Globalni producenci elektroniki, europejscy detaliści z branży mody, producenci części zamiennych oraz przedstawiciele innych branż, w których szybkość dostawy ma kluczowe znaczenie, regularnie decydują się na transport z wykorzystaniem przyśpieszonych pociągów kontenerowych z Chin. Dany rodzaj przewozów stał się „złotym środkiem” w dylemacie pomiędzy transportem morskim i lotniczym.
Pomimo wielu zalet przyśpieszonych pociągów kontenerowych nadawcy ładunków często rezygnują z danej usługi na rzecz innych rodzajów transportu. Głównym powodem jest konieczność dostarczenia kontenera ze stacji przyjazdu do odbiorcy końcowego. Dmitry Pokhodenko, Kierownik Działu Operacyjnego „Chiny” w grupie kapitałowej AsstrA, wyjaśnia, jak szybko i ekonomicznie dostarczyć kontener do dowolnego miejsca w Europie.
- Jakie są opcje transportu kontenerów ze stacji, do których przybywają przyśpieszone pociągi kontenerowe?
Transport przyśpieszonym pociągiem kontenerowym na jednym z najpopularniejszych kierunków Chengdu (Chiny) – Małaszewicze (Polska) trwa do 16 dni. Po przybyciu pociągu do stacji Małaszewicze Klient ma dwie możliwości: dostarczyć towar do stacji na terenie Europy transportem kolejowym bądź drogowym przy użyciu kontenerowoza. Eksperci AsstrA rekomendują przewóz koleją, jeśli do stacji docelowej kursuje bezpośredni pociąg z Małaszewicz. Jeśli jednak regularne pociągi nie kursują, Klient ma alternatywę w postaci transportu drogowego kontenerem.
Jako przykład przytoczę projekt realizowany na zlecenie jednego z Klientów na kierunku Chengdu-Praga. W relacji Małaszewicze-Praga nie ma systematycznie kursujących bezpośrednich pociągów marszrutowych. Wybierając transport kolejowy, zespół AsstrA wykonałby oddzielną dostawę na platformie w trybie zwykłym, co całkowicie wyklucza konieczność realizacji przyspieszonego transportu z Chin. W rezultacie „przyspieszona” dostawa wydłuża się do 3-4 tygodni. W takich przypadkach transport drogowy kontenerowozami stanowi optymalny schemat dostarczenia ładunku do odbiorcy końcowego.
Wybór kontenerowoza jest podyktowany następującymi warunkami:
Po pierwsze - szybkość. Pociąg przyjeżdża na stację Małaszewicze, gdzie AsstrA zapewnia pełny zakres usług dla Klienta w ciągu jednego dnia. Specjaliści grupy kapitałowej samodzielnie przygotowują dokumenty T1 i CMR, regulują wszelkie opłaty oraz przeładowują kontener z platformy na przyczepę dwu- lub trzyosiową. W ciągu 1-2 dni, w zależności od miejsca rozładunku, towary dostarczane są do odbiorcy końcowego.
Drugim powodem jest manewrowość. Możliwość objazdu w przypadku zamknięcia odcinków dróg lub wypadków, swoboda poruszania się bez konieczności ruchu po specjalnych drogach dojazdowych, które są wymagane w przypadku wagonów, gwarantuje dostawę ładunku bezpośrednio do drzwi magazynu odbiorcy. W przypadku dostawy na Ukrainę, Klient oszczędza dużo czasu na dostawę ostatniej mili, ponieważ przy transporcie kolejowym pojawia się konieczność zmiany torów.
I po trzecie - niezawodność. Dzięki współpracy z zaufanymi partnerami oraz obowiązkowej kontroli prędkości i bezpieczeństwa ze strony zespołu AsstrA, przeładunek na kontenerowóz odbywa się maksymalnie szybko bezpiecznie. Ponadto, specjaliści AsstrA monitorują trasę kontenerowozu, co sprawia, że Klient otrzymuje regularne informacje o lokalizacji ładunku.
- Czy są jakieś ograniczenia w zakresie korzystania z kontenerowozów?
Ograniczenia w transporcie kontenerowozami pokrywają się z ograniczeniami dotyczącymi przyśpieszonych pociągów kontenerowych – obowiązuje zakaz transportu ładunków niebezpiecznych. Istnieją pewne ograniczenia dotyczące wagi: w Europie limit ten wynosi do 22 ton, na Ukrainie waga ładunku nie może przekraczać 16,5 tony, ponieważ wykorzystywane są tam wyłącznie dwuosiowe kontenerowozy.
Nie ma za to żadnych ograniczeń geograficznych. Najbardziej optymalne kierunki, na których Klienci AsstrA korzystają z kontenerowozów w celu dostarczania ładunku na ostatnim kilometrze, to transport na terenie Polski, Rumunii, Czech, Słowacji, Węgier, Bułgarii, Białorusi, Ukrainy, krajów nadbałtyckich i Finlandii.
Dzięki korzystaniu z własnych pojazdów i obecności biura AsstrA w Małaszewiczach, Klienci korporacyjni otrzymują indywidualną, ergonomiczną opcję dostawy. W przypadku długotrwałej i owocnej współpracy, Klientom przedstawiane są warunki premiowe za dostarczenie przesyłki z wykorzystaniem przyspieszonych pociągów kontenerowych, odprawy tranzytowe i transport kontenerowozami. Czas spróbować!