Branża transportowo-logistyczna znajduje się w czołówce pod względem liczby wdrażanych rozwiązań informatycznych. Drony, pojazdy bezzałogowe, uberyzacja procesów. To, co 20 lat temu oglądaliśmy w filmach science fiction, jest dziś rzeczywistością. Marina Rybchik, specjalista ds. współpracy z kluczowymi Klientami w grupie AsstrA, wyjaśnia, jak zmienia się komunikacja w sektorze B2B i jak wygląda sytuacja na rynku transportowym.
- Klasyczne rozmowy na żywo czy nowoczesna komunikacja online? Czego dziś szukają Klienci?
System relacji menadżer-Klient intensywnie ewoluuje. Trendy komunikacyjne w ciągu ostatnich pięciu lat prowadzą do przenoszenia dialogów na platformy, czaty i komunikatory internetowe. Zmienia się etykieta komunikacji biznesowej: rozmowy telefoniczne i Skype są planowane odpowiednio wcześniej, jak spotkania na żywo. Dzwonienie bez uprzedzenia i włamanie się do przestrzeni informacyjnej rozmówcy jest uważane za niewłaściwe. Na przykład w branży e-commerce i usługach bezpośredni kontakt został ograniczony do minimum. Obecnie możemy zamówić taksówkę lub umówić się na spotkanie z lekarzem, logując się do odpowiedniej aplikacji.
- Jak rozwiązania informatyczne wpływają na styl i formę komunikacji z Klientami?
Globalizacja i rozwój technologiczny zacierają granice i ustanawiają nowy rytm w relacjach biznesowych. Pojawiają się platformy przetargowe do wymiany informacji na temat każdego transportu, portale giełdowe. Wdrożenie rozwiązań informatycznych pozwala oszczędzić czas na komunikację i zmniejsza odległość między nadawcą a odbiorcą informacji. Dzięki automatyzacji procesów i szybko rozwijającym się narzędziom technologicznym świat logistyki żyje w „jednej strefie czasowej”.
Priorytet AsstrA w automatyzacji procesów stanowi bezpieczeństwo i niezawodność przesyłanych informacji. Dlatego też grupa kapitałowa rozwija własne zasoby informatyczne. W obsłudze Klientów korporacyjnych AsstrA wprowadza elektroniczną wymianę danych - EDI (Electronic Data Interchange). W celu zapewnienia przejrzystości transportu na każdym etapie (Supply Chain Visibility) grupa kapitałowa współpracuje ze światowym liderem - Shippeo. Zaś w celu śledzenia towarów opracowano aplikację Track & Trace. We współpracy z dostawcami usług transportowych powstał natomiast „Portal Przewoźnika”.
- Na podstawie jakich kryteriów Klienci wybierają dzisiaj dostawcę usług logistycznych?
Doświadczenie pozostaje największą zaletą. Porównywalnie ważny jest jedynie czas: przetwarzania zamówienia, dostawy, czy też obsługi post-service. Wprowadzenie nowych technologii przyspiesza procesy poprzez optymalizację zasobów: ludzkich, czasowych i finansowych. Rutynowa praca jest automatyzowana, a pracownicy pełnią funkcje eksperckie i nadzorcze.
Skrócenie czasu każdego z tych kroków oszczędza czas Klienta. Dla wielu firm jest to ważniejsze niż, na przykład, niski koszt. W biznesie zasady gry dyktuje odbiorca końcowy, a jest nim każdy z nas. Potrzeba optymalizacji procesów ustawia wektor rozwoju technologii.
- Jakie trendy determinują komunikację biznesową najbliższej przyszłości?
Wzrasta dbałość o bezpieczeństwo informacji w Internecie. W 2018 r. Unia Europejska przyjęła RODO (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych) - ustawę o ochronie danych osobowych. Bardzo duże ilości „wrażliwych” informacji dostają się do globalnej sieci, które w nieodpowiednich rękach mogą zostać wykorzystana przeciwko właścicielowi.
W wyniku globalizacji zacierają się granice między państwami. Otwiera to nowe perspektywy migracji zarobkowej. Loty międzykontynentalne i międzynarodowe korporacje sprawiają, że świat staje się „kompaktowy” i dobrze znany. Sposób komunikacji z Klientem zależy od wartości korporacyjnych wspólnych dla regionów, w których działa firma.