AsstrA Forwarding AG i dowolny z jej Podmiotów Stowarzyszonych
Usługi transportowe
WARUNKI OGÓLNE (ostatnia aktualizacja 23.10.2020)
Definicje w niniejszych Warunkach:
„Zleceniodawca” oznacza AsstrA Forwarding AG i dowolny z jej Podmiotów Stowarzyszonych. Odniesienie do Zleceniodawca w niniejszych Warunkach obejmuje pracowników, przedstawicieli
Zleceniodawca oraz inne osoby, za które Zleceniodawca może ponosić odpowiedzialność. „Podmiot Stowarzyszony” oznacza (w odniesieniu do „Zleceniodawca”) dowolny inny podmiot, który
Zleceniodawca kontroluje lub nadzoruje, bezpośrednio lub pośrednio. Każdy z Podmiotów Stowarzyszonych Zleceniodawca ma prawo egzekwować niniejsze Warunki w imieniu Zleceniodawca, tak jakby był stroną niniejszych Warunków. AsstrA Forwarding AG ma wyłączne prawo do potwierdzenia, czy podmiot jest powiązany, czy nie. „Wykonawca” oznacza każdą osobę lub firmę, która zawiera umowę (Zlecenie transportowe) z Zleceniodawcaem na transport i inne powiązane usługi określone w Zleceniu transportowym. „Niniejsze Warunki” oznaczają niniejsze Ogólne Warunki Usług Transportowych świadczonych na rzecz Zleceniodawca, które ulegają okresowym zmianom. Zleceniodawca może w każdej chwili zakwestionować lub zmienić niniejsze Warunki. Obowiązująca wersja jest wskazana w Zleceniu transportowym. „Zlecenie transportowe” oznacza wszelkie pisemne instrukcje wydane przez Zleceniodawca dla Wykonawcy w odniesieniu do odbioru, przeładunku, przechowywania, dostawy przewozu lub innych usług związanych z Towarami i tam określonych „Usługi” oznaczają transport lub inne usługi logistyczne określone w konkretnym Zleceniu transportowym. „Strona” oznacza „Zleceniodawca” lub „Wykonawcę” indywidualnie, a „Strony” łącznie. Niniejsze Warunki nie mają wpływu na stosunki Stron, które zostały uregulowane odrębną Umową Ramową.
1. ZAKRES WARUNKÓW
1.1. Zleceniodawca lub jego Podmioty Stowarzyszone mogą wyznaczyć Wykonawcę na zasadzie braku wyłączności do świadczenia usług transportowych lub innych usług logistycznych na podstawie Zleceń transportowych, które zostaną złożone oddzielnie i zgodnie z niniejszymi Warunkami. 2. Wykonawca będzie świadczyć Usługi zamówione przez Zleceniodawcę ściśle według Zleceń transportowych wystawionych przez Zleceniodawcę, a w przypadku Usług, które mogą obejmować, ale nie wyłącznie, jeden lub więcej z następujących elementów — Usługi spedycyjne i odprawy celne; Ankiety dotyczące bezpieczeństwa tras; Organizacja transportu drogowego; Pomoc w operacjach tranzytu celnego; Konsolidacja towarów; zabezpieczenie Towaru; Załadunek i rozładunek kontenerów; Doradztwo w doborze optymalnych metody transportu i optymalnych tras; 1.3. Zleceniodawca zleca transport Towaru Wykonawcy poprzez Zlecenie transportowe złożone w formie pisemnej za pomocą dedykowanego systemu zarządzania rezerwacjami (OTM) Zleceniodawcy lub w inny sposób. Wykonawca potwierdza przyjęcie Zlecenia transportowego w ciągu 3 godzin od momentu wysłania Zlecenia transportowego przez Zleceniodawcę na podany przez Wykonawcę adres e-mail. Zlecenie transportowe uważa się za przyjęte przez Wykonawcę zgodnie z niniejszymi Warunkami również wtedy, gdy: Pojazd zostanie podstawiony do miejsca załadunku (zgodnie z warunkami wystawionego Zlecenia transportowego); lub Wykonawca nie odrzucił bezpośrednio Zlecenia transportowego na piśmie w ciągu 3 godzin od momentu jego wysłania przez Zleceniodawcę; lub Wykonawca przekazał numery tablic rejestracyjnych pojazdu Zleceniodawcy. Jeżeli Wykonawca nie może wykonać Zlecenia transportowego w całości i w terminie, prześle Zleceniodawcy pisemne powiadomienie przed godziną 14:00 dnia poprzedzającego dzień załadunku. 1.4. Zleceniodawca ma prawo anulować lub zmodyfikować Zlecenie transportowe w ciągu 24 godzin przed czasem załadunku bez ponoszenia przez Zleceniodawcę dodatkowych kosztów
lub kar. 1.5. Z chwilą przyjęcia Zlecenia transportowego uznaje się, że Wykonawca posiada wszystkie informacje niezbędne do realizacji Zlecenia transportowego. W związku z tym Wykonawca zwróci się o wszelkie dodatkowe informacje w rozsądnym terminie umożliwiającym wykonanie obowiązków zgodnie z harmonogramem i warunkami dostaw.
2. OBOWIĄZKI WYKONAWCY
2.1. Wykonawca gwarantuje i zobowiązuje się, że: posiada pełną zdolność i uprawnienia oraz wszelkie niezbędne certyfikaty, atesty, licencje, zezwolenia i zgody na zawarcie i wykonanie Zlecenia Transportowego oraz na świadczenie Usług; w ramach świadczenia Usług będzie przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów, ustaw, rozporządzeń i najlepszych praktyk branżowych (w tym między innymi mających zastosowanie do przewozu towarów, bezpieczeństwa i higieny pracy, środowiska, płac, godzin i warunków zatrudnienia, dyskryminacji, ochrony danych, prywatności, sankcji gospodarczych, kontroli handlu i przeciwdziałania korupcji); Usługi będą świadczone z należytą starannością, w sposób wydajny, kompetentny i profesjonalny.
2.2. Wykonawca zobowiązuje się wykonywać Usługi ściśle zgodnie z każdym Zleceniem transportowym oraz z należytą starannością i umiejętnościami, w sposób profesjonalny i staranny, zgodnie z najwyższymi standardami branżowymi. 2.3. Wykwalifikowany i doświadczony personel: Wykonawca zapewni, że wszystkie osoby zatrudnione lub zaangażowane (w tym pracownicy, agenci i samozatrudnieni wykonawcy, niezależnie od tego, czy są zatrudnieni lub zaangażowani bezpośrednio jako osoby fizyczne lub za pośrednictwem firmy) czy tylko na czas realizacji zlecenia przez Wykonawcę w związku ze Zleceniem transportowym (dalej — Personel Wykonawcy) posiadają wystarczające zdolności, kompetencje, umiejętności i doświadczenie, aby móc wykonywać powierzone im funkcje w sposób terminowy i profesjonalny. Wykonawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za nadzór, codzienne kierowanie i kontrolę całego Personelu Wykonawcy; Bez uszczerbku dla postanowień klauzuli
2.3 Zabrania się spożywania alkoholu i narkotyków przez pracowników w miejscu pracy oraz w godzinach pracy podczas wykonywania poleceń AsstrA, z wyjątkiem przyjmowania leków przepisanych przez lekarza.
2.4 powyżej, przed dopuszczeniem jakiejkolwiek osoby do świadczenia Usług, Wykonawca przyjmie i zweryfikuje odpowiednie referencje i inne kwalifikacje do pracy zgodnie ze swoją zwykłą polityką. Zostaną one udostępnione Zleceniodawcy lub – według uznania Zleceniodawcy – audytorowi strony trzeciej na żądanie.
2.4.1. Wykonawca będzie odpowiedzialny za zapewnienie, że ilekroć Personel Wykonawcy znajduje się na terenie jakiejkolwiek firmy Zleceniodawcy, nadawcy, odbiorcy lub innej osoby związanej ze zleceniem transportowym, będzie przestrzegać wszystkich zasad i procedur w takich pomieszczeniach (w tym bezpieczeństwa i zdrowia, procedur bezpieczeństwa i ochrony środowiska) oraz wszelkich uzasadnionych instrukcji i wskazówek nadawcy, odbiorcy lub innych osób związanych ze zlecającym transportem Zleceniodawcy. Nie ograniczając powyższego, Wykonawca gwarantuje, że Personel Wykonawcy będzie przestrzegać wszystkich odpowiednich przepisów dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
2.4.2. Jeżeli w uzasadnionej opinii Zleceniodawcy jakikolwiek Personel Wykonawcy: nie spełnia wymaganych standardów wydajności zgodnie z niniejszymi Warunkami; lub angażuje się w postępowanie, które jest niedopuszczalne dla Zleceniodawcy, wówczas Wykonawca, na żądanie Zleceniodawcy i na koszt Wykonawcy, usunie tego członka Personelu Wykonawcy z jakiegokolwiek zaangażowania w świadczenie Usług tak szybko, jak to jest możliwe (najpóźniej w ciągu 7 dni).
2.5. Wykonawca zapewni, że pojazdy transportowe używane do realizacji niniejszych Warunków są utrzymywane w dobrym, czystym i higienicznym stanie oraz są regularnie czyszczone, serwisowane i utrzymywane w stanie, który zapewnia, że towary nie są zagrożone uszkodzeniem w dowolny sposób podczas transportu.
2.6. Wszystkie pojazdy transportowe, wypożyczone lub zakupione, będą odpowiednie do celu i będą spełniały wszystkie wymagania odpowiednich przepisów i regulacji. Wszystkie pojazdy transportowe będą bezpieczne w użyciu i będą przez cały czas utrzymywane przez Wykonawcę w dobrym stanie technicznym na własny koszt.
2.7. Aby móc zapewnić wymaganą jakość Usługi, Wykonawca musi wykazać, że jego sytuacja finansowa jest dobra. W tym celu musi dostarczyć, na żądanie Zleceniodawcy, informacje o swoich zarobkach i bilansie, a także zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne i podatków. Zleceniodawca, według własnego uznania, jest uprawniony do przeprowadzania audytów floty sprzętu Wykonawcy bez zwalniania Wykonawcy z jakichkolwiek zobowiązań wynikających z niniejszych Warunków.
2.8. Pojazdy muszą być wyposażone w: Wymaganą liczbę punktów kotwiczenia po każdej stronie pojazdu, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz w miarę możliwości wewnątrz pojazdu; Wystarczającą liczbę pasów, aby zachować zgodność z obowiązującymi przepisami. Dozwolone są również łańcuchy lub liny stalowe o minimalnej równoważnej rezystancji; Wystarczającą liczbę dywaników antypoślizgowych, o odpowiednim rozmiarze, tak aby nie było potrzeby ich dostosowywania podczas załadunku lub adaptacji. Absolutnie zabronione jest zastępowanie dywaników antypoślizgowych innymi matami lub przemieszczanie ich, jeśli znajdują się pod zawieszonym ładunkiem; Niezbędne narzędzia do otwierania naczepy w bezpieczny sposób. Niebezpieczne metody pracy, takie jak korzystanie z niedopasowanych drabin i wchodzenie na dach pojazdu, są niedozwolone; Podłogi naczepy muszą być zawsze puste i czyste. Ciężarówki niespełniające wymagań mogą nie zostać załadowane.
2.9. Wykonawca zapewni, że Towary nie zostaną w żaden sposób uszkodzone przez zanieczyszczenia, deszcz, kurz, ciepło lub mróz. W razie potrzeby Wykonawca musi użyć naczep, które są izolowane lub mają kontrolowaną temperaturę w celu ochrony Towarów.
2.10. Wykonawca zapewnia bezpieczny załadunek pojazdu w miejscu załadunku/rozładunku, zamocowanie ustalonych mechanizmów zatrzymania pojazdu oraz adaptacje zapewniające unieruchomienie przestrzeni ładunkowej pojazdu podczas czynności załadunku/rozładunku.
2.11. Wykonawca jest zobowiązany do odbioru, przez co zobowiązuje się do sprawdzenia i odbioru każdego tonażu Towaru udostępnionego mu w Punkcie Załadunku zgodnie z postanowieniami Zleceń Transportowych i na podstawie niniejszych Warunków. Przed odbiorem Towarów Wykonawca musi wyraźnie wskazać na dokumentach przewozowych (w szczególności liście przewozowym) wszelkie niezgodności lub uchybienia związane ze stanem załadowanych Towarów. O ile takie zastrzeżenia nie zostaną zgłoszone, uważa się, że Wykonawca otrzymał Towary określone w dokumentach przewozowych w dobrym stanie.
2.12. W przypadku nieprzestrzegania przez Wykonawcę harmonogramów odbioru towarów określonych przez Zleceniodawcę, ten zastrzega sobie prawo do powierzenia Usługi, dowolnej osobie trzeciej wybranej przez Zleceniodawcę, przy jednoczesnym zastrzeżeniu prawa do dochodzenia od Wykonawcy zadośćuczynienia i potrącenia kwot, które Zleceniodawca jest dłużny w związku z usługą przewozową strony trzeciej, z jakichkolwiek kwot, które Zleceniodawca jest dłużny Wykonawcy
2.13. W przypadku, gdy załadunek Towaru jest wykonywany przy udziale pracowników lub sprzętu Zleceniodawcy (np. dźwigi), wówczas czynności te będą prowadzone pod kontrolą i kierownictwem Wykonawcy.
2.14. Strony uzgadniają, że załadunek, rozładunek i rozmieszczenie ładunku, a także wszelkie czynności związane z zabezpieczeniem Towarów, muszą być wykonywane pod nadzorem Wykonawcy i zgodnie z jego instrukcjami i wytycznymi, nawet jeśli Zleceniodawca lub jego pracownik asystuje Wykonawcy podczas takich operacji. Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za powyższe czynności i zrekompensuje Zleceniodawcy skutki działań lub zaniedbań prowadzących do szkód.
2.15. Przed wyjazdem pojazdu z miejsca załadunku Wykonawca zobowiązuje się do sprawdzenia, czy załadowany Towar nie przekracza dopuszczalnej masy pojazdu (również rozłożenie Towaru na osiach) oraz czy pojazd nie narusza podczas wykonywania powierzonych Usług jakichkolwiek przepisów prawa kraju, w którym Towary są ładowane i rozładowywane, a także prawa krajów, przez które przejeżdża w ramach wykonywania powierzonej Usługi.
2.16. W przypadku, gdy pojazd ma być zaplombowany, Wykonawca nie jest zwolniony z odpowiedzialności za zgodność rzeczywistej ilości Towaru w stosunku do ilości wskazanej w liście przewozowym.
2.17. Wykonawca poinformuje Zleceniodawcę pisemnie (e-mailem) o masie własnej samochodu, o przybyciu samochodu na miejsce załadunku, o planowanej godzinie przyjazdu na miejsce rozładunku nie później niż na dzień przed wyznaczonym czasem realizacji zlecenia. Wykonawca gwarantuje, że zgłosi Zleceniodawcy wszelkie odstępstwa od zleceń transportowych bez względu na godzinę i datę załadunku lub godzinę i datę rozładunku, a także niezwłocznie powiadomi Zleceniodawcę na piśmie o jakiejkolwiek utracie lub uszkodzeniu Towaru lub dokumentów, które nastąpi w dowolnym momencie i w pełni i niezwłocznie pomoże Zleceniodawcy w obsłudze i rozstrzygnięciu wszelkich roszczeń.
2.18. Wykonawca zobowiązuje się do przestrzegania i zlecania jego pracownikom przestrzegania przepisów ruchu drogowego, zasad i przepisów obowiązujących w miejscach załadunku/rozładunku określonych w Zleceniu transportowym oraz wszelkich innych, określonych w instrukcjach bezpieczeństwa przekazanych przez nadawcę/odbiorcę.
2.19. W celu uniknięcia sytuacji, w której Towar zostaje dostarczony nieuprawnionemu odbiorcy, Wykonawca dostarczy Towar ściśle według instrukcji Zleceniodawcy, żądając oryginału pełnomocnictwa lub jego uwierzytelnionej kopii oraz paszportu od przedstawiciela odbiorcy, oraz sprawdzi poprawność danych paszportowych przedstawiciela odbiorcy wskazanego w pełnomocnictwie. Dostarczając Towar do odbiorcy, Wykonawca zobowiązuje się do uzyskania podpisów na dokumentach przewozowych dotyczących dostarczonych Towarów z ewentualnymi uzasadnionymi zastrzeżeniami. Wykonawca będzie nadzorował czynności rozładunkowe, chyba że Zlecenie transportowe stanowi inaczej. Jeżeli odbiorca Towaru odmówi przyjęcia dostawy Towaru bez względu na przyczynę, Wykonawca zobowiązuje się: niezwłocznie powiadomić Zleceniodawcę o odmowie i przyczynie odmowy; niezwłocznie wykonać wszystkie polecenia przekazane przez Zleceniodawcę; w razie potrzeby zobowiązany jest do przechowania Towaru w odpowiednim miejscu magazynowym, w którym Towar może być przechowywany w dobrym stanie do czasu poinformowania Wykonawcy przez Zleceniodawcę o innym miejscu dostawy tych Towarów. Wykonawca zobowiązuje się do jak najszybszego wykonania poleceń przekazanych przez Zleceniodawcę w celu dostarczenia tych Towarów do miejsca docelowego.
2.20. W żadnym wypadku Wykonawca nie jest upoważniony do rozładunku, przenoszenia, przechowywania, ponownego załadunku lub obsługi wszystkich lub niektórych Towarów w tranzycie, z wyjątkiem przypadku siły wyższej i, w możliwym zakresie, wyłącznie po otrzymaniu wyraźnego upoważnienia od Zleceniodawcy.
2.21. W przypadku bezwzględnej konieczności rozładunku, przechowywania lub obsługi Towaru w tranzycie podczas transportu Towaru, Wykonawca zobowiązuje się, po otrzymaniu pisemnej zgody Zleceniodawcy, do: rozładunku i przeładunku Towaru środkami dostosowanymi do Towaru; przechowywania Towarów w magazynie dostosowanym do specyfiki Towarów w taki sposób, aby były one odizolowane od wszelkich innych towarów również przechowywanych w tym magazynie; oraz w celu zabezpieczenia Zleceniodawcy przed wszelkim ryzykiem szkody, jakiegokolwiek rodzaju, w zakresie integralności lub jakości Towarów. Wykonawca ponosi taką samą odpowiedzialność, nawet jeśli nie ma instrukcji od Zleceniodawcy. W związku z tym, niezależnie od okoliczności, Wykonawca pozostaje związany bezwzględną odpowiedzialnością za wykonanie uzgodnionej Usługi.
2.22. Wykonawca gwarantuje wykonanie zamówionego transportu bezpośrednio i bez zwłoki oraz dostarczenie Towaru do wyznaczonych miejsc przeznaczenia zgodnie z warunkami uzgodnionymi z Zleceniodawcą i wraz ze wszystkimi dokumentami wystawionymi przez Zleceniodawcę.
2.23. Jeżeli Wykonawca nie jest w stanie wykonać Usług w terminie dostawy określonym w Zleceniu transportowym, Zleceniodawca może zlecić Wykonawcy podjęcie dodatkowych działań w celu przyspieszenia realizacji Usług, poprzez zaangażowanie dodatkowych zasobów (w tym zaangażowanie dodatkowych pojazdów) w celu zapewnienia terminowej dostawy Towarów. Jeżeli opóźnienie lub awaria jest wynikiem naruszenia przez Wykonawcę jego zobowiązań wynikających z niniejszych Warunków lub konkretnego Zlecenia transportowego, wszelkie dodatkowe koszty spowodowane przyspieszeniem realizacji Usług poniesie Wykonawca. W celu uniknięcia wątpliwości, jeśli opóźnienie wynika z jakiegokolwiek zdarzenia Siły Wyższej lub w wyniku opóźnienia spowodowanego przez Zleceniodawcę lub jakąkolwiek osobę, za którą Zleceniodawca jest odpowiedzialny, Wykonawca ma prawo do uzasadnionych dodatkowych kosztów wynikających z konieczności podjęcia dodatkowych działań.
2.24. Wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania przepisów prawa regulujących kwestie zatrudnienia, w tym płacy minimalnej. W szczególności Wykonawcy zobowiązani są przestrzegać postanowień następujących ustaw, o ile mają one zastosowanie: Ustawa regulująca ogólne wynagrodzenie minimalne (Mindestlohngesetz, MiLoG) z dnia 11 sierpnia 2014 r. (Republika Federalna Niemiec), wprowadzająca minimalną kwotę wynagrodzenia w wysokości 8,5 euro brutto na godzinę; Dekret z mocą ustawy nr 2016/418 z dnia 7 kwietnia 2016 r. o delegowaniu pracowników sektora transportowego („Ustawa Macron”, Republika Francuska).
3. OBOWIĄZKI ZLECENIODAWCY
3.1. Zleceniodawca przekaże Wykonawcy wszelkie niezbędne informacje o Towarach i transporcie oraz zagwarantuje dokładność przekazywanych informacji.
3.2. Zleceniodawca zobowiązany jest zapewnić opakowanie zabezpieczające Towar podczas transportu.
3.3. Podczas operacji załadunkowych Zleceniodawca będzie asystował Wykonawcy i wykonywał wszystkie instrukcje Wykonawcy dotyczące umieszczenia Towaru w ładowni, aby zapobiec przeciążeniu osi pojazdu.
3.4. Zleceniodawca zapłaci faktury Wykonawcy za usługi świadczone na niniejszych Warunkach.
3.5. Jeżeli w Zleceniu transportowym nie określono inaczej, Zleceniodawca zapewnia wykonanie czynności załadunkowych/rozładunkowych oraz odpraw celnych w następujących terminach: Dla przesyłek międzynarodowych – w ciągu 48 godzin na terenie krajów WNP z wyłączeniem sobót, niedziel i świąt, oraz 24 godziny na terenie pozostałych krajów, z wyłączeniem sobót, niedziel i świąt, po godzinie przyjazdu; Dla przesyłek krajowych – w ciągu 6 godzin, z wyłączeniem sobót, niedziel i świąt, po godzinie przybycia. Jeżeli w Zleceniu transportowym nie określono inaczej, czas oczekiwania przekraczający powyższe limity naliczany jest według następujących stawek: Dla przesyłek międzynarodowych – 100 euro za każde pełne 24 godziny przestoju, włącznie z sobotami, niedzielami i świętami; Dla przesyłek krajowych – 50 euro za każde pełne 24 godziny przestoju, włącznie z sobotami, niedzielami i świętami. Opłaty za czas oczekiwania można żądać tylko pod warunkiem spełnienia następujących warunków: Ciężarówka przybyła o godzinie (godz. : min) określonej w Zleceniu transportowym. W przypadku przyjazdu przed przydzielonym slotem czas oczekiwania będzie liczony od czasu slotu. W przypadku spóźnienia ciężarówka zostanie załadowana tak szybko, jak to możliwe, a Wykonawca nie może żądać opłat za czas oczekiwania; Wykonawca poinformował Zleceniodawcę na piśmie (e-mailem) o wystąpieniu i czasie trwania przestoju; Wykonawca dostarczył oryginał potwierdzenia czasu oczekiwania na zaświadczeniu „Czas oczekiwania” lub CMR z podpisem, nazwiskiem i funkcją osoby podpisującej, z podaniem dokładnej godziny przyjazdu i wyjazdu samochodu ciężarowego. Kopia GPS może być dostarczona jedynie jako dodatkowy dowód, ale nie może zastąpić „karty oczekującej” lub adnotacji dokonanej w CMR; Wykonawca zażądał opłat za czas oczekiwania w ciągu 20 dni od wystąpienia.
4. PŁATNOŚCI
4.1. Wykonawca gwarantuje, że upewnił się co do wszystkich warunków i okoliczności mających wpływ na Zlecenie transportowe oraz co do jego zdolności do świadczenia Usług zgodnie ze Zleceniem transportowym i niniejszymi Warunkami. Wykonawca nie jest uprawniony do żadnej dodatkowej płatności ani rekompensaty, z wyjątkiem przypadków wyraźnie przewidzianych w Zleceniu transportowym. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie nieporozumienia, błędne informacje i przyjęte założenia, jakkolwiek uzyskane, z wyjątkiem sytuacji, gdy takie informacje zostały przekazane na piśmie przez Zleceniodawcę.
4.2. O ile wyraźnie nie postanowiono inaczej w Zleceniu transportowym, Cena Zlecenia transportowego obejmuje: wszelkie koszty, wydatki i opłaty związane ze świadczeniem Usług; wypełnienie zobowiązań Wykonawcy wynikających ze Zlecenia transportowego i niniejszych Warunków, w tym między innymi kosztów wszelkich upoważnień, zezwoleń i konwojów.
4.3. Wykonawcy nie przysługuje żadna płatność poza Ceną Zlecenia Transportowego, z wyjątkiem przypadków wyraźnie przewidzianych w niniejszych Warunkach lub Zleceniu transportowym. W przypadku, gdy Wykonawca poniesie jakiekolwiek dodatkowe koszty, o które ma prawo dochodzić zgodnie z niniejszym postanowieniem, Wykonawca powiadomi Odbiorcę na piśmie o dodatkowych kosztach, gdy tylko Wykonawca dowie się o kosztach przed ich poniesieniem. Wykonawca nie podejmie żadnych działań, które spowodują dodatkowe koszty, chyba że Zleceniodawca potwierdził akceptację tych kosztów. W przypadku poniesienia przez Wykonawcę dodatkowych kosztów w rozumieniu niniejszego paragrafu Wykonawca przekaże Zleceniodawcy dokument potwierdzający te koszty.
4.4. Jakakolwiek zmiana trasy lub jakakolwiek zmiana, która może prowadzić do korekty ceny, będzie ważna tylko wtedy, gdy została wyraźnie uzgodniona między Stronami przed opuszczeniem miejsca załadunku lub w tranzycie.
4.5. Płatność zostanie dokonana na rzecz Wykonawcy za prawidłowo wykonane Usługi na podstawie faktury przedłożonej Zleceniodawcy zgodnie z warunkami płatności określonymi w Zleceniu transportowym. W przypadku braku terminów płatności w Zleceniu transportowym, płatność zostanie dokonana w ciągu 45 dni na podstawie dokumentów określonych w art.4.6. niniejszych Warunków.
4.6. Do każdej faktury należy dołączyć dokumentację określoną w Zleceniu transportowym. Jeżeli w Zleceniu transportowym nie określono żadnej dokumentacji, do faktury należy dołączyć podpisany oryginał listu przewozowego (CMR), za który żądana jest płatność. Wykonawca przekaże Zleceniodawcy kopię listu przewozowego (CMR) podpisaną przez odbiorcę niezwłocznie po zakończeniu operacji rozładunku, ale nie później niż 24 godziny od tego momentu. Oryginał listu przewozowego (CMR) Wykonawca prześle Zleceniodawcy w ciągu 14 dni od dokonania rozładunku.
4.7. Jeśli Zleceniodawca kwestionuje jakąkolwiek część faktury, jest uprawniony do wstrzymania takiej płatności do czasu rozstrzygnięcia sporu, ale dokona płatności części niespornej.
4.8. Bez uszczerbku dla wszelkich innych dostępnych środków, Zleceniodawca ma prawo do potrącenia z wszelkich należnych kwot wszelkich kosztów, szkód, wydatków lub kar, za które Wykonawca ponosi odpowiedzialność zgodnie z niniejszymi Warunkami.
4.9. Zleceniodawca zapłaci za prowizje bankowe swoich banków, a Wykonawca zapłaci za prowizje bankowe swoich banków.
5. DOKUMENTY I AUDYT
5.1. Wykonawca będzie prowadzić ewidencję zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami księgowości konsekwentnie stosowanymi na poparcie faktur Wykonawcy dla Zleceniodawcy oraz innych ewidencji, których Zleceniodawca może zasadnie wymagać w odniesieniu do Usług świadczonych na podstawie niniejszej Umowy („Rejestry”). Wykonawca będzie przechowywać taką dokumentację przez co najmniej pięć (5) lat po wykonaniu usług, z wyjątkiem dokumentacji związanej z podatkami lub opłatami celnymi, które będą przechowywane przez piętnaście (15) lat po zakończeniu Zlecenia transportowego lub oddzielnej Umowy. Na żądanie Zleceniodawcy Wykonawca przekaże Zleceniodawcy takie Rejestry, które Zleceniodawca może przeglądać i audytować w celu ustalenia zgodności z niniejszymi Warunkami. Każda taka kontrola może mieć miejsce w siedzibie Wykonawcy, w normalnych godzinach pracy, po uprzednim powiadomieniu Wykonawcy. Zleceniodawca może powielać takie Rejestry i zachować ich kopie oraz może korzystać z niezależnego audytora w wykonywaniu swoich praw wynikających z niniejszej Umowy. Jeżeli Zleceniodawca ustali, w wyniku audytu przeprowadzonego zgodnie z niniejszym artykułem, że cena za Usługi świadczone w okresie objętym audytem została zawyżona przez Wykonawcę, Wykonawca niezwłocznie zwróci Zleceniodawcy kwotę takiego nadmiernego obciążenia po otrzymaniu faktury. Wszelkie audyty przeprowadzane zgodnie z niniejszym artykułem będą przeprowadzane na koszt Zleceniodawcy, chyba że audyt wykaże, że Wykonawca obciążył Zleceniodawcę zawyżonymi kosztami o więcej niż pięć procent (5%) za odpowiedni okres, w którym to przypadku Wykonawca zwróci Zleceniodawcy uzasadnione koszty oraz wszelkie nadpłaty plus odsetki według rocznej stopy LIBOR plus pięć procent (5%).
6. PODWYKONAWSTWO
6.1. Zobowiązania Wykonawcy wynikające z niniejszej Umowy będą wykonywane wyłącznie przez pracowników Wykonawcy. Wykonawca nie będzie podzlecać ani delegować wykonania któregokolwiek ze swoich zobowiązań wynikających z niniejszej Umowy bez uprzedniej pisemnej zgody Zleceniodawcy. W przypadku zatwierdzenia podwykonawstwa przez Zleceniodawcę, Wykonawca zobowiązany jest do: Przedłożenia pełny profil firmy; Zagwarantowania, że usługi nie będą dalej zlecane bez uprzedniej pisemnej zgody Zleceniodawcy; upewnienia się, że podwykonawca jest świadomy warunków Zlecenia transportowego, umowy między Zleceniodawcą a Wykonawcą (jeśli istnieje) oraz niniejszych Warunków (z wyjątkiem tych dotyczących stawek, opłat i
innych informacji poufnych); Nie będzie też wykorzystywać platform elektronicznych giełd transportowych do usług podwykonawstwa.
6.2. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za działania lub zaniechania swoich podwykonawców lub innych osób, z których usług korzysta przy wykonywaniu przewozu, gdy tacy agenci, pracownicy lub inne osoby działają w ramach swojego zatrudnienia, tak jakby takie działania lub zaniechania były jego własnymi.
7. UBEZPIECZENIA
7.1. Wykonawca, na własny koszt, przez cały czas zgodnie z niniejszymi Warunkami i przez okres co najmniej 2 lat po świadczeniu Usług będzie utrzymywać w mocy polisy ubezpieczeniowe i minimalne limity ochrony określone poniżej oraz wszelkie inne ubezpieczenia wymagane przez prawo państw, w których Wykonawca świadczy Usługi, z firmami ubezpieczeniowymi upoważnionymi do prowadzenia działalności w państwie, w którym Usługi mają być świadczone, oraz z renomowanym Towarzystwem Ubezpieczeniowym.
7.2. W przypadku, gdy Wykonawca korzysta z usług podwykonawców w celu świadczenia Usług, Wykonawca w uzasadniony sposób będzie wymagać od wszystkich podwykonawców takich samych minimalnych wymogów ubezpieczeniowych, jak określono w niniejszym dokumencie, lub zapewni dla nich takie same minimalne wymagania ubezpieczeniowe. Zleceniodawca zastrzega sobie prawo do zażądania od Wykonawcy kopii certyfikatów podwykonawców, jeśli uzna to za konieczne.
7.3. Wykonawca zawrze i będzie utrzymywać z ubezpieczycielem(ami) i na warunkach niniejszych Warunków następujące polisy ubezpieczeniowe: ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego lub spedytora, w zależności od tego, które ma zastosowanie („Ubezpieczenie CMR”), obejmujące odpowiedzialność Wykonawcy w zakresie czynności przewozowych zgodnie z obowiązującym prawem z limitem odszkodowania nie niższym niż 8,33 SDR/brutto kg ładunku. Niniejsze Ubezpieczenie powinno zawierać listę ubezpieczonych pojazdów, w przeciwnym razie Wykonawca przedstawi Odbiorcy oddzielny dowód, że Pojazdy silnikowe są objęte ubezpieczeniem; Lub polisa All Risks obejmująca wszelkie szkody materialne i bezpośrednie w Towarach znajdujących się pod opieką Wykonawcy (w tym między innymi pożar, uderzenie pioruna, kradzież, wandalizm itp.) oraz ubezpieczenie całej rzeczywistej wartości towarów nadawcy/odbiorcy; wszelkie inne polisy ubezpieczeniowe wymagane przez prawo.
7.4. Wykonawca dostarczy Zleceniodawcy zaświadczenie o ubezpieczeniu w odniesieniu do tych polis lub ich kopię i niezwłocznie powiadomi Zleceniodawcę o wszelkich istotnych zmianach mających wpływ na interesy Zleceniodawcy w odniesieniu do polis.
7.5. Żadne z postanowień niniejszego artykułu nie ogranicza zobowiązań, odpowiedzialności lub odpowiedzialności Wykonawcy na podstawie innych zasad niniejszych Warunków lub w inny sposób uzgodnionych przez obie Strony i wynikających z prawa. Wszelkie kwoty nieubezpieczone lub nieodzyskane od ubezpieczycieli ponosi Strona prawnie odpowiedzialna zgodnie z obowiązującym prawem lub zasadami niniejszych Warunków.
8. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
8.1. Wykonawca ponosi odpowiedzialność wobec Zleceniodawcy za wszelkie opóźnienia w dostawie oraz za utratę lub uszkodzenie jakichkolwiek towarów w okresie, w którym towary te znajdują się w posiadaniu faktycznym lub domniemanym (z mocy obowiązującego prawa) pod opieką lub kontrolą Wykonawcy. Posiadanie, opieka lub kontrola przez Wykonawcę obejmuje okres od momentu odbioru Towaru przez Wykonawcę do momentu dostarczenia Towaru zgodnie z pisemnymi instrukcjami Zleceniodawcy.
8.2. Wykonawca przyjmuje na siebie całe ryzyko i odpowiedzialność za postępowanie lub zaniechania swojego personelu, agentów, podwykonawców, przedstawicieli, dyrektorów, członków lub udziałowców w związku z realizacją niniejszych Warunków i wszelkich Zleceń transportowych.
8.3. Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność, bez żadnych limitów obowiązujących na mocy prawa, wobec Zleceniodawcy i wszelkich innych osób trzecich w odniesieniu do wszelkich strat lub szkód, w tym strat należnych, kradzieży, zniszczenia lub niezgodności lub do jakiegokolwiek sprzętu lub jakiejkolwiek innej własności materialnej, która wynika z jego działań lub zaniechań (w tym między innymi strat lub szkód wynikających z obrażeń ciała lub śmierci), chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie grzywny lub kary poniesione w związku przeciążeniem pojazdów.
8.4. W żadnym wypadku Zleceniodawca nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody wynikające z nieprawidłowych lub niekompletnych instrukcji dla Wykonawcy, udzielonych w celu uniemożliwienia wejścia nieuprawnionych osób trzecich do pojazdów Wykonawcy lub Podwykonawcy Wykonawcy. Zleceniodawca nie ponosi odpowiedzialności, a Wykonawca nie ma prawa do regresu wobec Zleceniodawcy z tytułu jakichkolwiek grzywien, kar, sankcji, kosztów, strat lub szkód związanych z handlem ludźmi. Wykonawca zrzeka się wszelkich praw, jakie posiada (jeśli takie istnieją) do pociągania Zleceniodawcy do odpowiedzialności za takie grzywny, kary, sankcje, koszty, straty lub szkody.
8.5. Wykonawca zwalnia Zleceniodawcę i jego pracodawców, agentów i przedstawicieli z odpowiedzialności za: straty i wydatki powstałe z powodu roszczeń organów państwowych lub innych osób (w tym podwykonawców Wykonawcy i pracowników Wykonawcy lub podwykonawców) w przypadku nieprzestrzegania przez Wykonawcę Przepisów; wszelkie roszczenia, żądania, powództwa, straty, wydatki lub odpowiedzialność z tytułu obrażeń lub śmierci osób (w tym pracowników Zleceniodawcy, Wykonawcy i podwykonawców Wykonawcy) lub uszkodzenia lub utraty mienia (w tym wszelkich Towarów lub mienia Zleceniodawcy) wynikających bezpośrednio lub pośrednio z działań lub zaniechań Wykonawcy lub jego podwykonawców, agentów lub pracowników któregokolwiek z nich, przy realizacji Zleceń transportowych, w tym roszczeń, straty lub odpowiedzialności wynikającej z niezbywalnych obowiązków Zleceniodawcy lub wynikających z użytkowania lub obsługi przez Wykonawcę sprzętu, narzędzi, rusztowań lub urządzeń dostarczonych Wykonawcy przez Zleceniodawcę w celu realizacji Usług, w tym wszelkich kosztów prawnych ponoszonych przez pełnomocnika i Zleceniodawcę w wysokości poniesionej przez Zleceniodawcę w związku z czynnościami prawnymi w celu wyegzekwowania zobowiązań odszkodowawczych Wykonawcy wynikających z niniejszej klauzuli, ale z wyjątkiem przypadków, gdy przyczyną były obrażenia lub śmierć osób lub uszkodzenie lub utrata mienia bezpośrednio przez rażące zaniedbanie lub umyślne wykroczenie Strony objętej odszkodowaniem; wszelkie roszczenia, żądania, przyczyny powództwa, straty, wydatki lub odpowiedzialność z tytułu rzeczywistego lub domniemanego skażenia, zanieczyszczenia lub uciążliwości publicznych lub prywatnych wynikających bezpośrednio lub pośrednio z działań lub zaniechań Wykonawcy lub jego podwykonawców w realizacji Usług; wszelkie straty lub szkody jakiegokolwiek rodzaju i w jakikolwiek sposób, które Wykonawca może ponieść w wyniku lub w następstwie działań jakiegokolwiek organu władzy państwowej, które mogą wpłynąć na należyte wykonywanie i korzystanie z jego praw wynikających z Zlecenia transportowego lub w jakikolwiek sposób je ograniczyć, a Wykonawca niniejszym zwalnia Zleceniodawcę z odpowiedzialności w odniesieniu do wszelkich roszczeń, żądań, postępowań, działań, kosztów, opłat, wydatków, wszelkich strat, uszkodzeń lub obrażeń jakiegokolwiek rodzaju, o których mowa w niniejszym paragrafie. Odniesienie do Zleceniodawcy w niniejszym postanowieniu obejmuje pracowników, agentów i inne osoby, za które Zleceniodawca może ponosić odpowiedzialność z mocy prawa. Odszkodowania zawarte w tym postanowieniu i w innych miejscach, również stipulatio alteri na rzecz takich osób, z których korzyści mogą być przez nie przyjęte w dowolnym czasie.
8.6. W przypadku jakiegokolwiek wypadku z osobami trzecimi, który miał miejsce niezależnie od winy osób trzecich, Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za Towar i zwalnia Zleceniodawcę z odpowiedzialności za straty lub szkody spowodowane takim wypadkiem.
8.7. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia Towaru lub jakichkolwiek nieporozumień pomiędzy Stronami podczas rozładunku, Wykonawca jest uprawniony do zaangażowania niezależnego eksperta lub przedstawiciela Towarzystwa Ubezpieczeniowego. W przeciwnym razie wnioski odbiorcy, właściciela Towaru lub innej poszkodowanej osoby co do faktu, przyczyn, wysokości uszkodzenia Towaru, a także zakresu i konieczności poniesienia dodatkowych kosztów, w tym przeładunku, rozmieszczenia i innych czynności ładunkowych związanych z takim uszkodzeniem Towaru, zostają uznane za przyjęte przez Wykonawcę.
8.8. W przypadku wysłania reklamacji do Wykonawcy, Zleceniodawca otrzyma odpowiedź w ciągu jednego tygodnia, w przeciwnym razie Zleceniodawca ma prawo uznać reklamację za zaakceptowaną i potwierdzoną przez Wykonawcę w całości i bez wyjątków.
8.9. W przypadku otrzymania przez Zleceniodawcę zwrotu od Towarzystwa Ubezpieczeń bez udziału własnego, Wykonawca zwolni go z takich potrąceń.
8.10. Zleceniodawca nie jest zobowiązany do zapewnienia ochrony pojazdów, sprzętu lub mienia Wykonawcy i żadne roszczenia nie będą przysługiwać Wykonawcy z tytułu jakichkolwiek strat, uszkodzeń lub obrażeń takich pojazdów, sprzętu lub mienia.
8.11. Wykonawca nie jest uprawniony do powoływania się na postanowienia obowiązującej konwencji międzynarodowej o ograniczeniu odpowiedzialności Wykonawcy, jeżeli utrata lub uszkodzenie ładunku spowodowane jest rażącym niedbalstwem lub winą umyślną Wykonawcy, jego pracowników, przedstawicieli, agentów lub podwykonawców. Rażące niedbalstwo lub wina umyślna oznacza m.in. nieprzestrzeganie przez Wykonawcę, jego pracowników, przedstawicieli, agentów lub podwykonawców poleceń Zleceniodawcy, wymagań w odniesieniu do świadczenia Usług, standardów bezpieczeństwa ładunków.
8.12. Anulowanie Zlecenia przez Zleceniodawcę W przypadku konieczności anulowania Zlecenia transportowego Zleceniodawca zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania Wykonawcy. W żadnym wypadku Zleceniodawca nie będzie akceptował opłat za anulowanie na poniższych warunkach: Jeżeli Zlecenie transportowe nie zostało jeszcze przyjęte przez Wykonawcę; Jeżeli Zlecenie transportowe zostało przyjęte przez Wykonawcę i zostanie anulowane przez Zleceniodawcę na więcej niż 24 godziny przed godziną przyjazdu określoną w Zleceniu transportowym. W przypadku anulowania Zlecenia transportowego przez Zleceniodawcę na mniej niż 24 godziny przed godziną przyjazdu określoną w Zleceniu transportowym, Wykonawca może naliczyć opłatę w wysokości 100 euro. Opłata ta będzie jedyną i wyłączną rekompensatą w przypadku wyżej wymienionego naruszenia.
8.13. Anulowanie Zlecenia przez Wykonawcę W przypadku niepodstawienia pojazdu w ramach przyjętego Zlecenia transportowego lub anulowania Zlecenia transportowego przez Wykonawcę na mniej niż 24 godziny przed godziną przyjazdu określoną w nim, Zleceniodawca może pobrać opłatę w kwocie równej 100 euro.
8.14. Zleceniodawca może anulować. Zlecenie transportowe i pobrać opłatę w wysokości 100 euro w przypadku następujących naruszeń Wykonawcy: Wykonawca dostarczył pojazd nieodpowiedni do przewozu danego rodzaju ładunku; Wykonawca nie dostarczył niezbędnych dokumentów i sprzętu; Wykonawca zmienił środek transportu bez uprzedniej pisemnej zgody Zleceniodawcy; Wykonawca przybył na załadunek z opóźnieniem.
8.15. Opłaty za spóźnienie na załadunek i rozładunek W przypadku spóźnienia na załadunek/rozładunek, w tym w przypadkach, gdy kierowcy nie są w stanie dostarczyć niezbędnych dokumentów lub numeru referencyjnego przesyłki/awizacji, Zleceniodawca może pobrać opłatę w wysokości 100 euro za każde rozpoczęte 24 godziny opóźnienia od ważnego terminu załadunku/rozładunku. Opłaty za jedną przesyłkę mogą być naliczane za opóźnienie załadunku lub rozładunku, nigdy obu. Przypadki „siły wyższej” nie będą podlegały powyższym opłatom za spóźniony przyjazd, ale takie zdarzenie będzie dozwolone tylko w przypadku problemów całkowicie poza kontrolą Wykonawcy i jeśli można to udowodnić (zakłócenia pogodowe, inspekcja celna). Takie zdarzenia będą musiały zostać pisemnie udowodnione przez Wykonawcę w ciągu 2 dni od awarii. Ruch drogowy, problem techniczny pojazdu i inne podobne zdarzenia nie będą uważane za Siłę Wyższą. Opóźnienie przy przybyciu może spowodować dodatkowe koszty, które będą w pełni pokrywane przez Wykonawcę, takie jak zmiana trasy, czas oczekiwania itp.
8.16. W przypadku naruszenia przez Wykonawcę terminu składania dokumentów określonego w punkcie 4.6 niniejszych Warunków, Zleceniodawca może pobrać opłatę w wysokości 10% kosztów usługi Wykonawcy uzgodnionych w odpowiednim Zleceniu transportowym.
8.17. Jeżeli Wykonawca zatrudnia podwykonawcę bez uprzedniej pisemnej zgody Zamawiającego lub narusza inne wymagania określone w punkcie 6.1 niniejszych Warunków, Zamawiający może pobrać opłatę w wysokości 50% kosztów usług Wykonawcy uzgodnionych w odpowiednim Zleceniu Transportowym dla każdego przypadku naruszenia.
8.18. Wykonawca nie jest uprawniony do (i) zabiegania o współpracę lub nawiązywania współpracy z osobą trzecią będącą zleceniodawcą Zleceniodawcy (na przykład nadawcy lub odbiorcy wskazanego w Zleceniu transportowym), (ii) w inny sposób ingerować w jakąkolwiek działalność Zleceniodawcy oraz (iii) ingerować w relacje biznesowe między Zleceniodawcą, a którymkolwiek z jego zleceniodawców. W szczególności Wykonawca nie jest uprawniony do wyceniania stawek dla zleceniodawców Zleceniodawcy, składania im ofert handlowych oraz zawierania umów o świadczenie usług transportowych lub logistycznych. Odbiorca może naliczyć opłatę w wysokości 10 000 euro za każdy przypadek naruszenia przez Wykonawcę któregokolwiek z ww. punktów.
8.19. Zleceniodawca jest uprawniony do pobierania opłat określonych w punktach 8.13 – 8.18 niniejszych Warunków bez uszczerbku dla innych środków prawnych dostępnych na mocy prawa. W szczególności Zleceniodawca jest uprawniony do odszkodowania za wszelkie szkody, koszty lub straty poniesione przez niego, bezpośrednio albo pośrednio, w wyniku naruszeń Wykonawcy, przekraczających ustalone kwoty opłat.
8.20. Opłaty określone w punktach 8.12 – 8.18 niniejszych Warunków mogą być naliczane na następujących warunkach: Jeżeli inna wysokość opłaty za określone naruszenie nie jest wskazana w żadnym z następujących dokumentów w kolejności: (i) Zlecenie transportowe (ii) umowa pomiędzy Zleceniodawcą a Wykonawcą (jeśli istnieje). W przypadku sprzeczności postanowień tych dokumentów, Strony kierują się dokumentem o wyższym priorytecie; Jeżeli prawo właściwe dla stosunków Stron nie zabrania odzyskania opłaty za określone naruszenie.
9. AUDYT
9.1. Zleceniodawca ma prawo do audytu standardów usług Wykonawcy, polityki, procedur i zapisów związanych z wykonywaniem Usług w celu zapewnienia ich zgodności z wymaganiami Zleceniodawcy z co najmniej 5-dniowym uprzedzeniem o tym fakcie Wykonawcy.
9.2. Prawo Zleceniodawcy do audytu Usług Wykonawcy nie wpływa na zobowiązanie Wykonawcy do przestrzegania wymagań Zleceniodawcy dotyczących zakresu i standardów Usług.
10. SANKCJE
10.1. Wykonawca gwarantuje, że w okresie współpracy z Zleceniodawcą żadna ze stron zaangażowanych przez Wykonawcę w świadczenie Usług (w tym agenci, banki, inni pośrednicy i podmioty stowarzyszone, a także wszystkie ich statki i statki powietrzne) nie podlega sankcjom nałożonym przez USA, UE, Szwajcarię, ONZ. Wykonawca niezwłocznie poinformuje Zleceniodawcę, jeżeli jakakolwiek strona transakcji, o której mowa powyżej, podlega sankcjom.
10.2. W przypadku niedotrzymania przez Wykonawcę gwarancji określonych powyżej, Zleceniodawca ma prawo do niewywiązania się ze zobowiązań wynikających ze Zlecenia transportowego. W takim przypadku Zleceniodawca nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie, jeżeli było ono efektem jakiekolwiek ograniczenia wynikającego z sankcji nałożonych przez USA, UE, Szwajcarię, ONZ (w tym między innymi embargo).
10.3. Zleceniodawca jest uprawniony do jednostronnego zakończenia współpracy z Wykonawcą w przypadku wykrycia nieprzestrzegania przez Wykonawcę gwarancji określonych powyżej. W tym celu prześle Wykonawcy wypowiedzenie na 3 (trzy) dni kalendarzowe przed żądanym terminem zakończenia współpracy. Zleceniodawca jest uprawniony do odzyskania od Wykonawcy odszkodowania za wszelkie poniesione w tym zakresie straty. Fakt, że Wykonawca poinformuje Zleceniodawcę, że którakolwiek ze stron zaangażowanych w transakcję jest lub wkrótce stanie się podmiotem sankcji nałożonych przez USA, UE, Szwajcarię, ONZ, nie zwalnia Wykonawcy z odpowiedzialności wobec Zleceniodawcy za niezgodności z gwarancjami określonymi powyżej.
11. NARUSZENIE I ROZWIĄZANIE
11.1. W przypadku naruszenia przez Wykonawcę jakichkolwiek obowiązków określonych w niniejszych Warunkach, które to naruszenie może zostać naprawione, bez uszczerbku dla innych praw i środków prawnych Zleceniodawcy, Wykonawca niezwłocznie wykona ponownie część Usług, których dotyczyło naruszenie bez dodatkowych obciążeń Zleceniodawcy i niezwłocznie naprawi lub wymieni wszelkie uszkodzone Towary lub inne materiały lub odpowiednio wymieni personel niezgodny z wymaganiami, w ciągu siedmiu (7) dni roboczych od otrzymania zawiadomienia o naruszeniu od Zleceniodawcy. W przypadku, gdy naruszenie gwarancji nie może zostać naprawione w takim siedmiodniowym (7) terminie, Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie wynikające z tego wady, straty lub uszkodzenia i wypłaci odszkodowanie Zleceniodawcy zgodnie z postanowieniami niniejszych Warunków.
11.2. Jeżeli Wykonawca nie zrealizuje usług lub nie wywiąże się z jakichkolwiek innych zobowiązań wynikających z niniejszych Warunków, bez uszczerbku dla innych praw i środków prawnych Zleceniodawcy, Wykonawca dołoży wszelkich uzasadnionych starań, aby podjąć takie działania naprawcze, jakie są niezbędne do świadczenia Usług zgodnie z postanowieniami niniejszych Warunków tak szybko, jak to możliwe po otrzymaniu zawiadomienia o awarii.
11.3. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za istotne naruszenie niniejszych Warunków. W przypadku takiego naruszenia Zleceniodawca może wypowiedzieć Zlecenie transportowe za pisemnym powiadomieniem Wykonawcy ze skutkiem natychmiastowym lub Zleceniodawca zastrzega sobie prawo do wstrzymania płatności za wszystkie Usługi, których to dotyczy, do czasu naprawienia takiego naruszenia lub niezgodności lub wyeliminowania ich do stopnia, w którym uzyska akceptację Zleceniodawcy.
11.4. Zleceniodawca może wypowiedzieć Zlecenie transportowe, jeżeli Wykonawca: naruszy jakikolwiek istotny warunek niniejszych Warunków lub Zlecenia transportowego i nie naprawi takiego naruszenia pomimo wypowiedzenia z zachowaniem 7 (siedmiu) dni kalendarzowych; lub podzleca Usługi bez uprzedniej pisemnej zgody Zleceniodawcy; lub ceduje prawa i obowiązki Wykonawcy wynikające z niniejszych Warunków bez uprzedniej pisemnej zgody Zleceniodawcy; lub wykaże zamiar zaprzestania świadczenia Usług; lub uporczywie narusza niniejsze Warunki w taki sposób, że Zleceniodawca może zasadnie stwierdzić, że Wykonawca nie jest w stanie lub nie chce świadczyć Usług w zadowalający sposób; lub grozi upadłością lub niewypłacalnością lub zostanie zlikwidowana lub zostanie objęty postępowaniem naprawczym dla przedsiębiorstw, dobrowolnym lub przymusowym.
11.5. Niezależnie od wszelkich odmiennych postanowień niniejszych Warunków, jeżeli Zleceniodawca uzna, że Wykonawca nie jest w stanie wykonać jakiegokolwiek Zlecenia transportowego, w części lub w całości, Zleceniodawca może, po powiadomieniu Wykonawcy, zatrudnić innego wykonawcę do wykonania takiej części lub całości Usług w zakresie konkretnego Zlecenia transportowego. Wszelkie dodatkowe koszty, które Zleceniodawca poniesie w wyniku niewykonania lub niemożności realizacji Usług przez Wykonawcę, obciążają Wykonawcę.
11.6. W przypadku wypowiedzenia Zlecenia transportowego w rozumieniu niniejszego paragrafu Zleceniodawca może: wyznaczyć innego kontrahenta do wykonania Usług oraz wstrzymać dalsze płatności na rzecz Wykonawcy do czasu ustalenia kosztów realizacji Usług. Jeżeli koszt wykonania usług przekroczy kwotę należną Wykonawcy, Odbiorca jest uprawniony do odzyskania różnicy od Wykonawcy, w tym w drodze potrącenia z jakiejkolwiek kwoty należnej Wykonawcy; lub odzyskania kosztów, strat i szkód poniesionych przez Zleceniodawcę w wyniku rozwiązania Zlecenia transportowego.
12. WŁASNOŚĆ TOWARÓW I ZRZECZENIE SIĘ ZASTAWU
12.1. Wykonawca nie nabywa żadnych udziałów ani tytułów prawnych do jakichkolwiek Towarów, w odniesieniu do których świadczył Usługi lub które zostały oddane pod opiekę Wykonawcy.
12.2. Wykonawca zrzeka się wszelkich obecnych i przyszłych zastawów i praw zatrzymania w odniesieniu do wszelkich Towarów i zapewni, że wszyscy podwykonawcy dokonają podobnych zwolnień. Wykonawca zabezpiecza i zwalnia Zleceniodawcę z odpowiedzialności za wszelkie koszty, szkody, roszczenia, straty i wydatki poniesione w wyniku naruszenia niniejszego postanowienia.
12.3. Własność do wszelkiej dokumentacji wystawionej przez Zleceniodawcę (nadawcę/odbiorcę) oraz wszelkiej dokumentacji, którą Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć w ramach Zlecenia transportowego lub na podstawie niniejszych Warunków, przysługuje Zleceniodawcy (nadawcy/odbiorcy).
13. PRAWO, BEZPIECZEŃSTWO, OCHRONA ŚRODOWISKA, PODATKI
13.1. Wykonawca będzie wykonywał Usługi zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi traktatami, prawami, dekretami, przepisami, w tym normami lokalnymi; Wykonawca będzie w szczególności przestrzegać wszystkich wymogów cywilnych, podatkowych i ubezpieczeń społecznych, przepisów ustawowych i wykonawczych dotyczących warunków dla pracowników, takich jak zdrowie, higiena i bezpieczeństwo w miejscu pracy, przestrzegając w tym celu wszystkich procedur administracyjnych, jak również wszystkich przepisów obowiązujących na danym Terytorium.
13.2. Wykonawca zapewnia, że Usługi przez niego świadczone odpowiadają w pełni przepisom BHP, socjalnym i środowiskowym. Jeżeli Wykonawca musi świadczyć usługi na terenie, w którym Zleceniodawca (nadawca/odbiorca) ma obowiązek zachowania staranności lub innej odpowiedzialności, Wykonawca zapewni przestrzeganie wszystkich przepisów prawa, wytycznych lub innych wymagań przez jego pracowników, przedstawicieli prawnych lub pomocników oraz zapewni, że są oni odpowiednio przeszkoleni i kompetentni do wykonywania wymaganej pracy. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie działania swoich pracowników, przedstawicieli prawnych lub pełnomocników. Zastępczymi pełnomocnikami będą również pracownicy Wykonawcy oddelegowani do pracy zgodnie z zaleceniami Wykonawcy.
13.3. Wykonawca wywiąże się ze wszystkich zobowiązań płatniczych: wobec swojego personelu (w tym wynagrodzenia, ubezpieczenie społeczne i składki); wszystkich podatków (w tym VAT), opłat mających zastosowanie w związku ze świadczonymi usługami oraz zaangażowaniem lub płatnością na rzecz jego pracowników, przedstawiając co miesiąc (a w każdym przypadku przed wystawieniem faktury dostarczonej przez Zlecenie transportowe), pisemne potwierdzenie wszystkich takich płatności.
13.4. Jeżeli prawo kraju Zleceniodawcy zobowiązuje go do odliczenia jakichkolwiek podatków nałożonych na Wykonawcę, a istniejąca konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania między krajami Zleceniodawcy i Wykonawcy pozwala na to, zarówno ze względu na podstawę, jak i kwotę, Zleceniodawca przedłoży Wykonawcy bez zbędnej zwłoki wszelkie dokumenty podatkowe lub inne dowody, w formie akceptowanej przez organy podatkowe Wykonawcy.
14. ZGODNOŚĆ Z USTAWOWĄ PŁACĄ MINIMALNĄ
14.1. Wykonawca zobowiązuje się do przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących płacy minimalnej, tj. do wypłacania swoim pracownikom obowiązującej ustawowej płacy minimalnej. Wykonawca zobowiązuje się również zobowiązać swoich podwykonawców i agencje pracy tymczasowej – jeżeli z usług takiej korzystał, do wypłacania swoim pracownikom ustawowej płacy minimalnej. Wykonawca ponosi odpowiedzialność wobec Zleceniodawcy za naruszenie przez Wykonawcę lub przez podwykonawców lub agencje pracy tymczasowej przepisów prawa, w szczególności dotyczących płacy minimalnej. Wykonawca zabezpiecza i zwalnia z odpowiedzialności Zleceniodawcę z tytułu strat, szkód i roszczeniami oraz zapłaci za wszelkie ugody i wyroki przeciwko Zleceniodawcy, wynikające z naruszenia przepisów prawa przez Wykonawcę lub przez jego podwykonawców lub agencje pracy tymczasowej.
15. JAKOŚĆ USŁUG
15.1. Zaangażowanie Wykonawcy przekłada się na jakość Usług, jakie Zleceniodawca oferuje swoim zleceniodawcom. Mając na uwadze ten cel, Wykonawca zobowiązuje się być interesariuszem w działaniach Zleceniodawcy dotyczących jakości, a w szczególności zobowiązuje się do rozwijania i ciągłego podnoszenia jakości swojej Usługi poprzez udział w każdym audycie jakości Zleceniodawcy, który może mieć wpływ na jakąkolwiek świadczoną Usługę.
15.2. Jakość świadczonych Usług mierzona jest za pomocą obiektywnych kryteriów określonych za obopólną zgodą (Key Performance Indicator: KPI). Cele do osiągnięcia ustalane są z roku na rok, jak określono w odrębnej Umowie. W przypadku niedotrzymania KPI Wykonawca zobowiązuje się do zapłaty kar określonych w Umowie lub Zleceniu transportowym.
15.3. Wykonawca musi mieć świadomość, że przy decyzji o przydzielaniu Usług może mieć znaczenie czy posiada certyfikat ISO 9001 i ISO 14001.
16. POUFNOŚĆ
16.1. Każda ze Stron zobowiązuje się traktować jako poufne wszelkie informacje i dane w związku ze świadczeniem Usług, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od drugiej Strony lub przez nią dostarczone, niezależnie od ich charakteru i nośnika.
16.2. Każda ze Stron zgodnie z niniejszymi Warunkami, przez okres obowiązywania niniejszych Warunków i przez okres pięciu (5) lat po ich zakończeniu: (i) zachowa w tajemnicy wszystkie informacje poufne i nie ujawni żadnych informacji poufnych osobom trzecim, innym niż (a) jej pracownikom lub upoważnionym podwykonawcom, dla których te informacje będą niezbędne do realizacji zobowiązań wynikających z niniejszych Warunków; lub (b) usługodawcom, którzy świadczą usługi na rzecz danej Strony, a ujawnienie informacji jest konieczne do świadczenia tych usług (w takim przypadku właściwa Strona zapewni, że każdy pracownik, podwykonawca lub usługodawca zachowa Informacje w tajemnicy i nie będzie ich ujawniać ani wykorzystywać: w żadnym innym celu aniżeli wynikającym z niniejszych Warunków, ani żadnej innej osobie, firmie lub spółce niż te, którym Strona może je zgodnie z prawem ujawniać w ramach danego Transportu, Zlecenia/odrębnej Umowy/niniejszych Warunków lub wykonania odpowiednich usług); oraz (ii) używać informacji poufnych wyłącznie w związku z prawidłowym działaniem zgodnie z niniejszymi Warunkami.
16.3. Obowiązek zachowania poufności nie ma zastosowania do informacji: (i) które są lub stały się później powszechnie dostępne bez winy lub naruszenia Strony otrzymującej; (ii) co do których Strona otrzymująca może wykazać, że jest prawowicie w jej posiadaniu przed ujawnieniem, nie będąc związanym obowiązkiem zachowania poufności; (iii) które Strona otrzymująca zgodnie z prawem uzyskuje od osoby trzeciej, która ma prawo do ich przekazania lub ujawnienia; (iv) które zostały niezależnie opracowane przez Stronę otrzymującą bez pomocy, zastosowania lub wykorzystania Informacji Poufnych; lub (v) muszą zostać ujawnione na mocy przepisów prawa lub decyzji organów państwowych.
16.4. Każda ze Stron będzie chronić interesy handlowe drugiej Strony zachowując neutralność wobec swoich zleceniodawców.
16.5. W przypadku, gdy Wykonawca naruszy jakiekolwiek zobowiązanie wynikające z niniejszego rozdziału, Zleceniodawcy przysługuje prawo do żądania kary w wysokości 50 000 EUR (pięćdziesiąt tysięcy EUR) za każde naruszenie. Zapłata takiej kary nie zwalnia Wykonawcy z obowiązku dalszego przestrzegania niniejszych warunków poufności, ani nie stanowi zrzeczenia się jakichkolwiek innych praw, do których Zleceniodawca mógłby być uprawniony.
17. SIŁA WYŻSZA
17.1. Żadna ze Stron nie będzie zobowiązana do wypełnienia w całości lub w części swoich zobowiązań wynikających z niniejszych Warunków, jeżeli ich niewykonanie wynika ze zdarzeń Siły Wyższej.
17.2. Siłę wyższą definiuje się jako: wojnę, działania wojenne, inwazję, bunt, terroryzm, rewolucję, powstanie, wojnę domową, zamieszki, zamieszki społeczne, embargo, ograniczenia rządowe, strajki generalne, pożar, powodzie, trzęsienie ziemi lub huragan, pod warunkiem, że sytuacja (i) jest poza kontrolą strony poszkodowanej, (ii) strona poszkodowana nie mogła racjonalnie przewidzieć przed zawarciem niniejszej umowy oraz (iii) po zaistnieniu strona poszkodowana nie mogła racjonalnie uniknąć ani przezwyciężyć sytuacji wynikającej z działania siły wyższej.
17.3. W przypadku zaistnienia zdarzenia Siły Wyższej Strona poszkodowana: w ciągu 3 (trzech) dni kalendarzowych powiadomi drugą Stronę na piśmie o charakterze, zakresie, przyczynie i przewidywanym czasie trwania zdarzenia Siły Wyższej oraz uwzględni środki, które Strona podejmuje w celu przezwyciężenia zdarzenia wynikającego z działania Siły Wyższej; dołoży wszelkich starań w celu przeciwdziałania zdarzeniu i złagodzeniu jego skutków oraz jak najszybszym wykonaniu postanowień Zlecenia transportowego; zobowiązuje się przekazać drugiej Stronie dokument upoważnionego organu stwierdzający fakt działania siły wyższej.
17.4. Zobowiązanie Strony dotknięte działaniem Siły Wyższej zostanie zawieszone na czas jej trwania i zostanie niezwłocznie wznowione po jej ustaniu.
17.5. Jeżeli zdarzenie Siły Wyższej trwa dłużej niż 30 (trzydzieści) dni kalendarzowych, Strona niepodlegająca takiemu zdarzeniu, jest uprawniona do anulowania Zlecenia Transportowego za pisemnym powiadomieniem w ciągu 7 (siedmiu) dni kalendarzowych. Żadna ze Stron nie będzie miała żadnych roszczeń wobec drugiej Strony w związku z naruszeniem lub niezgodnym z prawem rozwiązaniem umowy z powodu zdarzeń Siły Wyższej.
17.6. W przypadku poniesienia dodatkowych kosztów w związku z zaistnieniem zdarzenia Siły Wyższej przez Stronę, koszty te całkowicie obciążają tę Stronę.
18. PRAWO I ARBITRAŻ
18.1. Niniejsze Ogólne Warunki podlegają i będą interpretowane zgodnie z powiązanym prawem międzynarodowym, uregulowanym odpowiednim rodzajem świadczenia usług.
18.2. W przypadku sporu między Stronami co do interpretacji lub wykonania Warunków Ogólnych, Strony postanawiają podjąć próbę polubownego rozwiązania sporu.
18.3. W przypadku braku polubownego rozwiązania sporu Strony uzgadniają, że zostanie ono przekazane do sądu uprawnionego w kraju Pozwanego zgodnie z jego ustawodawstwem.
19. ROZDZIELNOŚĆ
19.1. Uznanie jakiegokolwiek postanowienia zawartego w niniejszych Warunkach za nieważne, niezgodne z prawem lub niewykonalne pod jakimkolwiek względem, nie wpływa na ważność, legalność i wykonalność pozostałych postanowień. W takim przypadku Strony zobowiązują się do osiągnięcia celu nieważnego postanowienia poprzez zastąpienie go nowym, ważnym i zgodnym z prawem postanowieniem.
20. DANE OSOBOWE
20.1. W procesie realizacji Zlecenia transportowego Zleceniodawca gromadzi, wykorzystuje i przetwarza dane osobowe pracowników Wykonawcy oraz innych przedstawicieli (w szczególności dane określone w paszportach lub innych dokumentach identyfikacyjnych kierowców). Zleceniodawca może przekazywać te dane osobowe osobom trzecim, w tym znajdującym się poza Unią Europejską, pod warunkiem przestrzegania przez te osoby trzecie zasad bezpieczeństwa i poufności przetwarzania takich danych. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z postanowieniami polityk dostępnych pod adresem https://asstra.com/privacy-policy-asstra-tracktrace-visibility/.
20.2. Akceptując Zlecenie transportowe Wykonawca wyraża zgodę na gromadzenie, wykorzystywanie, przetwarzanie i przekazywanie danych osobowych swoich pracowników oraz innych przedstawicieli (w szczególności kierowców). Wykonawca potwierdza, że otrzymał pisemną zgodę swoich pracowników i innych przedstawicieli na zbieranie, wykorzystywanie, przetwarzanie i przekazywanie ich danych osobowych.
21. AUTO-TRACKING
21.1. W celu ustalenia geolokalizacji pojazdów biorących udział w wykonaniu usług zgodnie z Zleceniami transportowymi, Wykonawca zobowiązuje się do podania informacji o ich położeniu w trakcie realizacji Zleceń transportowych. Tracking/Śledzenie rozpoczyna się na godzinę przed czasem ładowania.
21.2. Wykonawca gwarantuje Zleceniodawcy otrzymanie zgody na ustalenie geolokalizacji, udzielenie informacji o położeniu pojazdów w trakcie realizacji Zleceń transportowych od osób trzecich będących właścicielami lub innymi prawnymi posiadaczami pojazdów, które były zatrudnione przez Wykonawcę do realizacji Zleceń transportowych.
21.3. Informacje o geolokalizacji pojazdów są poufne i mogą być przekazywane/przetwarzane wyłącznie przez osoby zaangażowane w realizację usług. Przekazywanie tych informacji osobom niezaangażowanym w transport jest zabronione.
21.4. W celu umożliwienia Zleceniodawcy wykonania Auto-Trackingu (autośledzenia) Wykonawca loguje się do platformy internetowej uzgodnionej ze Zleceniodawcą i wprowadza informacje o pojazdach podlegających auto-trackingowi.
22. POSTĘPOWANIE PRZY COVID-19
22.1. Wykonawca zgadza się przestrzegać obowiązujących przepisów i wszystkich środków bezpieczeństwa, zasad, dyrektyw, instrukcji, protokołów, żądań lub środków ostrożności wydawanych, publikowanych lub przekazywanych przez Zleceniodawcę, odnoszących się do postępowania w okresie pandemii COVID-19, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID -19 (łącznie określane jako „postępowanie przy COVID-19”).
22.2. Wykonawca zastosuje się do następujących wytycznych związanych z COVID-19: Zapewnienie wszystkim pracownikom i innym przedstawicielom masek, które należy wymieniać co 3 godziny, rękawic ochronnych, środków antyseptycznych do skóry, chusteczek dezynfekujących, środków dezynfekujących; Podjąć wszelkie rozsądne środki w celu zapewnienia zachowania odległości 2 metrów między wszystkimi osobami, aby uniknąć przypadków zatorów w jednym miejscu; Unikania komunikacji niezwiązanej z realizacją Zlecenia transportowego oraz kontaktu fizycznego (uścisk dłoni) pomiędzy pracownikami, przedstawicielami i osobami trzecimi Wykonawcy i Zleceniodawcy; zapewnienia, że osoby zobowiązane do przestrzegania warunków kwarantanny lub samoizolacji nie wchodzą na teren Zleceniodawcy lub jego partnerów; Przebadanie pracowników Wykonawcy i innych przedstawicieli z określeniem ich stanu zdrowia oraz osób z nimi mieszkających, informacji o ewentualnych kontaktach z osobami chorymi lub powracającymi z innego kraju, sprawdzenie temperatury podczas badania lekarskiego przed podróżą oraz zawieszenia w służbie osób z objawami chorób układu oddechowego; Niezwłocznego poinformowania Zleceniodawcy o każdym przypadku wykrycia COVID-19 lub innej ostrej infekcji dróg oddechowych u pracowników Wykonawcy, przedstawicieli zaangażowanych w proces realizacji Zlecenia transportowego w ciągu ostatnich 14 dni. Wymóg ten dotyczy przypadków wykrycia COVID-19 lub innej ostrej infekcji dróg oddechowych u osób mieszkających z pracownikami Wykonawcy, przedstawicielami zaangażowanymi w proces realizacji Zlecenia transportowego w ciągu ostatnich 14 dni.