rachunek bieżący Spedytora.
5. Zasady przewozu ładunków w transporcie kolejowym
5.1. Przy świadczeniu usług w zakresie organizacji przewozów kolejowych rzeczy strony kierują się przede wszystkim postanowieniami Umowy o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej (SMGS), Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), niniejszymi zasadami, przepisami o rozmieszczeniu i mocowaniu towarów w wagonach i kontenerach, instrukcjami o postępowaniu przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych oraz innymi przepisami regulującymi warunki przewozów kolejowych.
5.1.1. Spedytor przyjmuje kontener do przewozu bez sprawdzenia stanu ładunku i jego mocowania wewnątrz kontenera. Kontrola taka może być wykonana na zlecenie i wyłączny koszt Zleceniodawcy.
5.1.2. Obowiązują ograniczenia i limity wagowe w transporcie kolejowym przewidziane w odpowiednich przepisach krajów tranzytowych.
5.1.3. Spedytor świadczy usługi zgodnie z instrukcjami Zleceniodawcy. W przypadku, gdy polecenia Zleceniodawcy są nieprecyzyjne, niepełne lub niezgodna z ofertą, Spedytor może na wyłączny koszt i ryzyko Zleceniodawcy działać według własnego uznania.
5.1.4. O ile wyraźnie nie uzgodniono inaczej, usługi świadczone przez Spedytora nie obejmują przewozów towarów niebezpiecznych.
5.2. Obowiązki Spedytora
5.2.1. Dokonać wstępnej kalkulacji i oszacowania kosztów przewozu ładunku transportem kolejowym zgodnie ze Zleceniem transportowym.
5.2.2. Przyjąć załadowany oraz zabezpieczony plombą kontener na stacji kolejowej.
5.2.3. Przekazać załadowany kontener/wagon stacji nadania do dalszego transportu.
5.2.4. Wystawić wszystkie niezbędne dokumenty przewozowe na podstawie informacji i dokumentów przekazanych przez Zleceniodawcę.
5.2.5. Po przybyciu wagonu (kontenera) niezwłocznie powiadomić Zleceniodawcę telefonicznie lub mailowo.
5.2.6. Podstawić wagon/kontener pod rozładunek zgodnie ze Zleceniem.
5.2.7. Na zlecenie Zleceniodawcy we własnym imieniu działać jako upoważniony nadawca ładunku.
5.2.8. Wykonywać polecenia Zleceniodawcy zgodnie ze Zleceniem, o ile takie polecenia są zgodne z prawem, precyzyjne i możliwe do realizacji.
5.2.9. W przypadku podwyższenia obowiązujących taryf kolejowych (przewoźników, spedytorów itp. ) wysokość wynagrodzenia Spedytora za usługi może zostać podwyższona w trybie jednostronnym o odpowiednią kwotę, o czym Spedytor powinien poinformować Zleceniodawcę.
5.3. Obowiązki Zleceniodawcy
5.3.1. Za pośrednictwem dostępnych środków komunikacji wysłać Spedytorowi Zlecenie transportowe w formie pisemnej zawierające wszystkie niezbędne informacje co najmniej 10 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem przewozu ładunku w krajowym ruchu kolejowym i co najmniej 15 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem przewozu ładunku w ruchu międzynarodowym, w ruchu mieszanym, a także w przypadku, gdy miejscem przeznaczenia jest port lub terminal przeładunkowy ładunków płynnych.
5.3.2. Wysłać Spedytorowi Zlecenie w celu organizacji procedury rozładunku wagonu (kontenera) nie później niż 24 godziny przed planowanym rozładunkiem.
5.3.3. Anulowanie Zlecenia w trybie jednostronnym przez Zleceniodawcę powinno nastąpić nie później niż 48 godzin przed zgłoszeniem pojazdu do załadunku.
5.3.4. Terminowo dostarczać Spedytorowi niezbędne dokumenty i informacje (kopia telegramu, listy przewozowe, certyfikaty itp.).
5.3.5. Zleceniodawca powinien zapewnić przeprowadzenie czynności załadunkowych i rozładunkowych wagonów kolejowych oraz dokonanie formalności celnych w ciągu 2 dni kalendarzowych licząc od chwili przyjazdu na miejsce załadunku/rozładunku, jeżeli Zlecenie nie stanowi inaczej; w przypadku kontenera: 20- stopowego - w ciągu 3 godzin, 40-stopowego - w ciągu 4 godzin, chyba że w Zleceniu określono inaczej.
5.3.6. Zleceniodawca zapewnia opakowanie i umocowanie ładunku zgodnie z normami, gwarantującymi bezpieczeństwo ładunku podczas transportu ,co odpowiada państwowym standardom i regułom przewozu ładunków kolejowym transportem.
Przedsięwziąć odpowiednie środki zapobiegające przemieszczaniu się ładunku wewnątrz kontenera/wagonu.
5.3.7. Zrekompensować wszystkie wydatki poniesione przez Spedytora, które powstały w związku z przechowywaniem, zwrotem lub przekierowaniem kontenerów/wagonów w przypadku nieobecności uprawnionego odbiorcy na stacji przeznaczenia.
5.3.8. Po dostarczeniu ładunku do odbiorcy (stacja przeznaczenia/docelowa) Zleceniodawca jest zobowiązany do dostarczenia Spedytorowi w ciągu 7 dni kalendarzowych listu przewozowego opatrzonego wszystkimi niezbędnymi pieczątkami/ stemplami stacji kolejowych, organów celnych i straży granicznej. Wszystkie stemple muszą być wyraźne i czytelne.
5.3.9. Przekazać Spedytorowi wszelkie niezbędne dokumenty i informacje. Spedytor nie ma obowiązku sprawdzania prawidłowości bądź adekwatności takich dokumentów i informacji. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność wobec Spedytora za wszelkie szkody spowodowane brakiem, nieprawidłowością lub niedokładnością rzeczonych dokumentów i informacji.
Zleceniodawca również ponosi odpowiedzialność wobec Spedytora za wszelkie straty lub szkody, koszty, wydatki i opłaty urzędowe wynikające z niedokładnych lub niekompletnych informacji lub poleceń Zleceniodawcy bądź przekazania przez Zleceniodawcę lub osobę działającą w jego imieniu Spedytorowi lub osobie trzeciej, wobec której Spedytor może ponosić odpowiedzialność, ładunku, który spowodował szkodę na osobie, szkodę w mieniu, szkodę w środowisku lub innego rodzaju szkody.
5.3.10. Zleceniodawca jest odpowiedzialny za przygotowanie ładunku do przewozu poprzez zapewnienie właściwego opakowania, oznakowania, zabezpieczenia, opatrzenia symbolami zawierającymi informacje o towarze i sposobach postępowania podczas transportu. Zleceniodawca informuje Spedytora o konieczności zachowania określonych warunków przewozu towaru, np. odpowiednia temperatura. Zleceniodawca gwarantuje, że ładunek przygotowany do przewozu spełnia wszystkie wymagania prawne w zakresie kontroli eksportu/ importu towarów.
5.3.11. O ile strony nie uzgodniły inaczej, zakres obowiązków Zleceniodawcy obejmuje: załadunek, mocowanie, zabezpieczenie oraz rozładunek towarów w miejscach wyznaczonych przez Zleceniodawcę. W przypadku, gdy na podstawie Zlecenia Spedytor jest zobowiązany do wykonania wyżej wymienionych czynności, pomoc jest udzielana jest na wyłączny koszt, odpowiedzialność i ryzyko Zleceniodawcy.
5.3.12. W przypadku utraty lub uszkodzenia kontenera Zleceniodawca jest odpowiedzialny wobec Spedytora za szkody będące następstwem takich zdarzeń.
5.3.13. W przypadku nieodebrania kontenera/ładunku przez uprawnionego odbiorcę wskazanego w liście przewozowym / konosamencie wszystkie powstałe w związku z tym koszty (postojowe, opłaty celne, wydatki powstałe w związku z koniecznością przechowywania, utylizacji, zwrotu ładunku) obciążają Zleceniodawcę – płatności są dokonywane na podstawie faktury Spedytora.
5.3.14. Zleceniodawca zwalnia Spedytora z odpowiedzialności, przejmując na siebie wszelkie zgłoszone wobec niego roszczenia z tytułu Awarii Wspólnej, i w związku z tym udziela takiego zabezpieczenia, jakiego może wymagać Spedytor.
5.3.15. Zleceniodawca jest zobowiązany do poinformowania Spedytora z wyprzedzeniem (przed rozpoczęciem przewozu) w przypadku konieczności wprowadzenia informacji o przewozie ładunku do dowolnego systemu monitoringu, a także o tym, jaki zakres danych musi być wprowadzony do takiego systemu oraz przekaże odpowiednie instrukcje. Jeżeli Zleceniodawca nie dochowa obowiązku poinformowania, ponosi odpowiedzialność wobec Spedytora za szkodę.
5.4. Obowiązujące stawki wynagrodzenia Spedytora i dodatkowe opłaty
5.4.1. Oferta obejmuje wyłącznie czynności w niej określone, a podane w niej stawki wynagrodzenia za usługi obowiązują wyłącznie przez okres ważności oferty, chyba że z jej treści wynika co innego.
5.4.2. Okres obowiązywania stawek wynagrodzenia wskazanych w niniejszej ofercie jest ograniczony.
5.4.3.Podane w ofercie stawki wynagrodzenia nie obejmują:
a) Podatku VAT;
b) Opłat za mocowanie ładunku;
c) Ewentualnych kosztów inspekcji/kontroli ładunków i innych kosztów o charakterze incydentalnym;
d) Multistop na terenie UE;
e) Kosztów wydania licencji eksportowych.
5.4.4. Spedytor zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany wysokości stawek wynagrodzenia za pisemnym powiadomieniem Zleceniodawcy z wyprzedzeniem, nie później niż w terminie 5 dni przed planowaną zmianą w następujących przypadkach:
a) Zmiana stawek wynagrodzenia przewoźnika;
b) Istotna zmiana okoliczności niezależnych od Spedytora.
5.4.5. Spedytor w żadnym wypadku nie ponosi odpowiedzialności za:
a) Ładunki wysokowartościowe lub niebezpieczne, chyba że zostały zadeklarowane przez Zleceniodawcę oraz przyjęte przez Spedytora do przewozu w chwili akceptacji Oferty;
b) Szkody spowodowane opóźnieniem w dostawie;
c) Utracone korzyści i zysk (lucrum cessans);
d) Utratę lub uszkodzenie ładunku na skutek wady własnej;
e) Działania lub zaniechania Zleceniodawcy, jego przedstawicieli, pełnomocników lub pracowników, m.in. niezałożenie plomby kontenerowej w obecności przewoźnika, brak listu przewozowego itp.;
f) Niezapewnienie właściwego opakowania, w sytuacji, gdy pakowanie wchodzi w zakres odpowiedzialności Zleceniodawcy lub osoby działającej w jego imieniu;
g) Nienależyte wykonane procedury załadunku i sztauowania, w sytuacji, gdy załadunek i sztauowanie wchodzi w zakres odpowiedzialności Zleceniodawcy lub osoby działającej w jego imieniu;
h) Okoliczności niezależne od Spedytora, których skutków Spedytor nie mógł przewidzieć lub uniknąć przy dochowaniu należytej staranności.
5.4.6. Zleceniodawca przejmuje do wiadomości, że niniejsza oferta zawiera informacje dotyczące stawek wynagrodzenia, opłat i kosztów, które powstają tylko i wyłącznie w trakcie niezakłóconego procesu przewozu.
5.5. Odpowiedzialność Spedytora w przypadkach szczególnych
5.5.1. Spedytor ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka jako przewoźnik umowny, jeżeli wystawia własny dokument przewozowy oraz udziela wyraźnej zgody na przyjęcie na siebie odpowiedzialność w takim zakresie. Jednocześnie Spedytora nie uznaje się za przewoźnika umownego, jeżeli Zleceniodawca otrzymał dokument przewozowy wystawiony przez inną osobę niż Spedytor i w rozsądnym terminie nie udowodni, że Spedytor mimo wszystko ponosi odpowiedzialność jako przewoźnik umowny.
5.5.2. W zakresie innych usług niż organizacja przewozu, w szczególności przechowywania, przeładunku, pakowania, dystrybucji, a także związanych z tym usług pomocniczych, Spedytor będąc wykonawcą ponosi pełną odpowiedzialność, jeżeli:
a) Wyżej wymienione usługi zostały wykonane przez Spedytora samodzielnie z wykorzystaniem zasobów i środków własnych lub przez pracowników Spedytora;
b) jeżeli przyjął na siebie odpowiedzialność w takim zakresie.
5.5.3. Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za działania i zaniechania osób trzecich, w szczególności przewoźników, magazynierów, sztauerów, dalszych spedytorów, chyba że ponosi winę w wyborze.
5.5.4. Spedytor oświadcza, że nie posiada własnych środków transportu/floty i świadczy usługi za pośrednictwem podwykonawców. Spedytor nie wykonuje przewozów bezpośrednio i nie może być traktowany jako przewoźnik faktyczny.
5.5.5. Spedytor informuje, że wszystkie terminy zawarte w niniejszej ofercie mają charakter orientacyjny. Spedytor nie odpowiada za ich naruszenie i uchybienia.
5.6. Realizacja usług
5.6.1. Po wysyłce kontenera ze stacji nadania Spedytor wysyła Zleceniodawcy kopię listu przewozowego CMR lub SMGS.
5.6.2. Kontenery zwrócone po rozładunku muszą być czyste i nieuszkodzone, w takim samym stanie, jak przed rozpoczęciem przewozu. Wszystkie ewentualne koszty czyszczenia lub naprawy kontenerów poniesione przez Spedytora muszą zostać zrekompensowane przez Zleceniodawcę w terminie 5 dni od otrzymania odpowiedniego wezwania w formie pisemnej
5.6.3. Jeżeli Spedytor udostępnia puste kontenery (zgodnie z formułą SLAC – „shippers load, stow and count” [„załadunek, sztauowanie i liczenie po stronie nadawcy”]), Zleceniodawca jest zobowiązany do sprawdzenia kontenerów pod kątem ich przydatności do załadunku (stan, brak obcych zapachów i td.). Wszelkie zastrzeżenia co do stanu kontenerów zgłaszane są przez Zleceniodawcę Spedytorowi w formie pisemnej/elektronicznej. W przypadku braku zastrzeżeń uważa się, że kontener został dostarczony w dobrym stanie i nadaje się do przewozu - w takim wypadku Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia ładunków wynikające z wad kontenera istniejących w chwili załadunku.
5.7. Ubezpieczenie
5.7.1. Spedytor ubezpieczy swoją odpowiedzialność cywilną zgodnie z wymaganiami prawnymi lub powszechną praktyką w działalności spedytora.
5.7.2. Spedytor dokonuje ubezpieczenia cargo (ładunki przewożone, przeładowywane, przechowywane) jedynie wówczas, gdy na piśmie wyraźnie uzgodniono, że Spedytor jest do tego zobowiązany. Spedytor zachęca Zleceniodawcę do kupna polisy ubezpieczenia cargo obejmującej ochronę ładunków podczas przewozu, przeładunku i przechowywania.
5.8. Zawiadomienia
5.8.1. O ile Spedytor nie otrzyma w chwili odbioru ładunku przez osobę uprawnioną pisemnego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia z podaniem ich ogólnego charakteru, takie przekazanie stanowi dowód prima facie dostawy ładunku w dobrym stanie. W przypadku, gdy braki lub uszkodzenia nie są widoczne (szkoda niejawna), taki sam skutek prima facie stosuje się sytuacji, w której zgłoszenie nie zostanie przekazane w terminie 6 dni od dnia przekazania ładunku osobie uprawnionej do odbioru.
5.8.2. W zakresie wszystkich innych strat i szkód wszelkie roszczenia Zleceniodawcy w stosunku Spedytora pozostające w związku nienależytym wykonaniem usług na rzecz Zleceniodawcy sporządzane są w formie pisemnej i zgłaszane Spedytorowi w terminie 14 dni licząc od dnia, w którym Zleceniodawca powziął lub powinien był powziąć wiedzę o zdarzeniu będącym podstawą do nabycia uprawnienia do zgłoszenia roszczenia. Wszelkie roszczenia i żądania, które nie zostały sporządzone i zgłoszone w powyższym trybie, nie zostaną uznane, chyba że Zleceniodawca może wykazać, iż nie miał możliwości dochowania tego terminu i zgłosił roszczenie tak szybko, jak jest to rozsądnie możliwe.
5.8.3. Wszystkie roszczenia powinny być uzasadnione, a mianowicie poparte odpowiednimi materiałem dowodowym w postaci dokumentacji, która potwierdza stan i wartość przesyłki, okoliczności zdarzenia w przypadku utraty/uszkodzenia, a także zawiera kalkulację szkody.
6. Zasady przewozu ładunków w transporcie drogowym
6.1. Przy świadczeniu usług w zakresie organizacji przewozów drogowych strony kierują się przede wszystkim postanowieniami Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) oraz Protokołu do Konwencji CMR, Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR, Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz innymi przepisami regulującymi przewozy drogowe.
6.2. Obowiązki Spedytora
6.2.1. Organizować we własnym imieniu, ale na koszt Zleceniodawcy, przewóz towarów Zleceniodawcy samodzielnie lub za pomocą podwykonawców oraz świadczyć usługi spedycyjne.
6.2.2. Spedytor zawiera odpowiednie umowy przewozu z przewoźnikami w swoim imieniu, ale na koszt Zleceniodawcy.
6.2.3. Informować Zleceniodawcę o wszelkich opóźnieniach w dostawie oraz dochować należytej staranności w celu usunięcia skutków takiego naruszenia.
6.2.4. Spedytor powinien zapewnić i zorganizować na zlecenie oraz koszt Zleceniodawcy konwojowanie, ubezpieczenie ładunków i wykonać inne polecenia Zleceniodawcy.
6.3. Obowiązki Zleceniodawcy
6.3.1. Wysłać Zlecenie transportowe Spedytorowi 3 dni robocze przed planowanym rozpoczęciem przewozu. W przypadku transportu ponadgabarytowego (nienormatywnego) Zlecenie transportowe powinno być wysłane co najmniej 21 dni przed planowanym rozpoczęciem przewozu. Anulowanie Zlecenie jest możliwe nie później niż 48 godzin przed podstawieniem pojazdu pod załadunek, a w przypadku transportu ponadgabarytowego co najmniej 7 dni przed podstawieniem pojazdu pod załadunek. Jeżeli Zleceniodawca anulując Zlecenie nie dochowa terminów, o których jest mowa w niniejszym postanowieniu, zostanie obciążony karą umowną.
6.3.2. Uzgodnić ze Spedytorem konkretny zakres i rodzaj usług oraz wysokość wynagrodzenia Spedytora wysyłając odpowiednie Zlecenie transportowe.
6.3.3. Udostępnić towar w miejscu załadunku zgodnie ze Zleceniem transportowym, w opakowaniach zapewniającym bezpieczeństwo ładunku podczas przewozu oraz podczas wykonywania czynności załadunkowych i rozładunkowych, a także dokumenty niezbędne do przewozu (dokumenty przewozowe, celne, certyfikaty, zezwolenia importowe itp.). Zleceniodawca ponosi pełną odpowiedzialność za kompletność dostarczonej dokumentacji i informacji oraz za zgodność ładunku ze Zleceniem i dokumentami.
6.3.4. Zapewnić przeprowadzenie czynności załadunkowych/rozładunkowych i odprawy celnej ładunku w zgodnie z niniejszym postanowieniem (w takim przypadku Zleceniodawca nie jest obciążany dodatkową opłatą za korzystanie z pojazdu). Załadunek/rozładunek i odprawa celna powinny być przeprowadzone w ciągu: na terenie krajów UE – 24 godzin licząc od momentu podstawienia się pojazdu; na terytorium krajów WNP - 48 godzin licząc od momentu podstawienia się pojazdu. W przypadku przewozów krajowych na terenie jednego państwa unijnego – w ciągu 4 godzin licząc od momentu podstawieniu się pojazdu. Dni wolne i święta państwowe są uwzględniane w obliczeniach, za dodatkowy postój pojazdów w dni wolne i święta państwowe Zleceniodawca może być obciążony opłatami.
6.3.5. Stosować się do zasad i poleceń organów celnych w przypadku importu/eksportu towarów. Ładunek importowany powinien zostać zgłoszony do odprawy w urzędzie celnym wpisanym w liście przewozowym CMR lub karnecie TIR przed dostawą towaru do odbiorcy.
7. Zasady przewozu ładunków w transporcie morskim
7.1. Przy świadczeniu usług w zakresie organizacji przewozów morskich strony kierują się przede wszystkim postanowieniami zbioru międzynarodowych przepisów dotyczących międzynarodowego przewozu towarów drogą morską (Reguły hasko-visbijskie), Konwencji Narodów Zjednoczonych o Przewozie Towarów Morzem - tzw. Reguły Hamburskie z 1978 r., wiążącymi warunkami konosamentów morskich oraz innymi przepisami regulującymi przewozy morskie.
7.2. Obowiązki Spedytora
7.2.1. Pod warunkiem posiadania przez Zleceniodawcę wszystkich niezbędnych dokumentów zorganizować przewóz ładunku drogą morską.
7.2.2. Dokonać terminowej płatności za fracht morski oraz uregulować wszystkie inne opłaty, należności i cła niezbędne do przewozu ładunku, jeżeli taki obowiązek został nałożony na Spedytora w Zleceniu.
7.2.3. Wydać konosament do ładunku eksportowanego oraz wydać ładunek importowany tylko wtedy, gdy Zleceniodawca dokona wpłaty na konto Spedytora z tytułu wynagrodzenia zgodnie ze Zleceniem.
7.2.4. Na zlecenie i na koszt Zleceniodawcy, w terminach określonych w Zleceniu transportowym, zorganizować przepakowywanie, ponowne oznakowanie, ważenie ładunku, kontrolę jakości, pobieranie próbek, wydanie odpowiednich dokumentów lub inne czynności w portach morskich, związane z przeładunkiem towarów, zlecając wykonanie tych czynności odpowiednim osobom.
7.2.5. Kontrolować proces przekazania szkiców/schematów ładunków ponadgabarytowych (nienormatywnych) do portów przez podmioty infrastruktury kolejowej, a także sporządzenia przez nie schematów i koordynacji warunków przewozu.
W przypadku braku szkiców/schematów w transporcie ponadgabarytowym zapewnić ich przygotowanie na koszt Zleceniodawcy.
7.2.6. Na zlecenie Zleceniodawcy we własnym imieniu lub w imieniu Zleceniodawcy zawierać odpowiednie umowy przewozu towarów drogą morską z liniami kontenerowymi lub żeglugowymi
7.2.7. Na zlecenie Zleceniodawcy we własnym imieniu lub w imieniu Zleceniodawcy zawierać odpowiednie umowy z rzeczoznawcami w transporcie morskim (tzw. marine surveyors).
7.3. Obowiązki Zleceniodawcy
7.3.1. Wysłać Spedytorowi Zlecenie w celu organizacji usług nie później niż 7 dni przed planowanym rozpoczęciem przewozu i nie później niż 30 dni kalendarzowych w przypadku transportu ponadgabarytowego.
7.3.2. Zleceniodawca zapewnia odpowiednie opakowanie i mocowanie ładunku zgodnie z normami zapewniając bezpieczeństwo ładunku podczas przewozu.
7.3.3. Zapewnić terminowe wydanie i przekazanie Spedytorowi wszystkich niezbędnych dokumentów przewozowych w terminie nieprzekraczającym 5 dni kalendarzowych przed planowaną datą dostarczenia ładunku do portu wyładunku.
7.3.4. W przypadku transportu ponadgabarytowego, dostarczyć w terminie 20 dni kalendarzowych przed przybyciem statku do portu wyładunku szkice/schematy, w skali 1:50, wraz ze wszystkimi danymi pomiarowymi wystających części konstrukcji i oznaczeniem „środka ciężkości”.
7.3.5. Zapewnić we własnym zakresie lub za pośrednictwem osoby trzeciej wykonanie czynności załadunkowych albo rozładunkowych wraz odprawą celną kontenera w ciągu 24 godzin, chyba że w Zleceniu transportowym uzgodniono inaczej. Podczas załadunku kontenera należy przedsięwziąć środki zapobiegające przemieszczaniu się ładunku wewnątrz kontenera.
7.3.6. W przypadku zmian wysokości taryf/opłat/kar przez osoby trzecie (kontrahenci: porty, terminale, władze miejscowe, linie kontenerowe i żeglugowe itp.) zaangażowane przez Spedytora w związku z wykonywaniem usług na rzez Zleceniodawcy, Spedytor ma prawo do jednostronnej zmiany wcześniej uzgodnionych ze Zleceniodawcą stawek wynagrodzenia/dodatkowych opłat/kar poprzez przesłanie Zleceniodawcy pisma informacyjnego niezwłocznie po otrzymaniu stosownej informacji o zmianie.
8. Zasady przewozu ładunków w transporcie lotniczym
8.1. Przy świadczeniu usług w zakresie organizacji przewozów lotniczych strony kierują się przede wszystkim po-stanowieniami Konwencji dotyczącej unifikacji pewnych reguł międzynarodowego transportu lotniczego (Konwencja Warszawska), Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja Montrealska), bilateralnych porozumień międzynarodowych oraz innymi przepisami regulującymi przewozy lotnicze.
8.2. W przypadku przewozu ładunków drogą lotniczą, Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek opóźnienia w wykonywaniu usług spowodowane przez linię lotniczą, między innymi przez wprowadzenie zmian do rozkładu (opóźnienia, odwołania); za opóźnienia w dostawie w przypadku, gdy Zleceniodawca samodzielnie wybierze plan/schemat przewozu ładunku; za opóźnienia spowodowane przez warunki pogodowe uniemożliwiające przylot statku powietrznego do miejsca docelowego w określonym terminie, a także w przypadku awarii statku powietrznego, zmiany typu statku powietrznego, ładowności z inicjatywy linii lotniczej (przewoźnika).
8.3. Obowiązki Spedytora
8.3.1. Organizuje przewozy zgodnie ze Zleceniami. W razie potrzeby dokonuje też rezerwacji lotów linii lotniczych.
8.3.2. Informuje Zleceniodawcę o dacie i godzinie rozpoczęcia przewozu, numerze listu przewozowego oraz przewidywanym czasie przybycia ładunku do miejsca docelowego określonego w Zleceniu transportowym.
8.3.3. We własnym imieniu rozlicza się z osobami trzecimi wykonującymi przewozy, składowanie towarów, przeładunek i td. (lotniska, magazyny).
8.3.4. Ustala wysokość wynagrodzenia za usługi spedycyjne i opłat w transporcie lotniczym oraz pisemnie potwierdza przyjęcie Zlecenia do realizacji w ciągu trzech dni roboczych licząc od chwili otrzymania Zlecenia
8.3.5. Dokonuje formalności związanych z wydaniem lotniczych listów przewozowych i innych dokumentów, jeżeli te czynności zgodnie z odpowiednimi przepisami wchodzą w zakres obowiązków Spedytora bądź też osób trzecich zaangażowanych przez Spedytora w proces wykonywania usług.
8.3.6. Spedytor przyjmuje ładunek od Zleceniodawcy według ilości jednostek ładunkowych i nie ponosi odpowiedzialności za niewidoczne uszkodzenia i braki w przesyłce przekazanej w odpowiednim opakowaniu.
8.4. Prawa Spedytora
8.4.1. Jeżeli dostarczony ładunek lub jego część nie zostanie odebrana przez odbiorcę uprawnionego lub jego upoważnionego przedstawiciela na miejscu i w terminie ustalonym przez przewoźnika lotniczego lub lotnisko, wszystkie koszty magazynowania, wysyłki zwrotnej lub zniszczenia ładunek ponosi Zleceniodawca.
8.4.2. W przypadku udostępnienia przez Zleceniodawcę ładunku w niedostatecznym lub wadliwym opakowaniu, jak również w przypadku błędnego oznakowania, Spedytor ma prawo w trybie jednostronnym odmówić wykonania przewozu, a w przypadku. Jeżeli Spedytor przepakował ładunek we własnym zakresie, Zleceniodawca zobowiązany jest zwrócić Spedytorowi wszystkie poniesione koszty.
8.5. Obowiązki Zleceniodawcy
8.5.1. Wystawianie Zleceń transportowych na wykonanie usług w zakresie organizacji przewozów lotniczych ładunków eksportowo-importowych i tranzytowych wyłącznie po telefonicznym lub mailowym potwierdzeniu przez Spedytora możliwości wykonania takich usług.
8.5.2. Zleceniodawca wysyła Zlecenie transportowe wraz ze wszystkimi niezbędnymi informacjami do Spedytora drogą mailową.
8.5.3. W celu należytego wykonania przez Spedytora swoich obowiązków wynikających ze Zlecenia transportowego należy dostarczyć mu niezbędną dokumentację, w tym zgłoszenia/deklaracje celne, faktury handlowe, certyfikaty, licencje, pozwolenia importowe, eksportowe itp.. Zleceniodawca ponosi pełną odpowiedzialność za prawdziwość przekazanych Spedytorowi dokumentów i informacji o ładunku, za zgodność załadowanego ładunku z przekazanymi dokumentami i informacjami. Zleceniodawca jest odpowiedzialny za szkodę będącą skutkiem sporządzenia wadliwych dokumentów, przekazania nieprawdziwych informacji, braku niezbędnych dokumentów i informacji, nieterminowej wysyłki z winy Zleceniodawcy albo osoby trzeciej, za którą ponosi odpowiedzialność.
8.5.4. Dostarczyć ładunek do magazynu konsolidacyjnego po uzgodnieniu ze Spedytorem, samodzielnie zapewnić przeprowadzenie czynności rozładunkowych, chyba że w Zleceniu transportowym uzgodniono inne warunki.
8.5.5. Przygotować ładunek do przewozu poprzez zapewnienie odpowiedniego oznakowania, opakowania, zabezpieczenia przed uszkodzeniem podczas przewozu i przeładunku.
8.5.6. Zleceniodawca nie zleca Spedytorowi przewozów ładunków niebezpiecznych (trujących, wybuchowych, zapalnych, samoreaktywnych, promieniotwórczych, żrących, leków zawierających substancje odurzające i zakaźne), chyba że uprzednio uzgodniono inaczej.
8.5.7. Zleceniodawca odpowiada za zapewnienie właściwego opakowania towaru. Wszelkie koszty poniesione przez Spedytora związane z koniecznością wzmocnienia opakowania lub przepakowania ładunku w związku ze wskazówkami przewoźnika, służb obsługi lotniskowej, pokrywa Zleceniodawca.
9. Odpowiedzialność Stron
9.1. Za niewykonanie lub nienależyte wykonanie swoich zobowiązań strony ponoszą odpowiedzialność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa mającymi zastosowanie do stosunków stron przy wykonaniu konkretnego Zlecenia transportowego.
9.2. W przypadku utraty, ubytku lub uszkodzenia ładunku w transporcie drogowym wysokość odszkodowania, do którego jest zobowiązany Spedytor, nie może przekroczyć wysokości odszkodowania przewoźnika faktycznego zaangażowanego przez Spedytora do wykonania przewozu. Odpowiedzialność za utratę, ubytek, uszkodzenie ładunku w transporcie kolejowym, morskim i lotniczym spoczywa na przewoźniku faktycznym zgodnie z przepisami prawa międzynarodowego regulującego przewóz.
9.3. Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za utratę, ubytek lub uszkodzenie ładunku przyjętego od nadawcy i wydanego odbiorcy w należytym opakowaniu/z należytym zaplombowaniem, jak również za utratę, ubytek lub uszkodzenie ładunku powstałe w wyniku ubytków naturalnych.
9.4. Jeżeli Spedytor przyjmie do przewozu ładunek niebezpieczny, i w trakcie przewozu taki ładunek spowoduje zagrożenie dla innych towarów lub życia i zdrowia, wówczas towar taki może zostać zniszczony bez uprzedniego zawiadomienia Zleceniodawcy. Zleceniodawca pokrywa wszelkie koszty zniszczenia/utylizacji ładunku oraz zrekompensuje wszystkie szkody poniesione przez Spedytora i osoby trzecie z winy Zleceniodawcy.
9.5. Zleceniodawca ponosi pełną odpowiedzialność za poprawność i kompletność przedłożonych przez Zleceniodawcę i/lub nadawcę dokumentów oraz informacji o właściwościach i rodzaju ładunku, warunkach jego przewozu oraz innych informacji niezbędnych do realizacji usług zgodnie ze Zleceniem lub niniejszymi warunkami. Zleceniodawca jest zobowiązany do zapewnienia pełnej zgodności załadowanego ładunku z dokumentami przewozowymi oraz informacjami o ładunku przekazanymi Spedytorowi i/lub przewoźnikom zaangażowanym przez Spedytora. W przypadku niewykonania przez Zleceniodawcę tego obowiązku i stwierdzenia zarówno przez Spedytora (przewoźnika), jak i przez organy kontrolne, faktu niezgodności, niekompletności, nieprawdziwości dostarczonych przez nadawcę dokumentów oraz informacji o ładunku, Zleceniodawca zrekompensuje Spedytorowi wszystkie kary pieniężne (grzywny, mandaty i td.) opłacone przez Spedytora lub osobę trzecią (przewoźnika) zgodnie z ustawodawstwem odpowiedniego państwa w zakresie przepisów celnych lub innych przepisów regulujących wykonywanie działalności spedycyjnej i transportowej. Ponadto Zleceniodawca zwraca Spedytorowi inne wydatki poniesione w związku z wyżej wymienionym naruszeniem. Zleceniodawca również zostanie obciążony opłatami postojowymi i karą umowną w wysokości 20% wynagrodzenia za usługi Spedytora uzgodnionego w Zleceniu transportowym.
9.6. Kary nałożone przez przewoźnika na Spedytora z tytułu przestoju pojazdów, nieudostępnienia ładunku do przewozu przez Zleceniodawcę lub nadawcę, odwołania przewozu przez Zleceniodawcę lub nadawcę, a także z innych przyczyn, są opłacane przez Zleceniodawcę w przypadku braku winy Spedytora.
9.7. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność wobec Spedytora za szkody w pojazdach i sprzęcie wyrządzone z winy Zleceniodawcy podczas czynności załadunkowych i rozładunkowych, a także w trakcie przewozu ładunku.
9.8. W przypadku dodatkowego przebiegu pojazdów przy przewozie ładunków (w tym również drobnicowych) w związku z przekierowaniem ładunku lub zmianą trasy przewozu przez Zleceniodawcę, Zleceniodawca płaci 2 euro za każdy dodatkowy kilometr przebiegu, chyba że inaczej uzgodniono w Zleceniu transportowym.
9.9. W przypadku nieprzygotowania ładunku do przewozu lub anulowania Zlecenia na mniej niż 48 godzin przed planowanym załadunkiem Zleceniodawca zwróci Spedytorowi kwotę kar naliczonych przez przewoźnika na Spedytora.
9.10. Opłaty postojowe w przewozach drogowych wynoszą:
- 250 euro za każdą rozpoczęta dobę postoju w międzynarodowym transporcie drogowym;
- 150 euro za każdą rozpoczętą dobę postoju w przewozach krajowych na terytorium jednego państwa WNP;
- 30 euro za każdą rozpoczęta godzinę postoju i 350 euro za każdą rozpoczętą dobę postoju w przewozach na terytorium jednego państwa UE.
9.11. Jeżeli w wyniku podania przez Zleceniodawcę nieprawdziwych i niedokładnych informacji o ładunku Spedytor zostanie zmuszony do wystawienia nowych dokumentów przewozowych oraz dokonania innych formalności, Zleceniodawca pokrywa dodatkowe związane z tym koszty oraz jest odpowiedzialny wobec Spedytora za szkodę (w wysokości kar umownych nałożonych na Spedytora przez osoby trzecie).
9.12. Wszelkie roszczenia Zleceniodawcy i osób uprawnionych z tytułu opóźnienia w dostawie w przewozach morskich, kolejowych i lotniczych zgłaszane są bezpośrednio wobec przewoźników zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
9.13. O ile wcześniej nie uzgodniono na piśmie w Zleceniu, że ładunek musi zostać wysłany lub dostarczony w określonym terminie, Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za datę rozpoczęcia i zakończenia procesu organizacji przewozu.
9.14. Za przekroczenie terminu zapłaty Spedytor może naliczać odsetki w wysokości 0,5% od zaległej kwoty za każdy dzień zwłoki, za cały okres opóźnienia w płatności.
9.15. Spedytor w żadnym wypadku nie ponosi odpowiedzialności za utracone korzyści i zysk lub inne szkody następcze (lucrum cessans).
10. Ogólne warunki transportu intermodalnego
10.1. Ze względu na cechy charakterystyczne transportu intermodalnego/multimodalnego, zlecenie musi być wysłane najpóźniej w terminie 10 dni przed faktycznym rozpoczęciem przewozu. Zmiana terminu na krótszy możliwa jest wyłącznie po uzgodnieniu, zaakceptowaniu i potwierdzeniu przez Spedytora.
10.2. Spedytor oświadcza, że nie posiada własnych środków transportu i świadczy Usługi korzystając z usług podwykonawców. Spedytor nie realizuje bezpośrednio przewozu i nie może być uznany za przewoźnika rzeczywistego. Spedytor nie ponosi żadnej odpowiedzialności za opóźnienie w dosawie Ładunku Klienta lub za szkody powstałe na skutek działań przewoźnika. Spedytor codziennie przekazuje Zleceniodawcy informacje o faktycznej lokalizacji ładunku oraz przewidywanych terminach przybycia i odjazdu otrzymane od przewoźnika.
10.3. Spedytor oświadcza, że wszystkie terminy dotyczące przewozu określone w Ogólnych Warunkach i Zleceniu mają charakter szacunkowy. Spedytor nie ponosi odpowiedzialności za ich naruszenie.
10.4. Kontenery zwrócone po rozładunku muszą być czyste i w takim samym stanie jak przed wysyłką. Wszelkie ewentualne koszty czyszczenia lub naprawy kontenerów poniesione przez Spedytora muszą zostać zwrócone przez Klienta w ciągu 5 dni od otrzymania odpowiedniej faktury/noty.
10,5. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność wobec Spedytora za wszelkie straty lub szkody, koszty, wydatki i opłaty urzędowe powstałe na skutek podania przez Zleceniodawcę nieprawidłowych lub niekompletnych informacji lub instrukcji lub przekazania przez Zleceniodawcę lub jakąkolwiek osobę działającą w jego imieniu Spedytorowi, lub innej osobie, wobec której Spedytor może ponosić odpowiedzialność za powierzenie ładunku, który spowodował śmierć, szkodę na osobie, szkodę w mieniu, szkodę w środowisku lub innego rodzaju szkodę.
11. Siła wyższa
11.1. „Siła wyższa” oznacza zdarzenie lub zjawisko, które uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia (do tego stopnia, że nieuzasadnione jest wymaganie od dłużnika podjęcia próby usunięcia takiej przeszkody, biorąc pod uwagę jego możliwości, ryzyko i td.) wykonanie zobowiązania wynikającego ze Zlecenia. Jednocześnie strona, która powołuje się na siłę wyższą, musi udowodnić:
a) że taka przeszkoda nie może być przez nią usunięta; oraz
b) że przeszkody nie można było tego rozsądnie przewidzieć w chwili, kiedy Zlecenie zostało przyjęte do realizacji; oraz
c) strona nie mogła uniknąć lub zapobiec skutkom przeszkody.
11.2. Jeżeli strona nie wykona swoich obowiązków z powodu niewykonania obowiązków przez osobę trzecią zaangażowaną przez nią w celu realizacji Zlecenia, strona ta może powołać się na siłę wyższą tylko w takim zakresie, w jakim wymagania klauzuli 11.1. są spełnione również w stosunku do osoby trzeciej.
11.3. W przypadku braku dowodów przeciwnych domniemywa się, że zdarzenia i zjawiska spełniające warunki (a) i (b) punktu 11.1., to:
a) wojna (wypowiedziana lub nie), akcja zbrojna, inwazja, szeroko zakrojona mobilizacja wojskowa;
b) wojna domowa, zamieszki, powstanie i rewolucja, zamach stanu, akt terrorystyczny, sabotaż lub piractwo;
c) ograniczenia walutowe i handlowe, embarga, sankcje;
d) akt prawodawczy, wywłaszczenie, konfiskata, rekwizycja, nacjonalizacja;
e) epizootia, epidemia, pandemia, stan klęski żywiołowej lub nadzwyczajne warunki pogodowe;
f) wybuch, pożar, zniszczenie sprzętu, długotrwała awaria transportu, telekomunikacji, systemów informatycznych lub zasobów energetycznych;
g) bojkot, strajk i lokaut, celowe spowolnienie pracy (go-slow, strajk włoski), bezprawne zajęcie.
Strona, powołując się na okoliczności siły wyższej w celu uwolnienia się od odpowiedzialności, musi jedynie udowodnić, że warunek (c) punktu 11.1 jest spełniony.
11.4. Strona dotknięta działaniem siły wyższej musi natychmiast złożyć drugiej stronie stosowne zawiadomienie. W przypadku opóźnienia w wysłaniu zawiadomienia, jest odpowiedzialna wobec drugiej strony za szkodę, chyba że przeszkodą jest fakt powszechnie znany.
11.5. Strona spełniająca wymogi postanowień niniejszego rozdziału jest zwolniona z odpowiedzialności za naruszenie niniejszych warunków lub Zlecenia od momentu, kiedy przeszkoda uniemożliwiła lub w nadmiernym stopniu utrudniła wykonanie zobowiązania.
11.6. Jeżeli skutek siły wyższej ma charakter trwały, wówczas Zlecenie wygasa automatycznie z chwilą wystąpienia takiego zdarzenia. Jeżeli skutek ma charakter przejściowy, zobowiązanie nie wygasa. W takim przypadku wierzyciel może odstąpić od realizacji Zlecenia, jeżeli z powodu opóźnienia spowodowanego przeszkodą wykonanie Zlecenia nie ma sensu, lub gdy takie opóźnienie z wysokim prawdopodobieństwem wystąpi w przyszłości.
Dłużnik ma prawo odstąpić od wykonania Zlecenia, jeżeli przeszkoda trwa dłużej niż 30 dni.
12. Dane osobowe
12.1. W celu realizacji Zlecenia transportowego Spedytor gromadzi, wykorzystuje i przetwarza dane osobowe pracowników Zleceniodawcy oraz innych przedstawicieli Zleceniodawcy. Spedytor może przekazywać te dane osobowe podmiotom trzecim, w tym znajdującym się poza terytorium Unii Europejskiej, pod warunkiem przestrzegania przez te podmioty trzecie zasad bezpieczeństwa i zachowania poufności przy przetwarzaniu takich danych. Więcej informacji można znaleźć na stronach: https://asstra.com/privacy-policy i https://asstra.com/privacy-policy-asstra-tracktrace-visibility/
12.2. Wysyłając Zlecenie, Zleceniodawca wyraża zgodę na gromadzenie, wykorzystywanie, przetwarzanie i przekazywanie danych osobowych swoich pracowników i innych przedstawicieli. Zleceniodawca oświadcza, że otrzymał pisemną zgodę swoich pracowników i innych przedstawicieli na gromadzenie, wykorzystywanie, przetwarzanie i przekazywanie ich danych osobowych.
13. Właściwe prawo
13.1. Niniejsze warunki oraz związane z nimi dokumenty interpretuje się zgodnie z międzynarodowymi aktami prawnymi mającymi zastosowanie do stosunków stron, a w przypadku braku stosownych regulacji o charakterze międzynarodowym - zgodnie z prawem Szwajcarii.
14. Ważność postanowień
14.1. W przypadku, gdy jedno lub więcej postanowień zawartych w niniejszych warunkach zostanie uznane za nieważne, niezgodne z prawem lub niewykonalne na mocy obowiązującego prawa, nie podważa się ważności, legalności i wykonalności pozostałych postanowień, a strony dołożą wszelkich starań, aby zastąpić nieważne postanowienia.
15. Naruszenia i rozwiązanie
15.1. W przypadku naruszenia przez Zleceniodawcę swoich zapewnień, oświadczeń i obowiązków zawartych w niniejszych warunkach, jeżeli naruszenie/wadliwa czynność może być usunięta bez uszczerbku dla innych praw i środków zaradczych Spedytora, Zleceniodawca musi niezwłocznie ponownie wykonać swoje obowiązki w należyty sposób, nie powodując żadnych kosztów dla Spedytora i niezwłocznie usunąć wady. Termin usunięcia naruszenia nie może przekroczyć 7 dni kalendarzowych od daty otrzymania zawiadomienia o naruszeniu od Spedytora. Jeżeli naruszenie nie może być usunięte w terminie 7 dni, Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie wynikające z tego szkody i zwolni Spedytora z odpowiedzialności zgodnie z postanowieniami niniejszych warunków.
15.2. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za naruszenie niniejszych warunków, a w przypadku rażącego naruszenia po stronie Zleceniodawcy, Spedytor może odstąpić od wykonania Zlecenia za pisemnym powiadomieniem Zleceniodawcy ze skutkiem natychmiastowym i/lub Spedytor zastrzega sobie prawo do przerwy w świadczeniu wszelkich usług na rzecz Zleceniodawcy do czasu usunięcia takiego naruszenia lub niezgodności przez Zleceniodawcę.
15.3. Wszelkie dodatkowe koszty poniesione przez Spedytora w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania przez Zleceniodawcę swoich obowiązków zgodnie ze Zleceniem lub niniejszymi warunkami zostaną zwrócone przez Zleceniodawcę zgodnie z postanowieniami niniejszych warunków.
16. Rozstrzyganie sporów
16.1. Wszelkie spory, nieporozumienia, żądania i roszczenia pozostające w związku z wykonaniem Zlecenia muszą być rozstrzygane w drodze negocjacji. Jeżeli strony nie są w stanie osiągnąć porozumienia, spór podlega rozstrzygnięciu przez sąd właściwy dla siedziby pozwanego.
16.2. Strony ustanawiają obowiązkową procedurę polubownego rozwiązywania sporów. Termin udzielenia odpowiedzi na pisemną żądanie/ zgłoszenie roszczenia wynosi 30 dni kalendarzowych od dnia otrzymania. Jeżeli strona zgłaszająca roszczenie nie otrzyma odpowiedzi w terminie, roszczenie uważa się za uznane przez adresata w całości i bez zastrzeżeń. Termin płatności wynosi nie więcej niż 7 dni kalendarzowych od daty uznania roszczenia.