W ciągu najbliższych kilku tygodni Rosja wdroży system plombowania kontenerów, transportowanych na trasie Unia Europejska-Chiny tranzytem przez Federację. Dzięki temu powstanie możliwość dostarczania do Azji towarów, objętych rosyjskim embargiem. System przyczyni się również do zwiększenia przepływu ładunków na trasach do UE i skrócenia czasu dostaw.
Zgodnie z danymi Kolei Rosyjskich, liczba kontenerów transportowanych tranzytem przez Rosję na trasach Chiny-UE wyniosła w 2018 roku 553 tys. TEU. W porównaniu do 2017 r. oznacza to wzrost na poziomie 34 proc. W tym roku ma to być już ponad 600 tys. TEU, a do roku 2025 planowane jest osiągnięcie 1,7 mln TEU. Dla porównania, w 2014 r. przetransportowano ledwie 44 tys. TEU.
Tak duży wzrost jest wynikiem zmian gospodarczych i politycznych Chin. Coraz mniej się przewozi surowców, a coraz więcej ładunków o wysokiej kapitałochłonności, czyli takich, na które w Europie jest największe zapotrzebowanie. Rozwinięte połączenia lądowe o dużej przepustowości pomagają Chinom w zdobyciu przewagi konkurencyjnej w transporcie tych wartościowych produktów. Z tego powodu azjatyckie koncerny dążą do rozbudowy infrastruktury i inwestują w korytarze oraz rozwiązania, które mogą się przysłużyć optymalizacji czasu dostaw oraz redukcji kosztów.
trans.info