Z certyfikacją i kontrolą jakości każdy z nas ma do czynienia codziennie, niekiedy nawet o tym nie wiedząc. Certyfikaty GOST (Gosudarstwiennyj standard - norma państwowa w Rosji), ISO (International Organization for Standardization - Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna), DIN (norma DIN - regulacje wydane przez Niemiecki Instytut Normalizacyjny), czy normy EN (określają wymagania i metody testowania), a także inne dokumenty regulacyjne są odpowiedzialne za kontrolę produkcji, dostaw i wykorzystanie dowolnego przedmiotu w życiu codziennym. Certyfikacja to gwarancja bezpieczeństwa produktu i weryfikacji jego zgodności z międzynarodowymi standardami.
Gwarancja bezpieczeństwa ma istotne znaczenie nie tylko w sektorze B2C (business to customer), ale także na rynku B2B (business to business). Kiedy w grę wchodzi transport tysięcy ton ładunku o wartości milionów euro, nie ma tu miejsca na skrupuły - każdy proces powinien być dokładnie sprawdzony, a wszelkie błędy wyeliminowane. Właśnie taką rolę kontrolną sprawuje certyfikacja. Kierownik ds. jakości, środowiska i bezpieczeństwa w AsstrA-Associated Traffic AG, Vladislav Aleinikov, opowiada o tym, jak certyfikacja sprawdza się w firmach transportowo-logistycznych i jakie korzyści niesie Klientom.
- W jaki sposób rozpoczęła się standaryzacja działalności logistyczno-transportowej? Dlaczego AsstrA zdecydowała się zostać uczestnikiem tego procesu?
Wraz z rozwojem handlu międzynarodowego na początku XXI wieku wiele firm krajowych zaczęło działać na rynkach globalnych. Kiedy przedsiębiorstwa z różnych krajów biorą udział w dużym projekcie, pojawia się pytanie - jak kontrolować jakość oferowanych usług? Jakie wskaźniki są wiarygodne? Jakie warunki prowadzenia działalności gospodarczej powinny zostać spełnione?
Potrzeba usprawnienia procesów wewnętrznych i wymagania rynkowe stawiane przez kluczowych Partnerów i Klientów były bodźcem do uzyskania przez AsstrA pierwszego certyfikatu - ISO 9001. Prace nad wdrożeniem systemu zarządzania jakością (QMS) rozpoczęto w 2002 r., a po dwóch latach gruntownej restrukturyzacji kluczowych procesów grupa kapitałowa otrzymała pierwszy certyfikat. System ten reguluje szereg kluczowych zasad prowadzenia działalności biznesowej, takich jak zaangażowanie wszystkich pracowników w rozwój biznesu, motywacja, ciągłość rozwoju i koncentracja na Kliencie. Zastosowanie ISO 9001 daje Klientom gwarancję, że współpracują z niezawodnym partnerem i otrzymują wyłącznie sprawdzone usługi.
Kilka lat później, w odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata związane z kwestiami ekologicznymi, w 2013 r. AsstrA pomyślnie przeszła audyt sprawdzający zgodność z wymaganiami ISO 14001 pod względem zarządzania środowiskiem. W 2016 r. grupa kapitałowa z własnej inicjatywy poddała się kontroli w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodnie z normami OHSAS 18001. Wymienione certyfikaty nie są „nieśmiertelne”, dlatego też należy regularnie potwierdzać ich posiadanie. W 2019 r. grupa kapitałowa po raz kolejny otrzymała potwierdzenie wszystkich trzech certyfikatów. Dowodzi to, że system działa na piątkę z plusem.
Oprócz uniwersalnych wskaźników przy wyborze dostawcy usług transportowo-logistycznych należy również zwrócić uwagę na obecność wysoce specjalistycznych certyfikatów dla poszczególnych branż - ISO 22000 (transport produktów spożywczych), PKB (transport produktów farmaceutycznych), SQAS (transport chemikaliów). Ponieważ grupa AsstrA oferuje przewozy wszystkich wyżej wymienionych rodzajów ładunków, uzyskanie powyższych certyfikatów było jednym z kluczowych zadań w ciągu ostatnich lat.
- Jakie procedury należy spełnić, aby uzyskać certyfikat ISO? Na jakiej zasadzie odbywa się ocena firm międzynarodowych?
Przedstawicielstwa AsstrA znajdują się w Europie, krajach WNP i Azji. Dlatego też grupa kapitałowa posiada certyfikaty „parasolowe”. Oznacza to, że podmioty prawne wchodzące w skład grupy są testowane pod jedną marką i znajdują się na liście w załączniku do certyfikatu. Pomimo różnorodności geograficznej biur AsstrA i pewnej różnicy w mentalności, jednolita kultura korporacyjna i przestrzeganie norm ISO pozwala grupie kapitałowej pomyślnie przechodzić coroczne audyty.
- Jakie korzyści z posiadanych certyfikatów czerpią Klienci AsstrA?
Posiadanie certyfikatów stanowi przewagę konkurencyjną i często jest podstawowym warunkiem stawianym firmom międzynarodowym. Współpraca wyłącznie z certyfikowanymi kontrahentami pokazuje, że firma popiera ogólnie przyjęte zasady prowadzenia działalności i dokłada starań, aby poprawić swoje wyniki w dziedzinie jakości, środowiska i bezpieczeństwa.
Ponadto wdrożenie międzynarodowych norm ISO jest powszechnie uznanym narzędziem służącym poprawie przejrzystości firmy i procesów zarządzania, co z kolei pozwala oferować Klientom produkty i usługi najwyższej jakości. Kiedy działalność firmy jest odpowiednio uporządkowana i usprawniona, prawdopodobieństwo pojawienia się sytuacji kryzysowych jest znacznie mniejsze. W przypadku wystąpienia trudności, dzięki jasnej i zrozumiałej strukturze wewnętrznej są one szybko rozwiązywane.
Jako jednostkę certyfikującą AsstrA wybrała firmę Bureau Veritas - jedną z największych europejskich firm audytowych. Certyfikacja została przeprowadzona zgodnie ze schematem szwajcarskiej jednostki akredytującej SAS (Schweizerischen Akkreditierungsstelle).
- Podstawowe oraz specjalistyczne gwarancje jakości zostały już uzyskane, co dalej?
W 2019 r. AsstrA przejdzie od wymagań OHSAS 18001 do ISO 45001 - jest to nowy standard bezpieczeństwa pracy, zintegrowany z ogólną normą ISO. Jego wdrożenie zmniejszy liczbę dokumentów wewnętrznych i poprawi wydajność w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Kontynuowane będą również działania mające na celu usprawnienie wewnętrznych procesów firmy przy użyciu technik Lean Management.