Ostatni artykuł traktował o najpopularniejszym w Europie środku transportu – przewozach drogowych. Nadszedł czas, aby porozmawiać o trzecim i najszybszym „wielorybie” logistycznym, jakim jest fracht lotniczy. Karol Barańczuk, Kierownik Działu Dostaw Drobnicowych, w którego skład wchodzi również zarządzanie frachtem lotniczym z międzynarodowej grupy transportowo-logistycznej AsstrA-Associated Traffic AG, opowiada o niuansach związanych z transportem lotniczym.
- Jak przedstawia się sytuacja na rynku przewozów lotniczych w 2019 roku?
Obecnie obserwujemy spadek wolumenu europejskich transportów lotniczych. Wpływa na to sytuacja gospodarcza znaczących krajów Unii, jakimi są Niemcy i Francja. Rzecznik prasowy największego europejskiego portu lotniczego wiąże osłabienie segmentu przewozów towarowych ze „słabymi wskaźnikami handlu światowego i późną Wielkanocą”.
Za rezultaty tego półrocza odpowiada także tak zwany „efekt wysokiej bazy”. Naprawdę trudno jest powtórzyć dobre wyniki z ubiegłego roku. Jednocześnie nawet reprezentatywne zestawienie z rezultatami z 2017 r. wskazuje na spadek o 0,6%. Jeśli spojrzymy na raporty dotyczące niemieckiego eksportu, zauważymy, że gospodarka naszych zachodnich sąsiadów boryka się z bolesnym spadkiem popytu na niemieckie towary. To z kolei spowalnia wzrost PKB i wpływa na wolumen ładunków lotniczych w Europie. Niemniej eksperci liczą na poprawę sytuacji do końca bieżącego roku.
Ujemne wartości odnotowano także w sektorze transportu lotniczego w regionach Azji i Pacyfiku, zarówno w ruchu krajowym, jak i międzynarodowym. Wynika to przede wszystkim z toczącej się wojny handlowej między Chinami i Stanami Zjednoczonymi. Wskaźniki lotniczego transportu towarowego za pierwszy kwartał 2019 r. wykazały spadek o 5,5%.
- Transport lotniczy uchodzi za luksusową opcję dostawy. Kto wybiera to rozwiązanie?
Klienci, dla których czas i bezpieczeństwo są nie tylko ważne, lecz priorytetowe. Fracht lotniczy jest nieodzowny przede wszystkim w przemyśle samochodowym, kosmicznym, lotniczym i hi-tech. Wartość i właściwości towarów determinują wybór taboru. Stosowane są multimodalne schematy transportu. Dostawy pierwszej i ostatniej mili realizowane są transportem drogowym, zaś przewóz na głównej trasie transportu odbywa się drogą powietrzną. Kolejnym aktywnym użytkownikiem linii lotniczych są także firmy farmaceutyczne.
- Jakie są priorytetowe obszary dla rozwoju segmentu lotniczego w AsstrA?
Jeśli spojrzymy na 10 głównych lotniczych trade-lanów AsstrA w Europie, priorytetowe obszary rozwoju to głównie wysyłki eksportowe do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Ameryki Łacińskiej i Chin.
W najbliższym czasie AsstrA skoncentruje się na zwiększeniu eksportu z Polski, Włoch i Rosji. Jeśli chodzi o import, Chiny-Europa i Chiny-Rosja pozostają głównymi kierunkami. Aby zaspokoić potrzeby Klientów w tych obszarach nawet w szczycie sezonu, jakimi są Boże Narodzenie i Nowy Rok, zespół AsstrA korzysta ze specjalnego narzędzia Block Space Agreement. Dzięki temu puste przestrzenie ładunkowe są dostępne do dyspozycji grupy kapitałowej, a tym samym Klienta, w każdych warunkach i sytuacji na rynku. Dlatego też Klienci, którzy co roku odczuwają stres związany z koniecznością „wskoczenia do ostatniego wagonu” i szybkiego dostarczania towarów w szczycie sezonie, mogą uprzednio zadbać o spokój psychiczny i zarezerwować miejsca za pośrednictwem AsstrA nawet pół roku wcześniej.