WIEDEŃ. Autor tego artykułu zapytał kierownika działu logistyki globalnego koncernu przetwórstwa drzewnego, który z dostawców usług logistycznych zaskoczył go w ciągu ostatniego roku. W odpowiedzi usłyszał nazwy dwóch firm. To podwykonawcy specjalizujący się w planowaniu i organizowaniu międzynarodowych projektów logistycznych. Jedna firma pochodzi z Południowego Tyrolu, druga ze Szwajcarii.
Jednak jak mówią w Austrii: raz jeszcze nic nie znaczy. Dowiedzmy się, co zasługuje na pochwałę wybitnego Klienta.
Szwajcarski dostawca AsstrA-Associated Traffic AG to firma założona w 1993 roku. Początkowo zlecenia od producentów europejskich na transporty do Rosji i Azji Środkowej były głównym motorem rozwoju. Obecnie grupa kapitałowa AsstrA zatrudnia ponad 1 000 specjalistów zlokalizowanych w 31 biurach w 17 krajach. Obrót w 2018 r. wyniósł 287 mln euro przy realizacji 141 500 przewozów. Dane rezultaty przewyższają wyniki z minionego roku o 17%. Rosnące wskaźniki wiążą się zarówno z rozwojem usług, jak również z ciągłym rozszerzaniem obecności geograficznej.
Oprócz klasycznego transportu drogowego AsstrA zajmuje się także logistyką projektową wspierając swoich Klientów w budowie nowych fabryk w Rosji i Azji Środkowej. Poszczególne państwa w tych regionach wyróżniają się skomplikowanymi procedurami celnymi. Pomimo długich prac przygotowawczych transport w ramach logistyki projektowej stanowi wyzwanie dla zespołu. Niemniej prawdziwe przygody rozpoczynają się dopiero wtedy, gdy transport musi zostać zrealizowany niezawodnie i w ściśle określonym czasie.
Grupa AsstrA stanęła przed takim zadaniem w 2018 r. podczas budowy elektrowni w Kazachstanie. Operator logistyczny otrzymał zamówienie na realizację transportu materiałów budowlanych i sprzętu. Zaangażowano 393 jednostki taboru. Wykonano 550 kursów z punktów załadunkowych w Niemczech, Holandii, Polsce i na Słowacji dostarczając niezbędne materiały na plac budowy w Kazachstanie.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości transportu, specjaliści AsstrA zorganizowali dwie platformy konsolidacyjne w Niemczech i Polsce, a także wyposażyli platformę do odbioru i odprawy celnej towarów w Kazachstanie. Ostatni etap obejmował odprawę celną towarów i ich późniejszy transport na plac budowy.
„Realizacja projektu przebiegała niemal dokładnie tak, jak zaplanowano”, Yulia Sadovodova dzieli się swoimi wrażeniami w wywiadzie dla austriackiej gazety transportowej. Kierownik działu sprzedaży logistyki projektowej komunikuje się z Klientami w języku niemieckim lub angielskim. Zespół AsstrA porozumiewa się także w pozostałych językach europejskich, co stanowi wielką zaletę w pracy z menedżerami w Europie, Rosji i Azji Środkowej.
„Komunikujemy się z nadawcami i odbiorcami w ich języku ojczystym”, podkreśla Yulia Sadovodova. AsstrA przeznacza osobny zespół do pracy nad zleceniem w ramach logistyki projektowej. Kurator koordynuje transport realizowany z wykorzystaniem każdego rodzaju transportu: ciężarówkami, koleją, śródlądowymi drogami wodnymi, statkami morskimi i drogą powietrzną. Ponadto kontroluje realizację zadań w zakresie formalności związanych z procedurami celnymi i akredytywą. W tym obszarze każde zamówienie jest wyjątkowe. Warto zauważyć, że w ostatnich latach AsstrA otrzymuje więcej zleceń dotyczących budowy fabryk w Uzbekistanie.
W ciągu kilku tygodni po tym wywiadzie autor skierował podobne pytanie do kilku innych głównych nadawców ładunków. Ponownie okazało się, że „raz jeszcze nic nie znaczy, a wiele już wiele znaczy”. AsstrA-Associated Traffic AG została wymieniona wśród wiarygodnych dostawców w Europie Wschodniej, w tym w krajach bałtyckich, Rosji, a także w Azji Środkowej.
Grupa AsstrA oferuje usługi w zakresie logistyki projektowej od 15 lat. W pierwszym zamówieniu dla grupy SMS operator dostarczył sprzęt na plac budowy fabryki obróbki metali na Białorusi. Tym sposobem o AsstrA dowiedzieli się także inni producenci maszyn i urządzeń, w tym Knauf, Kronospan, Linde, SKF i Zeppelin. W rezultacie powstał nowy kierunek, który pięć lat temu uzyskał status specjalistycznego działu.
Praca ekspertów tego działu charakteryzuje się stałą komunikacją z Klientami projektowymi. Indywidualne zapytania wymagają od zespołu projektowego stałej kreatywności. Dostarczenie dwudziestometrowego wagonu do budowy moskiewskiego metra lub sześciotonowego silnika do samolotu pasażerskiego to nowe wyzwania, które sprawiają, że logistyka projektowa jest niezmiennie atrakcyjna dla Yulii Sadovodovej i jej zespołu.
JOACHIM HORVATH
Österreichische Verkehrszeitung