Transport kontenerów koleją to najdynamiczniej rozwijająca się gałąź logistyki. Droga kolejowa pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku stanowi alternatywę dla transportu morskiego i lotniczego z Chin oraz wpływa na rozwój importu i eksportu. Obecnie przewozy kolejowe z Dalekiego Wschodu w pełni zastąpiły transport morsko-lotniczy z tego regionu do Europy.
Ze względu na aspekty geograficzne dogodnym hubem na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku jest Polska. Aktualnie w kraju nad Wisłą znajdują się 3 stacje zlokalizowane w Łodzi, Pruszkowie oraz Małaszewiczach, które zajmują się transportem kolejowym towarów z Chin. Połączone są z terminalami w Chinach, takimi jak: Changsha, Chengdu, Chongqing, Guangzhou, Hangzhou, Hefei, Nantong, Ningbo, Qingdao, Szanghaj, Shenzhen, Suzhou, Tianjin, Wuhan, Xiamen, Yiwu, Zhengzhou. Linie łączące Polskę z Chinami prowadzą przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Są częścią większej siatki połączeń, prowadzącej z Chin do dalszych miast Europy, w tym Hamburga czy Londynu.
Międzynarodowy dostawcy usług transportowo-logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG posiada w Polsce swoje przedstawicielstwa, co pozwala być blisko Klienta, wspierając go operacyjnie i sprzedażowo. Biura AsstrA Polska Sp. z o.o. zlokalizowane są między innymi w Małaszewiczach oraz w położonej w pobliżu Pruszkowa Warszawie, gdzie dociera większość pociągów kontenerowych z Chin.
Chińscy eksporterzy przywożą do Polski przede wszystkim tekstylia, obuwie, sprzęt elektroniczny i AGD oraz elementy wyposażenia wnętrz i ogrodów. Niemniej jedynie część z tych produktów dociera docelowo do Polski. W wielu przypadkach kontenery przybywające koleją do stacji w Łodzi, Pruszkowie oraz Małaszewiczach zmierzają dalej w głąb Europy. Jednak już nie koleją, lecz transportem drogowym do drzwi odbiorcy końcowego.
„W AsstrA eksperci dobierają odpowiedni sposób dostawy door-to-door ze stacji w zależności od ilości towaru: AsstrA FTL, AsstrA LTL, czy AsstrA Express Delivery, zaznacza Karol Barańczuk, Kierownik Działu Dostaw Drobnicowych, w którego skład wchodzi również zarządzanie frachtem lotniczym. Znaczna część towarów, które przyjeżdżają koleją do Europy, nie są przesyłkami pełnokontenerowymi. Z uwagi na to najlepszym sposobem na dostarczenie danych towarów do odbiorcy końcowego jest LTL. To ekonomiczne i wygodne dla Klienta rozwiązanie”.
Specjalista z działu LTL w AsstrA, Vlad Martin, wyjaśnia: „System dostawy LTL jest wygodny i przejrzysty. Towary przyjeżdżają koleją z Chin do polskich stacji w kontenerach, gdzie są przeładowywane na pojazdy transportu drogowego. Klienci otrzymują wsparcie w realizacji wszystkich procedur celnych, zarówno importowych, eksportowych, jak i tranzytowych. Eksperci grupy kapitałowej ustalają szczegóły z agentem kolejowym, po czym dostarczają towar zgodnie z zasadami transportu drobnicowego LTL do odbiorcy końcowego”.
Wśród przewożonych ładunków znajdują się zazwyczaj odzież, części do samolotów, części do maszyn, czy też samochodowe. Do najpopularniejszych destynacji należą Francja, Austria, Niemcy, Hiszpania, Włochy, czy też Węgry, a także dostawy na terenie Polski.
„Jednym z realizowanych ostatnio projektów był transport części do samolotów lotnictwa cywilnego z Polski do Francji. Zlecenie wpłynęło od światowego dostawcy rozwiązań dla producentów lotniczych, podaje Vlad Martin. Średnia waga przesyłki jednostkowej to około 600 kg, 2 palety po 3 metry długości każda. Niemniej w przypadku innych transportów waga przewożonych ładunków nie jest limitowana.
Czas tranzytu do drzwi Klienta waha się w zależności od destynacji. Jeśli ponownie weźmiemy za przykład Francję, dostawa zajmuje od 3 do 4 dni, w przypadku Hiszpanii – około 4-5 dni. Klienci grupy kapitałowej korzystają z kompleksowej oferty AsstrA LTL z polskich stacji kolejowych do miejsca przeznaczenia w całej Europie. Nowy Jedwabny Szlak biegnie dalej”.