Rumuński przemysł motoryzacyjny obejmuje dwóch czołowych producentów samochodów, Dacię i Forda oraz ponad 400 producentów części samochodowych. Jak podają lokalne źródła, w 2018 r. w Rumunii wyprodukowano 500 000 aut, a obrót branży wyniósł niemal 28 mld euro.
„Wraz z rozwojem branży motoryzacyjnej w Rumunii wzrasta także zapotrzebowanie na usługi transportowe w tym zakresie – zauważa Country Manager dla regionu Rumunii w AsstrA, Paweł Iwanow-Kołakowski. Klienci międzynarodowego dostawcy usług transportowo-logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG korzystają z kompleksowego serwisu transportowego w tym zakresie. Dzięki obecności ekspertów AsstrA w biurze w Bukareszcie oraz dedykowanemu działowi AsstrA Automotive Logistics Klienci otrzymują profesjonalny serwis transportu samochodów osobowych, części zamiennych i komponentów, przyczep i naczep, a także maszyn przemysłowych i opon”.
Branża motoryzacyjna to wymagający segment rynku. Jednym z kluczowych warunków, jaki stawiają Klienci, jest szybka i terminowa dostawa.
„Klienci grupy AsstrA z branży automotive korzystają z przewozów realizowanych w ciągu 24 godzin. Wśród transportowanych ładunków znajdują się części do samochodów i sprzęt, które są niezbędne, aby zachować ciągłość produkcji. Jeśli towar nie zostanie dostarczony na czas, spowoduje to zatrzymanie linii produkcyjnych znanych światowych marek samochodów i ogromne straty finansowe - podkreśla Kierownik Spedycji Działu Południowo-Wschodnia Europa, Julia Gorbaczuk.
Niekiedy oprócz szybkich dostaw zdarzają się również super-szybkie, o których często dowiadujemy się dopiero w trakcie transportu. W takich sytuacjach AsstrA organizuje dostawę, angażując dwóch kierowców, którzy prowadzą pojazd na zmiany. Zjawisko to nazywamy „accelerated trucks”. Warto zaznaczyć, że w jednym aucie znajdują się często różne towary”.
Klienci grupy kapitałowej AsstrA korzystają z szybkiego i płynnego transportu pojazdów i części zamiennych. Od ponad 26 lat specjaliści AsstrA opracowują optymalne trasy międzynarodowego transportu produktów przemysłu motoryzacyjnego w Europie, w tym w krajach bałtyckich, na Bałkanach, w krajach WNP i Azji Środkowej.
Znaczącą część w przewozach realizowanych przez AsstrA Automotive Logistics zajmują transporty na kierunkach RO-PL-RO oraz RU-RO-RU. Udział obrotu z transportu na tych destynacjach w 2018 roku wyniósł 6% od całkowitego obrotu AsstrA Automotive Logistics.
„Specjaliści AsstrA realizują tygodniowo dziesięć transportów na kierunku RO-PL. Są to głównie surowce do produkcji poduszek powietrznych – wyjaśnia Julia Gorbaczuk. Ponadto eksperci AsstrA posiadają bogate doświadczenie w dostarczaniu części samochodowych z Rumunii do centralnej i dalekiej Rosji”.
Branża motoryzacyjna intensywnie ewoluuje. Nowe technologie i tendencje kształtują ten segment rynku nie tylko w Rumunii, ale na całym świecie.
Jak zaznacza kierownik AsstrA Automotive Logistics, Nikolaj Krokun: „Obecnie otwieranie wielu fabryk przemysłu motoryzacyjnego uwarunkowane jest geografią sprzedaży i potrzebami Klientów. Światowi producenci dążą do zmniejszenia kosztów logistyki, kosztów związanych z personelem i wielu innych. Takie rozwiązanie pozwala producentom oferować atrakcyjniejsze ceny samochodów.
Firmy łączą się w ogromne konsorcja transnarodowe. Fuzje pozwalają przedsiębiorstwom skutecznie działać na kilku rynkach jednocześnie, gwarantując konkurencyjność i stabilność finansową. Owe tendencje są coraz wyraźniejsze w wielu krajach na świecie, w tym w Rumunii”.