Kraje północno-zachodniej Afryki pokrywają 70% światowego zapotrzebowania na kakao. Głównymi eksporterami są Wybrzeże Kości Słoniowej i Ghana. Jak podaje Międzynarodowa Organizacja Kakao (ICCO), 90% surowców pochodzi z małych plantacji rodzinnych, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie. Większość pracowników plantacji kakao nigdy nie próbowała czekolady, podczas gdy w Europie jest ona dostępna w każdym sklepie.
Jaką drogę pokonuje kakao, aby trafić do fabryk i przekształcić się tam w desery? O szczegółach opowiada Karina Budinskaya, kierownik działu Beneluks w międzynarodowej grupie kapitałowej AsstrA.
- Gdzie swój początek bierze droga kakao?
Kakao jest dostarczane drogą morską z Afryki do portów w Europie. Po przeładunku w porcie ciężarówki dystrybuują surowce po Starym Kontynencie.
Termin „kakao” obejmuje dwie grupy produktów: ziarna kakaowca i produkty kakaowe. Grupa AsstrA organizuje przeważnie transport surowców, a więc ziaren kakaowca. To dość kapryśny produkt pod względem transportu. Ziarna kakaowca są transportowane w lnianych workach. Dana metoda pakowania zapewnia swobodną cyrkulację powietrza, ale nie gwarantuje pełnej ochrony przed czynnikami zewnętrznymi.
Owoc drzewa kakaowca jest higroskopijnym produktem, który łatwo wchłania wilgoć i pochłania inne zapachy. Ponadto kakao podlega samonagrzewaniu, gniciu i pleśnieniu. Inną cechą danych produktów jest autoliza, tj. samorozpuszczanie pod wpływem własnych enzymów hydrolitycznych. Ze względu na podatność na czynniki środowiskowe warunki transportu kakao są regulowane umowami międzynarodowymi.
- Jakie są wymagania dotyczące transportu kakao?
Jak każdy produkt spożywczy kakao musi być transportowane w czystych i suchych pojazdach. Dopuszczalny poziom wilgoci nie może przekraczać 7%. Biorąc pod uwagę higroskopijność owoców kakaowca, niezwykle ważny jest brak obcych zapachów podczas transportu. Ziarna kakaowca i proszek są dostarczane w standardowych plandekach, zaś olej kakaowy w izotermach.
W celu zapewnienia trwałości opakowania i ochrony przed wilgocią ziarna kakaowca są przeładowywane bez użycia sprzętu do załadunku i rozładunku. W niekorzystnych warunkach pogodowych ustalana jest specjalna kolejność załadunku i rozładunku. Aby uniknąć pojawienia się pleśni i gnicia, towary są chronione przed opadami atmosferycznymi. Eksperci AsstrA uczestniczą w każdym etapie transportu, dzięki czemu Klienci otrzymują szybką i ciągłą obsługę.
- Jaki jest zasięg geograficzny transportów kakao?
Głównymi nabywcami kakao są kraje UE i WNP. Kierunki transportów kakao, które najbardziej interesują Klientów AsstrA, to Belgia-Rosja i Belgia-Polska.
Jednak dane statystyczne z ostatnich lat wskazują, że w Azji obserwuje się stały wzrost konsumpcji kakao w produktach czekoladowych i deserach. Jeszcze pięć lat temu spożycie produktów kakaowych na jednego mieszkańca w danym regionie było najniższe na świecie. Kluczowi gracze z branży są coraz bardziej zainteresowani rozwijającym się rynkiem.
Eksperci grupy kapitałowej AsstrA nieustannie pracują nad rozszerzeniem siatki tras, tak aby konsument w odległym zakątku kuli ziemskiej miał okazję rozkoszować się deserem dostępnym wcześniej tylko dla przedstawicieli rodzin królewskich.