W pracy z personelem szczególnie ważne jest dążenie do samodoskonalenia, ponieważ sukces całej firmy zależy właśnie od pracujących w niej ludzi. Specjaliści ds. HR z transportowo-logistycznej grupy kapitałowej AsstrA uczą się tej sztuki od ekspertów branżowych. Pod koniec października przedstawiciele grupy kapitałowej wzięli udział w konferencji HR w Moskwie zorganizowanej przez IKEA. Szwedzka firma jest znana na całym świecie ze swej wyjątkowej kultury korporacyjnej.
Julia Vesnovskaya, HR Manager w grupie AsstrA, dzieli się swoimi wrażeniami.
„Wymiana doświadczeń i wiedzy jest bardzo ważna w pracy z personelem. Podczas konferencji koledzy z IKEA poruszyli wiele aktualnych kwestii - na przykład temat selekcji i adaptacji personelu, szkolenia i rozwój pracowników, kwestie ich motywacji i zaangażowania. Po konferencji spojrzeliśmy na wiele wewnętrznych procesów z innej perspektywy. Spotkanie z IKEA dało nam możliwość porównania, analizy i zrozumienia, czy zmierzamy we właściwym kierunku i gdzie warto zastosować inne metody”.
Dyrektor ds. HR w IKEA Procurement Organization, J. Volkova, w swoim przemówieniu mówiła o kulturze i wartościach w organizacji. Julia Vesnovskaya zauważa, że kierunki rozwoju pracy z personelem w IKEA i AsstrA pokrywają się: przede wszystkim jest to praca zespołowa, koncentracja na sukcesie i rozwój profesjonalnych umiejętności.
„Cieszymy się, że w AsstrA, podobnie jak w IKEA, funkcjonuje narzędzie mentoringu w procesie adaptacji nowego pracownika. To bardzo ciekawe, że w szwedzkiej grupie firm mentor wspiera i koordynuje nowo przybyłego pracownika przez cały czas trwania okresu próbnego. Rola mentora kończy się dopiero wtedy, gdy pracownik uzyska stopień seniora”, dodaje Julia.
Kierownicy ds. HR w IKEA zwrócili również uwagę na istotną kwestie mierzenia zaangażowania pracowników. Badania satysfakcji pracowników w korporacji odbywają się co roku. W celu uzyskania obiektywnych wyników są one przeprowadzane przez zewnętrzne agencje badawcze. Uzyskane wyniki są wykorzystywane przez cały rok do wewnętrznych procedur związanych z rozwojem pracowników i programami motywacyjnymi, a także do optymalizacji procesów biznesowych w firmie. Jak podkreśla Julia Vesnovskaya, zaangażowanie zewnętrznej firmy w celu oceny zadowolenia pracowników w AsstrA to kolejny etap wdrażania globalnej strategii rozwoju relacji między pracownikami a firmą.