Przewozy ładunków ponadgabarytowych to dla firm transportowych doskonała okazja do wykazania się kompetencjami w każdej dziedzinie związanej z logistyką. To możliwość zademonstrowania nie tylko obszernej wiedzy inżynieryjnej, ale także znajomości wszelkich niuansów związanych z odprawą celną i doświadczenia w zakresie ubezpieczenia towarów. Międzynarodowy dostawca usług transportowo-logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG stanął w obliczu „ponadgabarytowego” zadania między innymi w grudniu 2017 r. Eksperci z grupy firm otrzymali zapytanie transportowe od jednego z kluczowych Klientów dotyczące przewozu wagonu kolejowego do Niemiec.
O tym, jak przebiegały przygotowania do transportu i przed jakimi wyzwaniami stanął zespół AsstrA, opowiada Dyrektor AsstrA Weissrussland, Oleg Bykov:
„Zlecenie na transport ponadgabarytowy otrzymaliśmy sześć miesięcy przed planowanym startem. Musieliśmy dostarczyć wagon do Niemiec w celu uzyskania certyfikatu w Dreźnie. Wymiary wagonu miały 26 m długości, 3,3 m szerokości i 4,45 m wysokości. Ładunek ważył 15 ton. Po raz pierwszy transportowaliśmy ładunek tego typu na zlecenie danego Klienta. Dlatego też schematy i trasy transportu, a także warianty załadunku i mocowania ładunku zostały opracowane z uwzględnieniem indywidualnych wymagań Klienta. Specjalnie na potrzeby transportu danego wagonu zaprojektowano i wykonano podstawkę, do której przymocowano wagon”.
„W przypadku przewozów do Niemiec można zastosować dwie standardowe opcje transportu ładunków ponadgabarytowych – frach drogowy bądź kolejowy. Przewóz wagonu koleją na kołach mógł być najłatwiejszym wyjściem, biorąc pod uwagę jego wymiary, gdyby nie jedno „ale” – wagon nie miał kół. Transport na platformie kolejowej nie wchodził w grę ze względu na brak dostępu do odbiorcy. Sprawę komplikowała również konieczność przeładunku w celu zmiany torów. Wszystkie te operacje zwiększyłyby ostateczny koszt usługi.
Optymalnym rozwiązaniem pod względem ceny i warunków okazał się transport drogowy. W celu transportu 26-metrowego wagonu specjaliści AsstrA zaoferowali specjalne wyposażenie techniczne - niskopodwoziową naczepę z wózkiem na osiach wahadłowych. Na naczepie zamontowano zawieszenie hydrauliczne i osie z wymuszonym sterowaniem. Zaproponowane rozwiązanie zostało zaakceptowane przez Klienta i zespół przystąpił do realizacji transportu. Wybrana naczepa została indywidualnie zmodyfikowana z uwzględnieniem wymagań Klienta i właściwości ładunku”.
Przemysław Boroński, Kierownik Działu AsstrA Heavy Lift opowiada o kluczowych etapach transportu: „W trakcie przygotowań do transportu przeprowadziliśmy dokładną analizę trasy. Klient otrzymał szczegółowy raport opisujący przebieg każdego odcinka drogi, każdego zakrętu, każdego mostu. Aby zapewnić Klientowi maksymalny spokój, specjaliści AsstrA monitorowali każdy etap projektu. Byliśmy obecni podczas załadunku i rozładunku samochodu, aby osobiście nadzorować proces mocowania towaru i włączenia się pojazdu do ruchu na drogach publicznych. Podczas całej trasy do Niemiec ładunkowi towarzyszyły policja i pojazdy asekurujące. Ładunek był również eskortowany przez ekipę porządkową, która po drodze podnosiła linie energetyczne i demontowała latarnie, na przykład w Dreźnie, gdzie samochód nie mieścił się pod przejazdem ze względu na swoją wysokość”.
„Oprócz organizacji transportu AsstrA zajęła się również przeprowadzaniem odprawy celnej. Ze względu na duże gabaryty i brak możliwości przybycia do urzędu celnego w Niemczech, celnicy z Drezna przybyli bezpośrednio na miejsce rozładunku. Wystawiliśmy dla Klienta deklarację tranzytową T1 w agencji celnej AsstrA w Kuźnicy”, dodaje Oleg Bykov.
„Rozwijamy się dla naszych Klientów, dokładnie analizujemy cechy każdej branży, aby poznać produkt od wewnątrz i oferować usługi logistyczne, które spełniają potrzeby i oczekiwania Zamawiających. AsstrA aktywnie rozwija relacje z przedstawicielami przemysłu maszynowego, w tym z producentami taboru kolejowego. Na przestrzeni wielu lat pracy zgromadziliśmy nieocenione doświadczenie w logistyce części zamiennych, zestawów kołowych, profili, elementów dachowych do wagonów kolejowych. Zrealizowaliśmy również wiele projektów obejmujących dostawę gotowych wagonów, w tym dostawę lokomotyw i wagonów kolejowych na kołach po torach kolejowych. Z przyjemnością dzielimy się naszymi kompetencjami z partnerami AsstrA”, podsumowuje Ilya Klimentenok, Specjalista ds. sprzedaży dla strategicznych Klientów AsstrA.