Budowa lotnisk, reaktorów, fabryk, dużych ośrodków przemysłowych – realizacja tak ambitnych projektów jest możliwa wyłącznie dzięki odpowiedniej koncepcji, jaką jest logistyka projektowa. O tym, jak wybrać odpowiednie projektowe rozwiązanie logistyczne dla danego Klienta i na co zwrócić uwagę podczas planowania transportu, opowiada Andrej Abramov, Specjalista z działu AsstrA Industrial Project Logistics.
Czym jest logistyka projektowa? Co odróżnia ją od zwykłej logistyki?
Zasadniczą różnicę stanowi cel realizacji projektu. Zadaniem ogólnej logistyki jest transport ładunków z punktu A do punktu B. Cel logistyki projektowej polega na zapewnieniu, że wszystkie niezbędne komponenty znajdą się we właściwym miejscu i we właściwym czasie. Transport to jedynie małe i stosunkowo proste zadanie wraz z demontażem, pakowaniem, konsolidacją, procedurami celnymi, konserwacją, kontrolą i innymi usługami.
Logistyka projektowa opiera się na wielu parametrach. Najważniejsze z nich to ściśle określony czas realizacji i konsekwentność działań. W logistyce projektowej wszystko idzie zgodnie z planem i harmonogramem budowy lub instalacji. Terminy rozpoczęcia i często też zakończenia projektu są ustalane nawet z kilkuletnim wyprzedzeniem. To branża, w której nawet jeden dzień spóźnienia może spowodować ogromne straty dla Klienta.
Druga kwestia to ramy geograficzne. Miejsca wysyłki towarów mogą być różne, niemniej punkt dostawy jest zawsze taki sam. Innymi słowy, w przypadku renowacji fabryki, materiały budowlane, komponenty i sprzęt z całego świata powinny dotrzeć do danej fabryki w określonym terminie.
Trzecim ograniczeniem jest budżet. Na etapie wstępnym ustalany jest całkowity budżet na budowę, transport i zarządzanie projektem. W żadnym wypadku nie należy przekraczać założonego budżetu.
W oparciu o te trzy warunki zadaniem logistyki projektowej jest opracowanie szczegółowego schematu pracy, zgodnie z którym demontaż, transport i instalacja ładunku mogłyby zostać zrealizowane w ciągu kilku godzin.
Jeśli porównamy nasze codzienne życie z logistyką projektową, przykładem zarządzania projektowego jest stacja kolejowa. Pociągi z całego świata gromadzą się w jednym punkcie, aby pasażer mógł spokojnie zaplanować czas podróży i upewnić się, że pociąg przyjedzie na czas, tory muszą być rozłożone zgodnie z harmonogramem. Jeśli na jednym z etapów pojawi się opóźnienie lub zostanie wykryty błąd, cały harmonogram zostanie zachwiany i należy w trybie pilnym szukać alternatywnych rozwiązań.
Jakie rodzaje ładunków projektowych transportuje Dział AIPL?
Jak wynika z nazwy naszego działu, zajmujemy się realizacją projektów przemysłowych. Niemniej nie wszystko jest tak oczywiste.
Załóżmy, że otrzymujemy zlecenie na transport urządzeń ponadgabarytowych. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jest to ładunek projektowy. Jeśli Klient nie wymaga koncepcyjnych rozwiązań, użycia systemu control tower, monitoringu track and trace i innych usług z naszej strony, wówczas jest to standardowy transport. Występują również odwrotne przykłady. Realizowaliśmy transport dużych partii cegieł do rekonstrukcji huty. Cegły trudno nazwać produktem przemysłowym, niemniej Klient wymagał projektowego podejścia do realizacji projektu. 30 dni przed przyjazdem specjaliści AsstrA udostępnili dane kierowców w celu wyrobienia przepustek uprawniających do wjazdu na teren obiektu, a także wskazali dokładną datę podstawienia pojazdów do załadunku. Po przetransportowaniu cegieł do danej fabryki zespół AsstrA dostarczy sprzęt, a następnie urządzenia ponadgabarytowe. Ostatni, czwarty etap projektu, będzie obejmować dostawę armatury, rur oraz transformatorów elektrycznych. Po zakończeniu realizacji wszystkich czynności można uznać ów projekt za zakończony.
Tym oto sposobem, te same towary mogą być zarówno projektowe, jak i zwykłe. Ważny jest kontekst transportu. Często stopień „projektowości ładunku” może być określony na podstawie danego Klienta. Zazwyczaj biura inżynieryjne i firmy są Klientami projektowymi, którzy pośredniczą między wytwórcą a firmą logistyczną. Takie biura sporządzają plan i ogłaszają przetarg na usługi 3PL.
Co jest niezbędne, aby osiągnąć sukces w logistyce projektowej?
Osobliwością naszej pracy jest to, że robimy wszystko albo nic. Nie możemy powiedzieć Klientowi: „Jesteśmy mocni w segmencie usług A czy B, niemniej nie możemy zapewnić pozostałych usług. Prosimy poszukać innego podwykonawcy”. Należy pamiętać, że kiedy decydujemy się na realizację projektu, odpowiedzialność za każdy komponent, na każdym etapie, czy to zabezpieczenie ładunku, odprawa celna, transport, śledzenie itd., spoczywa na dostawcy 3PL.
Transport od A do Z jest nadzorowany przez jednego kierownika projektu bez ograniczeń geograficznych, czy też specjalizacji. Ma to na celu usprawnienie procesu przekazywania informacji i wyeliminowanie jej utraty lub zniekształcenia, tak jak ma to miejsce, jeśli projekt jest prowadzony przez kilku specjalistów jednocześnie. Kierownik projektu informuje Klienta, zapewnia zintegrowane i elastyczne podejście do realizacji zlecenia. Oczywiście mamy bazę wypróbowanych i przetestowanych rozwiązań dla portów, linii lotniczych, czy też taboru kolejowego, ale to tylko narzędzia. Do każdego projektu należy podejść indywidualnie, a szersze i bardziej elastyczne podejście do zadania to większe szanse na pomyślną realizację projektu.