O zaletach frachtu kolejowego można mówić długo. W porównaniu do transportu drogowego, za kolejowym przemawia nie tylko duża ładowność i stabilność stawek, ale także niezależność od warunków pogodowych. Ponadto dany rodzaj transportu jest najbardziej przyjazny dla środowiska.
Zastępca Dyrektora Operacyjnego ds. Transportu Kolejowego w grupie kapitałowej AsstrA-Associated Traffic AG, Andrej Sulla, opowiada o perspektywach rozwoju kolei, a także zaletach i wadach taboru kolejowego.
- Transport kolejowy uchodzi za jeden z najbardziej stabilnych. Czy mimo to rynek frachtu kolejowego podlega zauważalnym zmianom?
Jeśli mówimy o technicznej i geograficznej ekspansji transportu kolejowego, to rynek ten wcale nie jest tak monotonny, jak głosi powszechna opinia. Zgadza się, budowa nowych linii i stacji kolejowych to powolny proces, niemniej inwestycje w tym sektorze rosną z roku na rok. Na przykład na restrukturyzację i modernizację poszczególnych regionów kolei rosyjskich w latach 2019–2020 zaplanowano do 15 miliardów dolarów. W ubiegłym roku w rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku Chiny zainwestowały 237 miliardów dolarów, przy czym znaczna część danej kwoty została przeznaczona na kolej. Praktycznie co miesiąc uruchamiane są nowe kierunki transportowe z Państwa Środka do Europy. W przewozach wewnątrz Europy również obserwujemy „ożywienie” sektora kolejowego - w regionie DACH (Niemcy, Austria i Szwajcaria) rządy poszczególnych państw koncentrują się na rozwoju infrastruktury kolejowej jako najbardziej obiecującej z punktu widzenia ochrony środowiska.
Jeśli weźmiemy pod uwagę wewnętrzne zmiany na rynku, polegają one na zmianie popytu na różne rodzaje taboru. Tak więc wzrost liczby przewozów kontenerowych jest teraz o 22% wyższy niż transport w wagonach. Wynika to przede wszystkim z niskiego kosztu kontenerów, a także z aktywnej budowy terminali kontenerowych (w samej Rosji w 2018 r. otwarto ponad 230 nowych stacji).
Każdego roku na rynku pojawia się wzmożone sezonowe zapotrzebowanie, które skutkuje brakiem wagonów, zwłaszcza pojazdów specjalnych - transporterów zbożowych i chłodni. Ze względu na nowe zasady dotyczące warunków eksploatacji wagonów, jakie zostały wprowadzone w Rosji trzy lata temu, nastąpił wzrost popytu na wagony i gondole. Dysproporcja ta ustabilizowała się nieco w 2018 r. dzięki zwiększonej produkcji wagonów gondolowych i innowacyjnych wagonów o zwiększonej ładowności.
- Jakie są wady i zalety transportu kolejowego?
Ogólnie rzecz biorąc, mocnymi stronami kolei są regularność wysyłek, stabilność stawek, bezpieczeństwo, ciągłe śledzenie ładunku i możliwość otrzymania zniżek na fracht przy określonych warunkach.
Co do wad, uważam, że nie są to minusy jako takie, a raczej cechy danego rodzaju transportu, które dotyczą również innych taborów. Jest to, między innymi, konieczność przeładunku przy zmianie torów w przypadku schematów międzynarodowych. Ponadto, jeśli duża fabryka nie ma własnych dróg dojazdowych, dostawa do drzwi jest możliwa tylko w przypadku transportu kombinowanego. Awarie, chociaż zdarzają się niezwykle rzadko, wpływają na całościowy rozkład jazdy.
- Jak przedstawia się konkurencyjność frachtu kolejowego w porównaniu do transportu drogowego?
Zależy to od wielu czynników: szlaku transportowego, objętości i wagi ładunku, czasu dostawy, terminów dostawy, czy też budżetu. Mówienie o zaletach kolei w stosunku do przewozów drogowych bez konkretnych danych nie daje pełnej jasności. Zgodnie z ogólną zasadą, w przypadku niezbyt pilnego transportu ładunków standardowych o dużym tonażu i na duże odległości znacznie bardziej opłaca się fracht kolejowy. Przy czym Klient realizujący transport na trasie kraje WNP-Azja-UE, biorąc pod uwagę zmianę torów, otrzyma towar kilka dni później. Po raz kolejny jest to kwestia priorytetów: czas dostawy czy budżet?
Należy pamiętać, że kolej często wiąże się z multimodalnością. Nie chodzi o konkurencyjność przewozów kolejowych względem morskich, czy drogowych, ale o stworzenie najwygodniejszego i najbardziej opłacalnego schematu logistycznego dla Klienta.
Jako przykład przytoczę roboczy schemat dostawy: zespół AsstrA przewozi kontener transportem morskim z Korei Południowej na Litwę, z Litwy do Duisburga pociągiem kontenerowym, a z Duisburga do drzwi Klienta - kontenerowozem. Kompleksowe podejście daje Klientom AsstrA możliwość wyboru. Oczywiście, w niektórych sytuacjach to typ towaru decyduje o wyborze rodzaju taboru. W takim przypadku Klient otrzymuje od ekspertów AsstrA kompleksowe informacje: jakie ładunki można przewieźć, jakie dodatkowe zezwolenia są wymagane, a co lepiej przewozić według innego systemu.
Klienci korporacyjni AsstrA korzystają z usług transportu kolejowego od A do Z. Partner może skorzystać wyłącznie z usług transportowych, zdecydować się na dodatkowe usługi w zakresie ubezpieczenia, czy też opłaty taryfy kolejowej, bądź też zamówić holistyczną obsługę logistyczną i czekać na dzwonek do drzwi: „Dzień dobry, oto Państwa zamówienie”.