Państwo Środka to największy importer Europy. Z każdym rokiem za Mur dociera coraz więcej produktów pochodzenia europejskiego. Główny środek transportu stanowi kolej. Co Chińczycy importują w europejskich kontenerach?
Państwo Środka to gigantyczny rynek konsumpcyjny liczący 1,4 mld potencjalnych konsumentów, którzy z roku na rok posiadają coraz większą siłę nabywczą. Chińczycy bardzo chętnie korzystają z różnych możliwości zakupu importowanych produktów z Europy, z założenia postrzegając je jako lepsze jakościowo. Według danych Eurostatu za okres 2000-2018, różnica między chińskim importem z Europy a eksportem zmieniła się z proporcji 20:80% w kierunku balansu 50:50%.
Co Chiny importują z Europy?
54% stanowią maszyny oraz pojazdy. Na drugim miejscu znajdują się inne wyroby przemysłowe. W dalszej kolejności eksportowane są wyroby chemiczne, energia, surowce oraz produkty spożywcze.
Chińczycy już od dłuższego czasu są zainteresowani importem produkcji spożywczej z Europy, ponieważ produkty europejskie cieszą się w Państwie Środka dużą popularnością i mają status „luksusowych”. Chiński rynek jest coraz bardziej otwarty na import z zagranicy, co cieszy unijne firmy. Chiński konsument to przedstawiciel ciągle rosnącej klasy średniej (wkrótce będzie to prawie pół miliarda ludzi), który woli kupować importowaną żywność, bo jest przekonany, że produkty te są bezpieczniejsze od rodzimej produkcji. Obywatele ChRL chcą jeść ekologicznie i zdrowo oraz otrzymywać jak najświeższe produkty w możliwie krótkim czasie i korzystnych cenach. Taką dostawę zapewnia szybki i atrakcyjny cenowo, a przy tym ekologiczny transport kolejowy.
Koleją za Mur
Klienci międzynarodowego dostawcy usług transportowo-logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG korzystają z holistycznej obsługi w zakresie eksportu towarów do Chin. Proces wywozu towarów z Europy za Mur, jaki AsstrA oferuje swoim Klientom, można podzielić na dwa etapy. Pierwszy obejmuje kompletowanie ładunków na terenie Europy oraz dowóz do magazynów partnerskich w pobliżu terminali kolejowych w Polsce, Niemczech, Czechach i na Białorusi. Drugi to obsługa w terminalach kolejowych oraz eksport koleją do Chin.
Specjalista z działu LTL w AsstrA, Vlad Martin, wyjaśnia szczegóły pierwszego etapu: „Eksperci AsstrA organizują formowanie kontenera. Na czym ono polega? Mówiąc obrazowo, towary od poszczególnych Klientów z całej Europy konsolidowane są tak, aby wypełniły cały kontener, który koleją wyruszy do Chin. Towary mogą być kompletowane z kilku czy nawet kilkunastu miejsc w Europie. Najczęściej są to Francja, Włochy, Hiszpania oraz Niemcy.
Warto zaznaczyć, że w każdym z krajów specjaliści AsstrA organizują również odprawę eksportową w imieniu Klienta, co znacznie upraszcza i przyspiesza proces transportu do stacji kolejowej. Niezwykle istotny jest czas dostawy. Towary z poszczególnych punktów w Europie muszą dotrzeć do stacji w ściśle określonym terminie (just-in-time). Harmonogram kursowania pociągów nie ulega zmianom. Jeśli ładunki nie zostaną dostarczone na czas, pociąg odjedzie bez zamówionego towaru.
Konsolidacja ładunków realizowana jest z wykorzystaniem transportu LTL. W zależności od towaru stosowane są rożne typy pojazdów: plandeki, boksy, chłodnie i tym podobne. Jeśli waga ładunku nie przekracza jednej tony oraz wymagana jest ekspresowa dostawa ładunku do stacji, wówczas oferujmy dedykowane auta typu VAN.
Po odbiorze towar dociera do magazynów partnerskich w pobliżu terminali kolejowych, bądź też trafia bezpośrednio na terminal kolejowy. Tam pałeczkę przejmuje już dział chiński AsstrA, który zajmuje się przeładunkiem towarów na kontener i następnie eksportem do Chin. Zainteresowanie danym serwisem stale rośnie. Otrzymujemy coraz więcej zamówień, Klientów przybywa”.
Pojazdy kompletują ładunki na terenie Unii Europejskiej, krajów WNP, na Ukrainie i Bałkanach, dowożąc towary do stacji kolejowych w Polsce (Łódź, Małaszewicze, Poznań, Warszawa), na Białorusi, w Niemczech, czy w Czechach. Tam eksperci AsstrA oferują kompleksową obsługę na terminalu oraz eksport do Chin.
„Procedura w eksporcie jest dość prosta – zaznacza specjalista z działu chińskiego w AsstrA, Pavel Shiryaev. Eksperci AsstrA pobierają pusty kontener i udają się na załadunek towaru we wskazane miejsce w Europie, krajach WNP, na Ukrainie, czy też na Bałkanach. Bądź podstawiają standardową naczepę FTL pod załadunek.
Po załadunku ma miejsce odprawa eksportowa. W przypadku transportu FTL skompletowany towar trafia uprzednio na partnerski magazyn przeładunkowy AsstrA zlokalizowany w pobliżu terminali kolejowych.
Ostatni krok to złożenie kontenera na terminalu 3 dni przed odjazdem pociągu, który następnie trafia bezpośrednio na pociąg bądź na plac na terenie terminalu kolejowego. AsstrA oferuje obsługę na terminalach kolejowych w Polsce, w tym w Łodzi, Małaszewiczach, Poznaniu oraz w Warszawie, a także na głównych stacjach na Białorusi, w Niemczech i Czechach”.
Wielkość chińskich importów z Europy stale wzrasta. Częstotliwość kursowania pociągów między europejskimi a chińskimi terminalami kolejowymi jest coraz częstsza. Obecnie z Europy do Chin pociągi wyruszają z reguły co tydzień, w zależności od relacji. Przykładowy czas tranzytu z Polski do Chin wynosi 16 dni.
„Aby „załapać się” na pociąg do Chin, należy uprzednio dokonać rezerwacji i otrzymać odpowiedni booking number – kontynuuje Pavel Shiryaev. Należy również pamiętać o spełnieniu szeregu wymagań, takich jak założenie plomby oraz zrobienie odpowiedniej dokumentacji zdjęciowej.
Co ważne, zdjęć musi być dokładnie siedem. Pierwsze z nich przedstawia pusty kontener, drugie – załadowany w proporcji ¼, trzecie zdjęcie obrazuje kontener załadowany w proporcji ½, czwarte - ¾, zaś na piątym zdjęciu widzimy pełny kontener z zamkniętym jednym skrzydłem drzwi, szóste przedstawia drzwi w pełni zamknięte, zaś siódme wspomnianą już wcześniej plombę. Wszystkie procedury mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa ładunków”.
Znaczący wpływ na bezpieczeństwo ładunków ma również odpowiednie rozmieszczenie i zabezpieczenie towarów w kontenerze podczas załadunku.
„Towary eksportowane z Europy do Chin pokonują ponad 10 000 km. Często są to towary wartościowe, dlatego też powinny zostać odpowiednio zabezpieczone, aby nie ulec uszkodzeniu podczas transportu i przeładunku.
Warto zauważyć, że kolejowe przewozy z Europy do Chin obejmują wszystkie ładunki oprócz towarów niebezpiecznych. Co ciekawe, polityka różnych krajów w tym zakresie jest nieco odmienna. W każdym państwie obowiązują inne wymogi co do klas niebezpieczeństwa towarów. To, co w Europie uchodzi za ładunek niebezpieczny, w Chinach może znajdować się w granicach normy.
Mimo pewnych niuansów europejskie towary cieszą się coraz większym zainteresowaniem za Murem. Chińczycy lubią kupować w Europie, dzięki czemu wielkość chińskiego importu z Europy stale rośnie”, podaje Pavel Shiryaev.