Jedwabny Szlak stał się jednym z najszerzej komentowanych tematów w globalnej logistyce. Konferencje, targi branżowe, sympozja - kwestia rozwoju nowej „handlowej tętnicy świata” wybrzmiewa podczas każdego ważnego wydarzenia logistycznego. Istotną rolę w dostawach z Państwa Środka odgrywa tradycyjnie transport kolejowy, lotniczy i morski. Jak wygląda zatem sytuacja z przewozami drogowymi?
Aleksej Mychko, specjalista z działu Chiny w AsstrA-Associated Traffic AG, opowiada o zmianach zachodzących w chińskim transporcie drogowym i związanych z nimi perspektywami dla Klientów w Europie i krajach WNP.
- Slogan grupy AsstrA na rok 2019 brzmi „Connected by the New Silk Road”. Jak dane hasło wpłynęło to na chiński transport drogowy?
Grupa AsstrA od zawsze zajmowała się przewozami drogowymi z Chin. Transport kolejowy, morski czy lotniczy to dobrze znane schematy, przy czym drogowy był oferowany Klientom jako alternatywa.
Chińskie auta nie mogą wjeżdżać na terytorium Rosji oraz Kazachstanu i odwrotnie. Pomimo faktu, że w strefach ekonomicznych Mandżurii i Khorgos samochody mogą przejechać 50 km w głąb terytorium, organizacja transportu jest bardzo utrudniona. Dlatego też transport naziemny w tym kierunku nie cieszy się popularnością, co wynika z obowiązku przeładunku. Chiny nie są częścią Konwencji CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów). Towary trafiają na przejście graniczne, gdzie są ładowane na auto z rosyjską rejestracją, a następnie transportowane do ostatecznego odbiorcy. Wszystko zmieniło się w styczniu 2019 r., kiedy w trybie testowym zaczęto wydawać zezwolenia na poruszanie się w głąb kraju. Obecnie rosyjska ciężarówka może poruszać się bez konieczności przeładunku, na przykład na trasie Moskwa-Pekin. Przyznano 3 000 zezwoleń na samochody chińskie i rosyjskie na rok. Jedno zezwolenie to jeden transport. Kwota ta jest kroplą w morzu potrzeb pod względem wolumenów z Chin. Większość firm będzie nadal realizować przeładunki. Jednak przyjęcie tej ustawy jest pierwszym krokiem w kierunku rozwoju i promocji transportu drogowego z Państwa Środka.
Grupa AsstrA szybko zareagowała na nową ustawę i przeprowadziła pierwsze bezpośrednie dostawy wiosną. Części młota przemysłowego zostały dostarczone z Anyan do Czelabińska w ciągu 7 dni.
- O jakich plusach i minusach dla Klientów możemy mówić, porównując transport drogowy z innymi środkami transportu?
Klient wybiera bezpośredni droższy transport drogowy ze względu na pilne terminy. Dwóch kierowców przydzielonych jest do jednego samochodu, co gwarantuje dostawę „od drzwi do drzwi” w ciągu 7-14 dni. Dla porównania: transport morski trwa do 50 dni, kolejowy do 17 dni, w tym 3 dni oczekiwania na stacji.
W przypadkach, kiedy praca fabryki zależy od szybkiej dostawy ładunku, kwestia kosztów staje się drugorzędna. Dlatego też bezpośrednie samochody z Chin są odpowiednią opcją, na przykład dla Uralu, gdzie znajduje się wiele dużych zakładów produkcyjnych.
Szeroka lista produktów dopuszczonych do transportu drogowego to kolejna zaleta. Transport drogowy umożliwia przewozy wielu ładunków niebezpiecznych: baterii i różnych rodzajów płynów, które nie mogą być transportowane koleją.
Chińska Republika Ludowa nie jest częścią Konwencji ADR (Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych), dlatego też definicje klas niebezpieczeństwa ładunków w Europie i Azji różnią się. W kraju pochodzenia towar może być uznany za niebezpieczny, zaś w kraju odbiorcy za bezpieczny i na odwrót. Podczas transportu towarów niebezpiecznych zespół AsstrA starannie analizuje każde zapytanie. Specjaliści firmy porównują informacje z lokalną klasyfikacją towarów niebezpiecznych, kontaktują się z wybranym przejściem granicznym i sprawdzają, czy chińskie służby celne przyjmują daną klasę towarów.
- Co charakteryzuje chiński rynek?
Chińczycy wolą płacić gotówką i na miejscu. Na parkingach, w magazynach, podczas załadunku i rozładunku wszyscy pokazują kierowcy QR kod na smartfonie. Kierowca odczytuje go za pomocą skanera w WeСhat, a kwota jest natychmiast potrącana z karty powiązanej z tym kontem w WeСhat. Żadnych rachunków i odroczonych płatności.
Podczas realizacji transportu specjalista powinien być w stałym kontakcie z chińskim nadawcą, co jest czasem trudne z powodu różnicy czasu. Podane przez odbiorcę informacje o wadze i objętości mogą się różnić od rzeczywistych. Dlatego specjalista AsstrA ponownie sprawdza parametry ładunku z nadawcą, aby uniknąć niespójności na przejściu granicznym.
W Chinach podczas postojów kierowcy śpią w hotelach, a ciężarówki pozostają na strzeżonych parkingach. Jedynie wtedy, gdy nadawca w 100% potwierdza gotowość produktu, samochód jedzie na miejsce załadunku. W przeciwnym razie czas postoju może poważnie wpłynąć na ostateczny koszt transportu.
Klienci, którzy chcą bezpośrednio przewieźć swoje ładunki, mogą już teraz spotkać się z niedoborem zezwoleń i taboru. Dzięki współpracy AsstrA ze sprawdzonymi Partnerami możliwe jest rezerwowanie samochodów bezpośrednich tydzień lub dwa tygodnie przed wysyłką nawet w okresie dużego popytu.
- Jakie są perspektywy bezpośredniego transportu drogowego na Jedwabnym Szlaku?
Usługa transportu bezpośredniego z Chin jest nowa i obiecująca. Klienci zapoznają się z nią i doceniają wszystkie korzyści.
Na początku tego roku pierwsze rosyjskie samochody bezpośrednie zrealizowały pionierskie kursy. Teraz rozumiemy rzeczywiste koszty transportu, opracowaliśmy systemy transportu. Wraz ze wzrostem liczby zezwoleń na rynku pojawi się coraz więcej graczy, co rozwiąże problem niedoborów taboru. Sytuacja jest trudniejsza w przypadku chińskich przewoźników. Aby wejść na rynek rosyjski, wymagana jest ogromna modernizacja floty i spełnienie standardów Euro 5 i Euro 6.
Rynek rozwija się i będzie się rozwijał. Pilne przesyłki, ładunki, których nie można przewozić w kontenerach, wzrost importu żywności z krajów WNP, i co się z tym wiąże, zapotrzebowanie na transport w izotermach, to bodźce do rozwoju bezpośredniego transportu drogowego na Jedwabnym Szlaku.