W stolicy Białorusi 4 września 2019 roku rozpoczęła się trzydniowa międzynarodowa konferencja „Argus Nawozy Mineralne 2019. Produkcja, handel i logistyka w krajach WNP i regionie bałtyckim”.
Oprócz producentów nawozów mineralnych z krajów WNP na liście uczestników znalazły się również firmy specjalizujące się w eksporcie i imporcie nawozów, a także w transporcie i przeładunkach.
Svetlana Palkina, kierownik działu AsstrA Oil&Gas & Fertilizers Logistics, dzieli się swoimi wrażeniami z konferencji: „AsstrA po raz kolejny uczestniczy w wydarzeniach Argus. Niewątpliwie należy zwrócić uwagę na poziom organizacji spotkania. Konferencja tradycyjnie zgromadziła liderów rynku. W nieformalnym otoczeniu zespół AsstrA komunikował się z obecnymi i potencjalnymi Partnerami. To wspaniała okazja do omówienia bieżących i przyszłych projektów, a także niuansów i perspektyw rozwoju branży nawozowej. Dzięki udziałowi w konferencjach branżowych AsstrA lepiej rozumie potrzeby logistyczne konkretnego rynku, monitoruje nowe trasy, aby zaoferować Klientom alternatywne rozwiązania”.
Konferencja w Mińsku poświęcona była przeglądowi aktualnych trendów na rynku nawozów. W ramach programu biznesowego eksperci branżowi przedyskutowali perspektywy zwiększenie mocy produkcyjnych nawozów w krajach WNP. Uczestnicy wydarzenia omówili kluczowe aspekty logistyki: cechy transportu kolejowego i morskiego, a także specyfikę pracy portów i terminali. Podczas dyskusji pojawiły się pytania dotyczące zmiany geografii eksportowych wysyłek produktów, a także nowych tras eksportu nawozów drogą morską.
„Analitycy Agrus tradycyjnie raportują o warunkach rynkowych i przedstawiają prognozy rozwoju. Liczne raporty mówiły o wpływie Chin na globalny obraz produkcji i wykorzystywania nawozów. Chiny w krótkim czasie z głównego importera niektórych rodzajów nawozów przekształciły się w eksportera. Taki stan rzeczy zmienia sytuację rynkową.
Kwestie polityczne, stosunki między USA a Chinami, czy też między Rosją a Ukrainą bezpośrednio wpływają na pojawienie się nowych przepływów towarowych. Na przykład Ukraina zaprzestała importu nawozów z Rosji. Niektórzy producenci są zmuszeni do szukania nowych rynków i zwiększania wolumenu dostaw na rynek krajowy”, zauważa Oleg Sysolyatin, kierownik działu transportu ładunków masowych w grupie AsstrA.
Jak zauważa Svetlana Palkina, na rynku istnieje tendencja do zwiększania produkcji złożonych, drogich i skuteczniejszych nawozów.
„Populacja planety rośnie, dlatego też w celu utrzymania wymaganego poziomu wydajności wdrażane są nowe technologie. Z drugiej strony w krajach europejskich, na przykład w Polsce, gdzie dominują gospodarstwa, wręcz przeciwnie, wraca się do nawozów organicznych. Wynika to z mody na produkty ekologiczne”, dodaje Oleg Sysolyatin.
Rynek nawozów wyróżnia się swoją specyfiką. Przede wszystkim jest to koncentracja produkcji. 15 krajów wytwarza 80% światowej produkcji amoniaku, która trafia do produkcji nawozów azotowych. 85% światowej produkcji rud fosforanowych koncentruje się w 7 krajach. Sześć krajów produkuje 85% światowego wolumenu chlorku potasu. Producenci są dużymi, długoletnimi firmami, dlatego też rynek jest zamknięty. Z tego względu wydarzenia, podczas których pojawia się możliwość spotykania się i komunikacji twarzą w twarz z przedstawicielami tej zamkniętej kasty rolnej, są niezwykle istotne.