Pierwszy transport tytoniu do Europy w formie ładunku drobnicowego zrealizował Krzysztof Kolumb. Od tego momentu minęło 500 lat. Dziś objętość produkowanych i transportowanych wyrobów tytoniowych na świecie sięga rzędu 8 milionów ton rocznie. Ekspert z działu AsstrA Drinks and Tobacco Logistics, Mariya Pobolovets, opowiada o tym, jak współcześnie funkcjonuje logistyka tytoniu, cygaretek, cygar i papierosów.
Jak wygląda proces transportu wyrobów tytoniowych „od drzwi producenta do drzwi Klienta”?
By dokładnie zobrazować cały proces przewozu, przytoczę przykład jednego z ostatnich zleceń. W marcu AsstrA otrzymała zapytanie na transport na kierunku Białoruś-Rosja-Azerbejdżan. To dość nietypowa trasa, ponieważ eksport papierosów z Białorusi odbywa się głównie na Ukrainę, do Mołdawii, Rosji i na Litwę.
Wyroby tytoniowe to ładunek łatwozbywalny, dlatego też zawsze oferujemy konwój. W porozumieniu z Klientem postanowiono zorganizować eskortę nie tylko na terytorium Białorusi, co jest obowiązkowe zgodnie z prawem tego kraju, ale także w całej Rosji. AsstrA posiada stałe umowy o współpracy z białoruskimi służbami bezpieczeństwa, co znacznie usprawnia proces transportu. W Rosji na specjalne zamówienie udało się nam szybko znaleźć agencję oferującą adekwatną ceną i warunki. Dzięki temu możliwe było wcześniejsze złożenie zamówienia, zaoferowano nam także odpowiednie warunki płatności i wystarczającą liczbę pilotów.
Następnie przystąpiliśmy do poszukiwania wiarygodnego partnera transportowego. Wyboru dokonaliśmy na korzyść azerbejdżańskiego przewoźnika, oferującego cenę satysfakcjonującą Klienta. W celu upewnienia się co do wiarygodności nowego partnera, zawsze przeprowadzamy kompleksową kontrolę: weryfikujemy dokumenty rejestracyjne, rekomendacje, CMR z poprzednich zamówień, sprawdzamy obecność w bazach celnych itp. W Europie tego typu proces weryfikacji nikogo nie dziwi, jednak realia w Azerbejdżanie są nieco inne. Musimy najpierw wyjaśnić przewoźnikowi, dlaczego wymienione procedury są konieczne. W tym kraju biznes często opiera się na zasadzie „pewien dobry przyjaciel mojego dobrego przyjaciela na pewno wszystko dowiezie”. Aby nie narażać ładunku na niebezpieczeństwo, specjaliści AsstrA ds. współpracy z przewoźnikami dokładnie sprawdzili firmę transportową. Dział ubezpieczeń AsstrA wybrał dla Klienta również najlepszy wariant polisy i po uzgodnieniu ostatecznej ceny w kwietniu załadowano pierwsze maszyny.
Czy pojawiły się jakieś szczególne wymagania ze strony danego Klienta?
Bez względu na to, czy Klient pochodzi z Azerbejdżanu czy z Francji, liczy się dla niego przede wszystkim spokój i pewność w powodzeniu transportu łatwozbywalnych ładunków, jak wyroby tytoniowe czy alkohol. Dlatego też specjaliści z działu AsstrA Drinks and Tobacco Logistics zawsze kładą nacisk na proaktywne podejście. Informacja o statusie ładunku przekazywana jest Klientowi jeszcze zanim on sam o nią poprosi.
Podczas realizacji tego zamówienia byliśmy w stałym kontakcie z konwojem, menadżerem Klienta i kierowcami. Ze względu na różnicę w strefach czasowych zsynchronizowaliśmy godziny pracy specjalistów AsstrA zaangażowanych w projekt. Takie podejście udowodniło Klientowi, że jesteśmy zainteresowani długofalową współpracą. Obecnie planujemy znaczny wzrost objętości miesięcznych dostaw.
Jakie czynniki są najważniejsze w logistyce wyrobów tytoniowych? Top 3 zasady w tym biznesie?
Po pierwsze – sprawdzony i niezawodny partner transportowy, który szybko i adekwatnie odbiera informacje i instrukcje, a co najważniejsze – przekazuje je w odpowiedniej formie do kierowcy.
Po drugie - samochody powinny być w dobrym stanie technicznym. Wyobraźmy sobie, że ciężarówka zatrzymuje się, a wraz z nią cała kolumna. Skutkuje to stratą czasu oraz generuje dodatkowe ryzyko i koszty finansowe, nie wspominając o emocjach Klienta. Do transportu papierosów, w zależności od wielkości ładunku, wykorzystywane są samochody z całkowicie metalową przyczepą, nie starsze niż 10 lat.
Po trzecie - pracownik firmy transportowo-logistycznej powinien rozumieć zasady przebiegu procesu logistycznego na każdym etapie, znać niuanse techniczne i prawne, aby być świadomym odpowiedzialności, jaką ponosi za transport łatwozbywalnego ładunku.
Oczywiście, nikt z nas nie wie wszystkiego i zawsze. Dlatego tak ważna jest praca zespołowa specjalistów AsstrA, którzy przy realizacji każdego projektu dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, co daje wszystkim pewność siebie.