Według informacji oficjalnych przedstawicieli linii kolejowych w kwietniu zarezerwowano wszystkie miejsca w ekspresowych pociągach kontenerowych na trasach Chiny-Rosja i Chiny-Białoruś. Od 1 do 5 maja 2021 r. w Chinach rozpoczynają się święta narodowe: agenci, składy kontenerowe, celnicy i przewoźnicy czasowo zawieszają pracę. Przy załadunku towarów w dniach 25-30 kwietnia wyjazd koleją planowany jest po długim weekendzie tj. nie wcześniej niż 10-15 maja. Pomimo braku zatwierdzonych taryf, miejsca na maj są również rezerwowane ekspresowo.
Według Ekateriny Voronovej, kierownika działu kolejowego Chiny - WNP, od wiosny 2021 r. na rynku przewozów kolejowych widoczne są dwa wyraźne trendy: pierwszy to wzrost taryf, drugi to opóźnienia odjazdów pociągów nawet do 7-14 dni od planowanej daty wyjazdu.
Wzrost stawek wynika z kilku powodów. Głównym czynnikiem jest zwiększone zapotrzebowanie na transport kolejowy. Oprócz standardowego ładunku, który w przeszłości był dostarczany w kontenerach, dodano ładunek taki jak metal i węgiel. W rezultacie transport wagonami został częściowo przeniesiony do kontenerów.
Ekaterina Voronova
– Wzrost taryf wynika z deficytu pustych kontenerów w ChRL i regulacji rządowych dotyczących stosowania chińskich kontenerów CRCT. Uważa się, że właściciele kontenerów preferują trasy z Chin do UE. Decyzja ta jest uzasadniona mniejszą liczbą kontroli na granicy, w przeciwieństwie do ładunków kierowanych do Rosji i Białorusi, co pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie kontenerów i uniknięcie przestojów montażu platform – dodaje Ekaterina Voronova.
Po incydencie w Kanale Sueskim nastąpiło odwołanie wielu przewozów i globalny wzrost taryf transportowych. Stawki za dostawę koleją są „podciągane” do poziomu morza. Mimo to w kwietniu ilość ładunków na stacji Changsha wzrosła 3-krotnie.
– Nawet jeśli statek opuści główny port w terminie, przetworzenie dokumentacji towarzyszącej i oczekiwanie na wyjście w porcie tranzytowym zajmuje dużo czasu. Zwiększa to czas dostawy ładunku drogą morską. Klienci korporacyjni AsstrA przy porównywalnych stawkach i czasie przewozu preferują transport kolejowy – mówi Ekaterina Voronova.
Ze względu na wzrost chińskiego eksportu i ograniczenia związane z przepustowością tras, chińska kolej tnie plany wysyłania pociągów i „zatrzymywania” ich na stacji początkowej, aby zapobiec zatorom na granicy. Warto zaznaczyć, że działania te przynoszą oczekiwane efekty. Po przybyciu na przejście graniczne w Mandżurii i Zabajkalsku ekspresowy pociąg kontenerowy w ciągu 3 dni przygotowuje i przeładowuje platformy do Federacji Rosyjskiej.
Nieterminowe przyjmowanie załadowanych pociągów z Chin prowadzi do przestojów i nieefektywnego wykorzystania taboru. Koleje Rosyjskie i KTZ Express okresowo wprowadzają konwencjonalne ograniczenia w transporcie towarów w kontenerach przez granice Erlian i Dostyk, wysyłanych do Chin. Niewystarczająca ilość rosyjskich peronów kolejowych, z szerokością toru 1520 cm, wydłuża czas odprawy celnej i operacji przeładunkowych dla pociągów eksportowych z Chin. W kwietniu średni czas oczekiwania na przeładowanie platform w Erenhot wynosił od 10 do 18 dni.
– Warto pamiętać o ograniczeniach spowodowanych COVID-19 i dodatkowymi procedurami na przejściach granicznych. W II kwartale 2021 r. nastąpił spadek liczby przeładunków pociągów kontenerowych na przejściu granicznym Zamyn-Uud-Erlian. Zmieniło się postępowanie przy przekraczaniu granic oraz wydłużył się czas odkażania kontenerów. Podobne konsekwencje odczuwane są na skrzyżowaniu Naushki-Sukhe-Bator. Od stycznia czas transportu kontenerów na stację Naushki wydłużył się o 6 dni – mówi Ekaterina Voronova.
Natalii Shmanevskiej
Według Natalii Shmanevskiej, kierownika oddziału AsstrA w Szanghaju, transport kolejowy kontenerów ma wiele zalet, mimo negatywnych aspektów. – Transport kolejowy zakłada minimalną liczbę punktów przeładunkowych i przewidywalny czas tranzytu. Średni czas dostawy „stacja-stacja” (od daty wyjazdu pociągu) wynosi do 20 dni. W przypadku transportu od drzwi do drzwi okres realizacji wynosi 45 dni. Klienci firmy otrzymują konkurencyjne stawki oraz pomoc przy odprawach celnych na stacjach docelowych. Dodatkowo istnieje możliwość dostawy „pod drzwi” klienta oraz rejestracji wewnętrznego tranzytu celnego w urzędzie celnym klienta.