Od 2018 roku AsstrA-Associated Traffic AG aktywnie wprowadza zasady „lean production”. Grupa kapitałowa prowadzi swoją działalność w myśl koncepcji Lean Management mającej na celu poprawę jakości procesów biznesowych firmy, minimalizację strat (niepotrzebnych działań) i spełnienie oczekiwań Klientów.
„Wprowadzenie koncepcji Lean Management to działanie realizowane w ramach globalnej strategii firmy, zaznacza Maciej Tyburczy, Kierownik Działu Lean & Process Management Division w AsstrA. Dzięki filozofii i narzędziom Lean Management grupa AsstrA dąży do tego, aby być jeszcze bliżej swoich Klientów, podnosić jakość usług, rozwijać działalność i zwiększać satysfakcję pracowników.”
Pod koniec 2018 roku specjaliści AsstrA odbyli podstawowy kurs, w ramach którego zapoznali się z teorią kultury i filozofii Lean, a także zgłębili podstawowe narzędzia optymalizacji procesów. Szkolenia oparte na wykorzystaniu procesu Lean Game odbyły się w biurach AsstrA w Mińsku, Moskwie i Warszawie. Taki format szkolenia pozwala w lekkiej i miłej formie przetestować narzędzia Lean w praktyce. Lean Game to liczne ćwiczenia praktyczne oparte na procesach biznesowych firm logistycznych, które pozwalają na identyfikację i rozwiązywanie 7 typów ewentualnych strat, jakie mogą występować w procesach biznesowych firmy - nadprodukcja, transport, proces oczekiwania, zapasy, wady, nadmierne przetwarzanie, zbędny ruch.
„Szkolenie odbyło się w bardzo miłej atmosferze! Podczas Gry Lean w każdej rundzie uczestnicy chcieli coraz aktywniej usprawniać procesy i poprawiać wyniki zespołu. Główna idea koncepcji Lean Management brzmi: nie szukaj osoby winnej za to, że proces nie działa. Szukaj tego, co nie działa w samym procesie. Oceniając pracę z tego punktu widzenia uczymy się dostrzegać niedociągnięcia w procesach i znajdować możliwe rozwiązania powstałych nieścisłości”, zaznacza Julia Vesnovskaya, HR Manager w AsstrA.
„Szkolenie z Lean Management zostało zorganizowane bardzo profesjonalnie, co samo w sobie stanowiło doskonały przykład zarządzania czasem. Każdy z uczestników wskazywał zarówno widoczne, jak i ukryte czynniki utrudniające rozwiązanie codziennych zadań oraz sugerował sposoby ich eliminacji. Było to nowe i niezwykle rozwojowe doświadczenie”, podkreśla Irina Zhukova, Specjalista ds. sprzedaży w grupie AsstrA.
Eksperci AsstrA aktywnie wykorzystują nabytą wiedzę w praktyce: analizują procesy biznesowe, w które są zaangażowani, i w przypadku zaistniałej konieczności, składają wniosek o wyeliminowanie strat, jakie zaobserwowaliw swojej pracy. W wypełnionych wnioskach specjaliści opisują zidentyfikowane niepotrzebne działania i określają rodzaj każdej straty.
„Po odbytym szkoleniu staramy się ograniczać w naszej pracy działania NVA (NVA – ang. non-valueadded, bez wartości dodanej), które nie przynoszą Klientom AsstrA żadnych korzyści", dzieli się Anna Podstrizhen, Specjalista ds. sprzedaży w AsstrA.
W 2019 r. grupa kapitałowa planuje kolejny kurs, po którym najbardziej zaangażowani specjaliści osiągną poziom „zielonego pasa”. Otworzy to przed nimi możliwość inicjacji własnych projektów optymalizacji procesów.
„Dopiero zaczęliśmy rozwijać koncepcję Lean Management w AsstrA. Mimo, że jest to długotrwały proces, już teraz możemy zobaczyć pierwsze efekty „szczupłej produkcji”, podsumowuje Maciej Tyburczy, Kierownik Działu Lean & Process Management Division w AsstrA. Osiągnęliśmy wysoki poziom zaangażowania pracowników w usprawnianie procesów: miesięcznie trafia do nas ponad 25 pomysłów dotyczących poprawy pracy i procesów w firmie. Ponadto AsstrA tworzy nowe narzędzie do wymiany informacji pomiędzy pracownikami, przewoźnikami i Klientami, aby ułatwić kontakt, przepływ informacji i obrót dokumentów”.