Organizacja logistyki na potrzeby przemysłu chemicznego wiąże się z licznymi wyzwaniami, przed jakimi stają zarówno Klienci, jak i firmy transportowe. Wiele ładunków chemicznych to towary niebezpieczne, należące do różnych klas ADR, co natychmiast zamienia charakter transportu na ten ze znakiem niebezpieczeństwa.
Jak wybrać wiarygodnego podwykonawcę? Jakimi kryteriami należy się kierować przy ocenie firmy transportowo-logistycznej? Jak zagwarantować pełne bezpieczeństwo nie tylko ładunku, ale także środowiska naturalnego i personelu?
W celu oceny poziomu serwisu świadczonego przez dostawców usług logistycznych i dystrybutorów środków chemicznych Europejska Rada Przemysłu Chemicznego (CEFIC) opracowała specjalny system standaryzowanych kryteriów SQAS (Safety & Quality Assessment for Sustainability). SQAS to niezależny system oceny firm transportowo-logistycznej przez osoby trzecie. Kluczowe obszary podlegające ocenie to ochrona środowiska, bezpieczeństwo i społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR - Corporate Social Responsibility). Na podstawie wyników generowany jest szczegółowy raport, który pozwala określić procent zgodności z wymaganiami dotyczącymi transportu produktów chemicznych. W kwietniu 2019 r. niemiecki oddział międzynarodowej grupy AsstrA-Associated Traffic AG pomyślnie przeszedł ocenę SQAS. Vladislav Aleinikov, Kierownik działu ds. jakości, środowiska i bezpieczeństwa (QHSE) w AsstrA-Associated Traffic AG, opowiada o przebiegu i wynikach audytu:
„AsstrA nie jest nową firmą na rynku transportu ładunków chemicznych. W celu zagwarantowania Klientom korporacyjnym rzetelnej obsługi i spokoju podczas transportu produktów chemicznych certyfikaty SQAS zdobyły już wcześniej włoskie i polskie oddziały grupy kapitałowej. W tym roku złożono wniosek o weryfikację AsstrA Deutschland GmbH. Ostateczny wynik wyniósł 87%, czyli o 17% więcej niż średnia europejska.
Co wynik ten oznacza dla Klientów AsstrA? Przede wszystkim bezpieczeństwo. Przebieg audytu nadzorowany jest przez Europejską Radę Przemysłu Chemicznego, zrzeszającą ponad 30 000 europejskich firm chemicznych. Na pomyślny wynik audytu mogą liczyć wyłącznie te firmy, które udowodniły posiadanie odpowiednego wyposażenia technicznego, prowadzenie monitoringu ładunków na każdym etapie transportu oraz dostępność narzędzi do automatyzacji procesów”.