XXI wiek to epoka informacji, dlatego też nie ma najmniejszych wątpliwości co do faktu, że ten, kto posiada informacje, posiada władzę. W branży transportowej to systemy telematyczne pomagają w zdobywaniu informacji. Dzięki nim biznes logistyczny staje się bardziej wydajny.
Na początku XX wieku 90% produkowanych samochodów miało otwarte nadwozie. We współczesnym świecie trudno sobie wyobrazić, aby po ulicach miast poruszały się wyłącznie auta bez dachu. Podobną analogię można zauważyć również w związku z telematyką. Jeszcze nie tak dawno jedynym sposobem kontrolowania lokalizacji kierowcy i samochodu z ładunkiem były rozmowy telefoniczne. Spedytor mógł jedynie zadzwonić do kierowcy i uwierzyć mu na słowo, że auto dotarło do celu. Dzisiaj pojawiła się metoda, która daje pewność co do lokalizacji transportu – systemy telematyczne.
Zaczynając od definicji terminu, telematyka to gałęź informatyki obejmująca dziedzinę telekomunikacji. W odniesieniu do logistyki jest to system zdalnego monitorowania ruchu i stanu samochodu. Monitorowanie telematyczne pojazdów oparte jest na nawigacji satelitarnej, technologii komunikacyjnej i technologii komputerowej. Służy jako narzędzie pomocnicze logistyki transportu w zarządzaniu transportem i flotą.
Międzynarodowy dostawca usług transportowo-logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG wdraża integrację z systemami telematycznymi w celu monitorowania przepływu i dostawy towarów w czasie rzeczywistym. Jak zauważa Natalya Shemyakina, Zastępca Dyrektora Operacyjnego ds. Transportu Drogowego w grupie kapitałowej AsstrA, dzięki zastosowaniu takich rozwiązań Klienci korporacyjni otrzymują szereg dodatkowych korzyści.
„Telematyka gwarantuje pełną kontrolę i „przejrzystość” transportu. Klienci kontrolują czas przybycia towaru, on time collection/on time delivery, a także śledzą lokalizację samochodu i parkingów online. Ponadto Klienci monitorują faktyczny czas przejazdu auta oraz długość trasy, a także przestoje w punktach załadunku i rozładunku. Jest to możliwe dzięki wizualnemu modelowi przejazdu auta na trasie transportu.
Jednak to nie wszystkie korzyści. Klienci grupy AsstrA integrują się z naszymi systemami korporacyjnymi w celu śledzenia, wymiany, rejestrowania i analizy informacji o transporcie”, podkreśla Natalya Shemyakina.
Zespół AsstrA dąży do spełnienia wymagań Klientów w zakresie bezpieczeństwa ładunków. We współpracy z międzynarodowym integratorem telematyki dostawca logistyczny realizuje wspólny projekt, AsstrA Supply Chain Visibility. Pozwala to wytyczać optymalne trasy, a także automatyzować pracę, aby zaoszczędzić czas i pieniądze.
„Wpływ telematyki na działania firm logistycznych pozostaje niezaprzeczalny. Biorąc pod uwagę rosnące wymagania Klientów w zakresie bezpieczeństwa przewożonych towarów, terminowego przybycia i szybkiej reakcji, systemy telematyczne pomagają wdrażać zintegrowane rozwiązania logistyczne i spełniają międzynarodowe standardy jakości usług”, podsumowuje Natalya Shemyakina.