Czy kierowca może wziąć jakikolwiek udział w załadunku lub rozładunku towaru? To pytanie, które wykonujący transport często muszą sobie zadawać. Po tekście omawiającym nieudaną próbę wykonania załadunku przez kierowcę, zakończoną koniecznością zapłacenia wysokiego odszkodowania, czas na rozpatrzenie kolejnej sytuacji. Jak kierowca powinien się zachować, kiedy zostanie poproszony wyłącznie o przesunięcie palet do burty naczepy? Co grozi mu, jeśli wówczas stanie się coś złego?
W jednym z poprzednich tekstów opisałem przypadek nieuprawnionej i nieudanej próby załadunku towaru przez kierowcę polskiego przewoźnika. Próba ta skończyła się upadkiem ładowanych towarów i dość poważną szkodą. Wyjście kierowcy przed umowę przewozu i dyspozycję nadawcy skończyło się bardzo niekorzystnym dla przewoźnika wyrokiem niemieckiego sądu. Żeby było bardziej pikantnie, przewoźnik został zwolniony przez sąd z odpowiedzialności wynikającej z prawa przewozowego, ale musiał zapłacić odszkodowania na podstawie niemieckiego kodeksu cywilnego.
Po ukazaniu się tego artykułu, od kilku czytelników otrzymałem maile z pytaniami dotyczącymi przypadków z ich podwórek. W najciekawszej, moim zdaniem, pytano mnie, co powinno się zrobić “w przypadku, kiedy chodzi jedynie o rozładunek, bez rampy, gdzie kierowca proszony jest o podciąganie palet do burty naczepy, aby magazynier ze strony odbiorcy mógł dokonać rozładunku wózkiem”.