W poprzednich materiałach skupiliśmy się na charakterystyce przewozów kolejowych, lotniczych i drogowych. Poniższy tekst jest poświęcony transportowi morskiemu. O tym, czym martwi się morze u wybrzeży kontynentu europejskiego i jakie zalety frachtu morskiego short sea przyciągają Klientów, opowiada Andrey Zaitsev, zastępca dyrektora operacyjnego ds. zarządzania frachtem morskim w AsstrA.
- Zacznijmy od definicji pojęć. Czym są przewozy short i deep sea?
Transport morski short sea to dostawa towarów drogą morską na krótkim odcinku, zwykle na tym samym kontynencie.
Transport deep sea to przewozy międzykontynentalne, gdzie część trasy przebiega przez ocean.
- Jakie trendy w transporcie shot sea dominowały w pierwszej połowie 2019 roku?
Wyraźne trendy panujące w pierwszych sześciu miesiącach 2019 r. ukształtowały się w wyniku wydarzeń 2018 r. Pod koniec ubiegłego roku doszło do wielu fuzji. Największy operator portowy DP World przejął Unifeeder - największego paneuropejskiego armatora feederowego i krótkodystansowego. Zaś grupa logistyczna CMA-CGM zakupiła Containerships. Od kilkudziesięciu lat w biznesie morskim trwa proces fuzji i przejęć. Długodystansowe linie żeglugowe pochłaniają przewoźników short sea. Prowadzi to do zwiększa oferty portowej deep sea przez przewoźników.
W ostatnich latach pojawił się nowy trend: wcześniej duże firmy kupowały raczej te małe, obecnie duże absorbują również graczy jedynie nieco mniejszych od siebie.
- W jakich przypadkach Klienci wybierają transport morski na trasach wewnątrzeuropejskich?
Z reguły „krótkie morze” jest wybierane do transportu dużych przesyłek. Produkt podlega jednej partii. Ułatwia to pracę z dokumentami, a tym samym zmniejsza ryzyko błędów. Ponadto na rynku dostępna jest szeroka gama kontenerów, co pozwala dobrać odpowiedni wolumen ładunku i uzyskać konkurencyjną cenę transportu.
Wewnątrzeuropejski transport morski jest znacznie korzystniejszy cenowo niż transport drogowy. Stawki za fracht morski ustalane są na okres od 1 do 12 miesięcy. Pozwala to dużo wcześniej zaplanować wydatki na usługi logistyczne.
Podczas organizowania transportu morskiego zespół AsstrA opiera się przede wszystkim na kierunkach, gdzie kraju wyjścia i kraju przybycia ładunku grupa kapitałowa ma swoje przedstawicielstwo.
Eksperci operatora logistycznego wykorzystują rozwiniętą geografię AsstrA, aby świadczyć usługi na światowym poziomie. Kolejnym krokiem jest zbliżające się otwarcie biura w Hamburgu, dzięki któremu Klienci AsstrA poszerzą zasięg geograficzny transportów short sea.