Po stworzeniu innowacyjnego modelu transportu pasażerskiego Uber zastosował tę samą koncepcję w transporcie towarów i opracował nowe aplikacje: UberFreight* i UberRush**. Aplikacje pozwalają pominąć pośrednictwo spedytorów. Co to oznacza dla firm transportowo-logistycznych? Wyjaśnia Denis Gural, Dyrektor Operacyjny w międzynarodowej grupie kapitałowej AsstrA-Associated Traffic AG.
- Uber opracował nowe aplikacje: UberRush i UberFreight, które umożliwiają realizowanie przewozów bez pośrednictwa spedytorów. Co to oznacza dla tradycyjnych firm transportowo-logistycznych?
Współczesny świat coraz chętniej korzysta z rozwiązań IT. Branża logistyczna nie stanowi wyjątku. Logiczne jest, że firmy takie jak Uber poprzez optymalizację procesów IT oferują klientom nowe rozwiązania. Tym sposobem zwiększają efektywność biznesu poprzez redukcję kosztów i eliminację pośredników. Międzynarodowa grupa kapitałowa AsstrA śledzi dane projekty i ogólne trendy rynkowe. Warto podkreślić, że dzisiaj logistyka nie polega wyłącznie na dostarczaniu towarów z punktu A do punktu B. Jest to często złożony proces wymagający wiedzy eksperckiej. Nawet dobrze znane aplikacje nie zastąpią profesjonalistów.
- W marcu tego roku UberFreight rozpoczął swoją europejską ekspansję od Holandii. Z czasem firma chce się rozwijać w innych regionach Europy. Czy to poważne zagrożenie?
Część rynku krótkich tras europejskich w przyszłości stanie się udziałem Ubera. Jednak w przypadku międzynarodowych połączeń multimodalnych, gdzie mamy do czynienia z przejściami granicznymi, systemami licencyjnymi, czy niuansami celnymi, trudno jest zaufać aplikacji.
- Jak powinny działać tradycyjne firmy transportowo-logistyczne, aby utrzymać swoje pozycje rynkowe?
Powinny, jak robią to obecnie, obsługiwać klientów na poziomie globalnym, zgodnie z ich wymaganiami i życzeniami. Co więcej, oferować alternatywne trasy, stale szukać rozwiązań optymalizujących koszty, myśleć tak, jak Klient, doskonalić swoją logistykę. Przede wszystkim: cena, jakość, szybkość.
- Co w tym zakresie robi grupa AsstrA?
Operator logistyczny AsstrA zmierza w tym kierunku zarówno z punktu widzenia wiedzy specjalistycznej, jak i technologii informatycznych. Grupa firm już wdraża projekty EDI (Electronic Data Interchange) z klientami, Track&Trace, Portal Przewoźnika i Portal Klienta. Trafia do nas coraz więcej zgłoszeń od partnerów korporacyjnych w zakresie Visibility and Control Tower. Dlatego AsstrA realizuje wspólny projekt z międzynarodową firmą Shippeo - AsstrA Supply Chain Visibility. To zautomatyzuje część procesów i poprawi jakość usług.
* UberFreight - cyfrowa platforma łącząca przewoźników i spedytorów. Umożliwia bezpośredni kontakt między stronami, zapewniając większą elastyczność, redukcję kosztów i zwiększoną wydajność. Na rynku amerykańskim pojawiła się w 2017 r. W ostatnim kwartale 2018 r. miała 30 tys. aktywnych użytkowników, a aplikacja UberFreight została pobrana ponad 328 tys. razy.
** UberRush - aplikacja do transportu na ostatniej mili. Użytkownicy jako freelancerzy mogą dostarczać przesyłki na terenie miast w Nowym Jorku, San Francisco i w Chicago.