Głównym trendem XXI wieku jest rozwój automatyzacji i robotyzacji wszystkich sfer ludzkiej działalności. Postęp gospodarczy w coraz większym stopniu opiera się nie na kapitale i zasobach naturalnych, ale na innowacjach i kreatywnych rozwiązaniach. Kluczowe znaczenie zyskują pozyskiwanie i przetwarzanie dużych ilości informacji, tak zwane BigData. Czy w branży transportowo-logistycznej owe trendy również są tak istotne? Odpowiedzi szukamy wraz z dyrektorem ds. rozwoju biznesu w grupie kapitałowej AsstrA, Vyacheslavem Turejko.
- Automatyzacja procesów jest głośnym trendem we wszystkich branżach. Jak wpływa ona na rozwój logistyki?
Logistyka to wyjątkowa branża, która stanowi integralną część większości sektorów gospodarki. Dlatego też innowacje, które są związane z działalnością Klientów AsstrA, wpływają na rozwój logistyki.
Oczywistym trendem w logistyce w ostatnich latach jest rosnące wykorzystanie robotów i automatyzacji procesów podczas transportu, przeładunku i rozładunku oraz innych prac technicznych.
Głównym trendem w najbliższej przyszłości stanie się wykorzystanie sztucznej inteligencji w rozwoju i wyborze optymalnych rozwiązań logistycznych, które zmniejszą koszty logistyczne i finansowe Klientów. Rosnąca otwartość rynków, pojawienie się nowych technologii, standaryzacja i konteneryzacja przewozów, wysoka konkurencja między różnymi rodzajami transportu z jednej strony otwierają nowe możliwości przed operatorami logistycznymi. Z drugiej zaś rygorystycznie wymagają szybkiego przetwarzania dużej ilości informacji w celu znalezienia (optymalnych pod względem czasu i kosztów) rozwiązań logistycznych dla Klientów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu pomocy człowiekowi w realizacji tych zadań to wymóg czasu dla operatorów logistycznych.
- Jakie narzędzia automatyzacji współpracy z Klientami i Partnerami są wykorzystywane w grupie AsstrA?
Uwaga operatora logistycznego skupia się przede wszystkim na automatyzacji procesów wymiany informacji. Grupa kapitałowa AsstrA inwestuje znaczące zasoby w tworzenie indywidualnych zautomatyzowanych narzędzi wymiany informacji z Klientami, jak na przykład EDI (Electronic Data Interchange). Pozwala to minimalizować ryzyko zniekształcenia i utraty informacji ze względu na czynnik ludzki, co pociąga za sobą koszty Klientów, skrócić czas pracy z informacjami (wnioski, zamówienia, dokumenty itp.). Czas przetwarzania informacji w łańcuchu dostaw skraca się kilkakrotnie w porównaniu z tradycyjnymi kanałami przesyłania danych (e-mail, telefon, poczta).
Kolejnym narzędziem automatyzacji oferowanym Klientom przez AsstrA jest mobilna aplikacja Track & Trace, który pozwala Partnerom w każdej chwili zweryfikować bezpieczeństwo i terminowość transportu ładunków, zaplanować procesy biznesowe na podstawie dokładnego czasu przybycia ładunku.
Współpracując z Partnerami-dostawcami usług logistycznych, eksperci AsstrA aktywnie wykorzystują narzędzie do automatyzacji procesów biznesowych związanych z zaopatrzeniem i zarządzaniem zamówieniami – Portal Przewoźnika AsstrA. Partnerzy grupy kapitałowej uzyskują dostęp do ofert transportu z AsstrA, ich zamówień i odpowiednich dokumentów elektronicznych, różnych raportów statystycznych. Głównym celem rozwoju i wdrożenia Portalu Przewoźnika jest automatyzacja, poprawa wygody i jakości współpracy między dostawcami a AsstrA-Associated Traffic AG.
W wewnętrznych procesach biznesowych grupy przywiązujemy również dużą wagę do ich stałej i systemowej optymalizacji przy użyciu metod Lean Management, które opierają się na procesach o wartości dodanej dla Klientów, ich optymalizacji i automatyzacji.
Co więcej, dzięki automatyzacji i elektronicznemu obiegowi dokumentów ilość zużytego papieru i energii elektrycznej jest znacznie niższa. Grupa AsstrA zwraca szczególną uwagę na przestrzeganie standardów środowiskowych swojej działalności, stosując się do zasad Green Logistics.
- Jeśli chodzi o automatyzację procesów produkcyjnych, tutaj sytuacja jest jasna. Co natomiast nie jest tak oczywiste na rynku usług. Czy automatyzacja i robotyzacja pozostawiają miejsce na osobistą komunikację i indywidualne podejście do Klienta?
Może się wydawać, że automatyzacja pracy z Klientem, wewnętrznych procesów biznesowych, czy współpracy z dostawcami ostatecznie doprowadzi do powstania modelu biznesowego Machine-2-Machine, bez udziału człowieka. Jednak tak nie jest. Automatyzacja i robotyzacja procesów pozwala uniknąć wykonywania powtarzalnych operacji technicznych i skoncentrować się na pracy wymagającej niestandardowego, kreatywnego podejścia, w którym sztuczna inteligencja pomaga analizować duże ilości danych i proponować konkretne rozwiązania. Dedykowane oferty stworzone w celu rozwiązania indywidualnego problemu konkretnego Klienta zawsze będą bardziej interesujące, a co najważniejsze, bardziej skuteczne niż sztampowe rozwiązania. Moim zdaniem, w najbliższym czasie sztuczna inteligencja nie będzie jeszcze w stanie zastąpić ludzkiej. Znaczenie ludzkiej komunikacji w biznesie pozostaje bardzo wysokie. Pozwala nam to z optymizmem patrzeć na rolę człowieka w gospodarce w najbliższej przyszłości.