O powstaniu nowego tranzytowego szlaku Chiny-Obwód Kaliningradzki-UE poinformowało na konferencji “Breakbulk Russia 2019” przedstawicielstwo Rosyjskich Kolei (RŻD). Nowy szlak, w ramach którego powstały dwa połączenia Chongqing-Duisburg oraz Chengdu-Łódź, zapewni lepszą przepustowość chińskich korytarzy, biegnących przez Rosję do Europy.
Przez Kaliningrad do Europy
Przepustowość terminala w Kaliningradzie, który na terenie Obwodu będzie pośrednim punktem przeładunkowym wraz z centrum logistycznym w Czerniachowsku szacuje się na około 750 tys. TEU rocznie. Szacunkowy czas obsłużenia zestawu na terenie terminala w Kaliningradzie wyniesie 3 godz.
Ważne jednak jest to, że terminal w Kaliningradzie został zbudowany praktycznie od zera w ciągu półtora roku, a na jego terenie już jest możliwa realizacja przeładunku kontenerów z wagonów kolei 1520 mm na 1453 mm oraz odpraw celnych, fitosanitarnych i weterynaryjnych. A to już stanowi konkurencję dla terminala w Łodzi, borykającej się z problemami rozbudowy węzła intermodalnego, który mógłby pozwolić na szybki przeładunek towarów.