Warto znać obowiązki przewoźnika dotyczące sprawdzenia widocznego stanu przesyłki i jej opakowania w świetle przepisów Konwencji CMR. Ich niedokonanie może powiem sprowadzić na niego nie lada problemy gdyby się okazało, że ładunek uległ zniszczeniu.
Obsługując przedsiębiorstwa z branży TSL niejednokrotnie spotkałem się z sytuacją, w której przewoźnik realizując usługę transportową pozbawiony został możliwości uczestnictwa w czynnościach załadunkowych, z uwagi na wewnętrzne regulaminy obowiązujące na terenie przedsiębiorstwa, nadającego towar. Zdarza się również, że sami przewoźnicy odstępują od sprawdzenia stanu towaru i jego opakowania, poprzestając w tym zakresie na zapewnieniach, otrzymanych od osób dokonujących czynności załadunkowych.
Niestety, takie sytuacje mogą sprowadzić na przewoźnika negatywne konsekwencje, w szczególności w sytuacjach, w których na rozładunku okazuje się, że ładunek uległ uszkodzeniu.
W takim przypadku, jeżeli przewoźnik nie wpisał do międzynarodowego listu przewozowego stosownego zastrzeżenia przed przystąpieniem do świadczenia usługi transportowej, to tłumaczenie przez niego, że nie mógł sprawdzić stanu przesyłki podczas załadunku, będzie bezskuteczne.