Każdy kraj wyróżnia się własną wizytówką modową w postaci konkretnej marki związanej z danym regionem. Nie jest tajemnicą, że „ojczyzna” marki i punkty produkcyjne są często oddalone od siebie o setki i tysiące kilometrów. W największych outsourcingowych fabrykach w Chinach, Indiach, Pakistanie, czy Wietnamie powstaje nawet do 85% całej linii produkcyjnej światowych marek.
Kierownik Działu AsstrA Beauty and Fashion Logistics, Fedor Pakush, opowiada o tym, w jaki sposób zintegrować wszystkie etapy produkcji odzieży i dlaczego oferowanie usług logistycznych na potrzeby przemysłu lekkiego nie jest łatwym zadaniem.
- Czym charakteryzuje się logistyka w branży modowej? Jak kształtuje ona koszty użytkownika końcowego?
Głównym czynnikiem jest oczywiście czas. To podstawa w logistyce branży modowej. Wyobraźmy sobie następującą sytuację: duży mass market tworzy nową kolekcję ubrań, galanterii i akcesoriów, zawiera umowy z detalistami na całym świecie, planuje i uruchamia kampanie reklamowe, być może nawet ogłasza otwarcie nowych sklepów firmowych i ... dostawa towaru jest opóźniona o tydzień. 7 dni to nie tak dużo, prawda? Ale to siedem dni bezczynności, siedem dni wynajmu powierzchni magazynowych i handlowych, nie wspominając o nadszarpnięciu reputacji i sfrustrowanych konsumentach. Dlatego dokładne planowanie i kontrola na każdym etapie dostawy to podstawowe wymagania, które muszą spełnić wszyscy uczestnicy łańcucha. Aby zagwarantować terminowe przybycie auta na rozładunek, AsstrA, między innymi, przydziela dwóch kierowców do jednego samochodu. Pozwala to nie tylko zmniejszyć zależność transportu od czynnika ludzkiego, ale także zaoszczędzić do 50% czasu.
Drugim ważnym czynnikiem, o którym powinien pamiętać zarówno nadawca, jak i dostawca usług transportowo-logistycznych, jest sezonowość. Tradycyjnie, przed wejściem nowej kolekcji wiosna / lato, jesień / zima na rynku obserwujemy wzrost popytu, a w rezultacie - brak taboru. Dlatego też must do dużych producentów to odpowiednio wczesne poszukiwanie partnerów logistycznych i rezerwacja powierzchni ładunkowych. Liczenie na to, że uda się „wskoczyć do ostatniego wagonu” i znaleźć wystarczającą liczbę samochodów w szczycie sezonu bez wcześniejszej rezerwacji, to bardzo ryzykowny plan, który rzadko się opłaca.
Jednak we współczesnym przemyśle modowym pojawiło się takie zjawisko jak ultra fast fashion, kiedy nowe kolekcje nie są wprowadzane jedynie w okresach przejściowych jesień-zima i wiosna-lato, ale zmieniają się częściej, odwzorowując najnowsze trendy i dostosowując się do nich. W takich sytuacjach Klienci AsstrA korzystają z usług ekspresowej dostawy, transportu przyspieszonymi pociągami z Chin lub transportu lotniczego. Oczywiście wymienione rozwiązania są droższe niż transport morski lub standardowy kolejowy, ale na tym właśnie polega istota pojęcia „trend”. Klient końcowy jest gotowy zapłacić za coś więcej tylko wtedy, gdy otrzyma unikalną ofertę jako pierwszy.
Trzeci warunek to bezpieczeństwo. Odzież, galanteria, czy akcesoria są towarami szybko zbywalnymi, więc ryzyko ich kradzieży jest dość wysokie. W AsstrA bezpieczeństwo osiąga się dzięki jasnemu schematowi transportu obejmującemu wyłącznie sprawdzone trasy, strzeżone stacje benzynowe i parkingi. Każda nowa trasa jest dokładnie badana.
- Co Klienci powinni wziąć pod uwagę przy wyborze wykonawcy?
Większość światowych producentów opiera obecnie swoją działalność na przetargach, kiedy to firma logistyczna jest wybierana na zasadach konkurencyjnych. W warunkach przetargu Klienci określają wszystkie wymagania. Mogą się one różnić w zależności od kierunku transportu lub wewnętrznej polityki Klienta. Ale najważniejsze, powtarzam, są: czas, bezpieczeństwo i dostępność dodatkowych usług. Wśród nietypowych wymagań mogą znaleźć się: specjalistyczny tabor z wieszakami, etykietowanie, przygotowanie towarów przed sprzedażą.
To właśnie niestandardowe i złożone zlecenia od Klientów z branży modowej stały się bodźcem do stworzenia cztery lata temu wyspecjalizowanego działu AsstrA Fashion and Beauty Logistics (AFBL). Zespół AsstrA zgromadził i przeanalizował projekty zrealizowane dla branży modowej. Na ich podstawie określono standardy pracy działu oraz ofertę podstawowych i dodatkowych usług. Dana strategia rzeczywiście działa, co widać podczas realizacji ambitnych zleceń.
W ostatnim czasie AsstrA zrealizowała dostawę butów z Indii. Zespół AFBL stanął przed zadaniem odbioru towaru z magazynów konsolidacyjnych w Indiach z pięciu fabryk w różnych regionach. Następnie przeprowadzono kontrolę jakości, załadunek, przygotowano dokumentację i dostarczono towar do Europy. W Europie przeprowadzono obowiązkowe etykietowanie, a następnie towar został rozdystrybuowany do innych krajów, w tym do Rosji, co wymagało dodatkowej odprawy celnej.
Sukces wielu projektów i zgromadzone doświadczenie nie oznaczają jednak, że można spocząć na laurach. Branża modowa to ruchomy, elastyczny i często nieprzewidywalny rynek, który musi być stale monitorowany. Dlatego dzisiaj europejskie marki współpracujące z rynkiem rosyjskim stają przed nowym wyzwaniem, jaki, jest obowiązek oznakowania obuwia w Federacji Rosyjskiej od 1 czerwca 2019 roku.
Już teraz pracujemy nad usługą będącą odpowiedzią na ową zmianę: tworzymy sieć magazynów w Europie, która zapewni znakowanie produktów, przygotowanie dokumentów i dalszą wysyłkę do Federacji Rosyjskiej.