Transport kolejowy na kierunku Chiny-Europa-Chiny odgrywa coraz ważniejszą rolę w rozwoju jednego z najważniejszych szlaków gospodarczych i transportowych „Jeden pas i jedna droga”. Jeszcze niedawno w 90% przypadków spedytorzy wybierali transport morski, uważając go za najbardziej ekonomiczny. Obecnie to kolej wiedzie prym. Kierownik Działu Chińskiego w AsstrA-Associated Traffic AG, Dmitrij Pokhodenko, opowiada o niuansach związanych z transportem kolejowym i perspektywach jego rozwoju.
Według białoruskiej kolei liczba pociągów tranzytowych, które w 2017 roku dotarły przez Białoruś z Chin do Europy wzrosła o 60% w porównaniu do 2016 r. Co Pańskim zdaniem wpłynęło na taki wzrost przewozów kolejowych?
Warto zawrócić uwagę, że rozwój tras lądowych na Jedwabnym Szlaku jest inicjatywą władz państwowych, co w kontekście chińskiego systemu gospodarki centralnie planowanej ma szczególne znaczenie. Wzrost przewozów kolejowych z Chin do Europy ma również związek z intensywnym uzupełnianiem braków w zakresie obiektów transportowych i logistycznych, a także z dotacjami dla operatorów kolejowych działających na europejskich destynacjach. Dotyczy to także inwestycji w rozwój infrastruktury kolejowej krajów, przez które przebiega Jedwabny Szlak, na przykład czy Rosji, Kazachstanu, Białorusi i Polski. Zgodnie z planami Rady Państwa Chin do 2020 r. między Chinami a Europą rocznie będzie kursować ponad 5 000 pociągów. Władze lokalne również maksymalne angażują swoje zasoby, aby osiągnąć postawiony cel. Coraz więcej stacji kolejowych rozpoczyna odprawy pociągów do Europy i krajów WNP. Do tej pory regularne połączenia zostały nawiązane już z ponad 35 miastami w 12 krajach.
Kolejowy Jedwabny Szlak jest inicjatywą Chin i to właśnie Chiny w największym stopniu wspierają dany projekt. Bez chińskich dotacji i ładunków transport kolejowy z Państwa Środka do Europy raczej nie rozwijałby się w aktualnym tempie.
A więc obecnie AsstrA płynie z falą i oferuje Klientom przewozy kolejowe w takim samym zakresie, jak transport morski?
Transport kolejowy jest pojęciem ogólnym. Należy dokładnie rozumieć, o jakim rodzaju transportu jest mowa: kontenerowy, w wagonach, czy też przewozy z wykorzystaniem pociągów przyspieszonych. Decydujące znaczenie ma geografia transportu i rodzaj ładunku.
Jeśli chodzi o kontenery, w tym przypadku proces jest odpowiednio uregulowany i towary wysyłane są regularnie. W porównaniu do frachtu morskiego, w tym przypadku zarówno stawki, jak i terminy są optymalne dla Klienta. Zazwyczaj wykorzystywane są kontenery 40-stopowe, rzadziej 20-stopowe. Jeśli decydujemy się na kontener 20-stopowy, należy wówczas wykorzystać minimum dwa zbiorniki. Rodzaj ładunku nie ma znaczenia. W przypadku towarów wymagających zachowania odpowiedniej temperatury mamy do dyspozycji dwa rodzaje kontenerów: niektóre są napędzane elektrycznymi silnikami, a inne to diesel. Jeśli kontener jest wyposażony w silnik elektroniczny, istnieje możliwość transportu nawet jednego kontenera, w przypadku diesla, potrzeba co najmniej 6 kontenerów. Pojawiają się pewne trudności, ponieważ bardzo niewielu Klientów może zagwarantować, że zgromadzi ładunek mieszący się w 6 kontenerach.
Oprócz pełnych kontenerów, przewozimy również ładunki drobnicowe. Towary ADR nie są akceptowane do przewozów koleją, podobnie jak towary, których integralna część jest objęta klasą zagrożenia, na przykład baterie litowe. Zakaz ten tłumaczy się incydentami zapłonu i eksplozjami na stacjach podczas załadunku, oczekiwania na wysyłkę towarów, czy też podczas prac z taborem kolejowym.
Wagony transportowane są na dwóch głównych szlakach: Północny (przyp. red. przez Zabajkalsk) i Południowy (przyp. red. przez Kazachstan). Moim zdaniem przewozy kolejowe do Europy nie są opłacalne. Transport kolejowy sprawdza się w na takich kierunkach, jak Kazachstan, Azja Środkowa, Ural i region moskiewski.
Pociągi przyspieszone pierwotnie wykorzystywane były jako środek transportu dla czołowych europejskich producentów, których główne punkty produkcyjne znajdowały się w Chinach. W rzeczywistości były to międzynarodowe prywatne linie kolejowe. Dopiero po pewnym czasie pojawiły się pociągi masowego użytku.
Dlaczego dane pociągi nazywa się przyspieszonymi? W zależności od stacji wyjściowej i stacji docelowej, na przykład, Chenzhou-Małaszewicze / Hamburg / Warszawa, czas dostawy ze stacji do stacji wynosi 12-16 dni. Co istotne, pociąg przyspieszony przybywa do terytorialnej części kraju, a więc nie tracimy czasu na obsługę ładunku w porcie.
Przy czym istnieje kilka niuansów związanych z pociągami przyspieszonymi. Wszystkie stacje w Chinach, z których odjeżdżają pociągi przyspieszone, różnią się nie tylko rozkładem jazdy pociągów, ale także kosztem. Dokładnie obrazuje to „chiński charakter” biznesu: nie ma jednej ceny. W przypadku różnych sprzedawców ta sama usługa może różnić się ceną 1,5 - 2 razy.
Wydaje się, że pociąg przyspieszony wyraźnie wygrywa z kontenerami i wagonami. Rozwiązanie idealne?
Nie jest to oferta dla wszystkich. Pociągi przyspieszone są droższe od transportu morskiego, ale tańsze od przewozów lotniczych. Usługi transportu pociągami przyspieszonymi oferujemy Klientom, dla których liczy się kapitał i którzy nie mogą pozwolić sobie na przestój lub długi czas dostawy.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której musimy dostarczyć partię najnowszego modelu iPhone'a na świąteczną wyprzedaż. Towary naszego Klienta zostały dostarczone i wyprzedane już dawno, a ładunek konkurencji dryfuje jeszcze gdzieś po morzu. Nawet jeden dzień opóźnienia może kosztować bardzo wiele. Biznes jest tak skonstruowany, że pieniądze muszą nieprzerwanie znajdować się w obrocie. Pomagamy naszym Klientom oferując alternatywne rozwiązania. Jeśli Zleceniodawca oczekuje frachtu tańszego niż transport lotniczy i szybszego niż przewozy drogą morską, pociąg przyspieszony jest złotym środkiem.