Adaptacja usług logistycznych do potrzeb poszczególnych branż jest sprawdzoną strategią rozwoju, z której korzystają doświadczeni gracze na rynku transportowym i logistycznym. Międzynarodowa grupa kapitałowa AsstrA-Associated Traffic AG nie jest wyjątkiem. Pierwszy dedykowany dział firmy AsstrA powstał 5 lat temu. Dzisiaj liczba specjalistycznych działów sięga 15. Jeden z najciekawszych podmiotów – AsstrA Industry Project Logistics – realizuje transporty z zakresu logistyki projektowej. Specjalistom z danego działu nie grożą rutyna ani monotonne zlecenia transportowe na ciągle tych samych trasach. Każde zgłoszenie to kolejny sprawdzian ich wiedzy i umiejętności. Kierownik Działu AsstrA Industry Project Logistics (AIPL), Giorgi Khabazashvili, opowiada o motywach utworzenia działu i kulisach pracy.
Jaka jest historia utworzenia AIPL?
Logistyka projektowa jest jedną z najbardziej dochodowych gałęzi w branży transportowo-logistycznej. Jednak nie są to „łatwe pieniądze”, ponieważ każdy projekt wymaga starannej analizy. Nie istnieje uniwersalny schemat, do którego można dostosować każde zlecenie transportowe i zaoferować Klientowi gotowe rozwiązania w ciągu kilku godzin. Kiedy zdaliśmy sobie sprawę, że zapytania na transport fabryk, stacji i innych obiektów przemysłowych pojawiają się regularnie, utworzenie działu, który zgromadziłby odpowiednich specjalistów, było tylko kwestią czasu.
Jak przedstawia się profil specjalisty, który uczestniczy w organizacji transportu ładunków projektowych?
Wybór ekspertów do działu AIPL opiera się na rozsądnym połączeniu doświadczenia i jasności umysłu. Logistyka projektowa stawia przed pracownikami surowe wymagania, zgodnie z którymi powinni oni posiadać wiedzę i umiejętności we wszystkich dziedzinach, w tym w zakresie sprzedaży, wyceny i zarządzania zapytaniami i procesami. Wymagane jest doświadczenie w organizacji przewozów z wykorzystaniem głównych środków transportu, tj. drogowego, morskiego, powietrznego, rzecznego i kolejowego. Istotne jest również posiadanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności w zakresie transportu ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Każdy specjalista powinien być również dobrze zorientowany w takich usługach, jak: eskorta celna, wsparcie importowe i eksportowe, tranzyt, konsolidacja i dekonsolidacja, sprawdzanie zgodności towarów, magazynowanie, pakowanie i etykietowanie towarów do eksportu. Lista wymagań, jakie musi spełniać specjalista z naszego działu, jest bardzo długa. Członek zespołu AIPL to „Pan Złota Rączka” - posiada szerokie kompetencje, które pozwalają wykonywać zadania na najwyższym poziomie. Energia i satysfakcja, jaką daje realizacja dużych projektów, nowe zadania i codzienne wyzwania, są tego warte.
Jakie projekty realizuje zespół AIPL?
Do naszych zadań należy przede wszystkim wsparcie logistyczne podczas budowy nowych lub rekonstrukcji starych obiektów na potrzeby przemysłu chemicznego, wydobywczego, naftowego i gazownictwa, budownictwa i utrzymania elektrowni jądrowych, a także na potrzeby przemysłu hutniczego, w celu budowy maszyn, rurociągów naftowych i gazowych, pompowni, generatorów wiatrowych itp.
Jakie informacje są niezbędne do przygotowania oferty handlowej?
Minimalny zestaw informacji obejmuje:
- Opis towaru (list przewozowy, faktura, rysunek transportowy, jeśli istnieje taka konieczność - świadectwo pochodzenia i certyfikat jakości, w transporcie ładunków niebezpiecznych – wypełniona ankieta bezpieczeństwa; w transporcie towarów podwójnego zastosowania (dual use) - pozwolenia na eksport / import);
- Miejsca załadunku i rozładunku;
- Punkty celne wysyłki towaru oraz miejsca przeznaczenia.
Z jakimi trudnościami specjaliści działu AIPL muszą zmierzyć się na wstępnym etapie planowania łańcucha dostaw?
Są to przede wszystkim bardzo krótkie terminy opracowywania zapytań, dostarczania danych i szacowania kosztów. Dział AIPL realizuje niezwykle zaawansowane projekty, których planowanie rozpoczyna się już kilka lat przed wdrożeniem. Jednocześnie otrzymujemy również liczne ekspresowe zapytania. Na szybkość i jakość pracy działu bezpośrednio wpływa rzetelne i dokładne wypełnianie dokumentacji transportowej. Gdy dokumenty docierają do nas z zewnątrz, specjaliści działu AIPL dokładnie sprawdzają wszystkie informacje, aby wykluczyć możliwość wystąpienia błędu.
Może się wydawać, że trudność polega także na wysokiej konkurencji na rynku usług logistycznych. Z drugiej strony, wysoce konkurencyjne środowisko skłania nas do opracowywania nowych i niestandardowych rozwiązań: do tworzenia bardziej skutecznych mechanizmów zarządzania współpracą z podwykonawcami, do optymalizacji procesów i mobilizacji pracowników w celu osiągnięcia pozytywnych wskaźników.
Jakie dodatkowe usługi, oprócz transportu, są świadczone w zakresie organizacji logistyki projektowej?
Wszystko zależy od potrzeb Klienta. Jeśli Zleceniodawca potrzebuje rozwiązań logistycznych „szytych na miarę”, wówczas organizujemy proces dostawy od początku do końca: opracowujemy trasę, pozyskujemy pozwolenia na transport ciężkiego lub ponadgabarytowego ładunku, tworzymy schemat załadunku i mocowania towaru, zajmujemy się kwestią odprawy celnej i ubezpieczeniem. Do realizacji każdego projektu wyznaczamy oddzielnego specjalistę, który pełni funkcję kierownika projektu i jest odpowiedzialny za jakość pracy na każdym etapie dostawy. Ekspert towarzyszy ładunkowi od załadunku do rozładunku i informuje Klienta o przebiegu transportu. Zasada jednego okna sprawia wrażenie, że cały proces został zorganizowany przez zaledwie kilka osób. Niemniej organizacja każdego, podkreślam, każdego przewozu, to dobrze skoordynowana praca całego zespołu.
Który z projektów realizowanych przez dział AIPL najgłębiej zapadł Panu w pamięci?
Wszystkie projekty są na swój sposób wyjątkowe. Jako przykład przytoczę zlecenie na transport maszyn wiertniczych i sprzętu do robót ziemnych, które były wykorzystywane przy budowie najwyższej na świecie tamy przy elektrowni wodnej w Tadżykistanie. Koszt projektu budowy elektrowni wodnej wyniósł 2 miliardy dolarów amerykańskich. Trwał on 10 lat. Zorganizowaliśmy załadunek sprzętu w malezyjskim mieście portowym Port Klang, następnie przeładunek w porcie Tianjin w Chinach, po czym zapewniliśmy transport intermodalny koleją i przewóz samochodami do miejsca przeznaczenia. Zakaz tranzytu ładunków przez terytorium Uzbekistanu skomplikował nieco trasę przewozu. Byliśmy zmuszeni zorganizować dostawę ładunków ponadgabarytowych przez wysokie pasmo górskie Kirgistanu. Dlatego właśnie dany projekt można słusznie uznać za najbardziej ambitny pod względem kosztów i warunków realizacji.
Jakie są plany działu AIPL na najbliższą przyszłość?
Nasz dział jest stosunkowo młody, ale pierwsze efekty jego działalności są już widoczne. W tym roku obrót wzrósł o 20% w porównaniu do 3 i 4 kwartału 2017 roku, zaś wzrost GP to aż 250%. Osiągnęliśmy takie wskaźniki przede wszystkim dzięki optymalizacji pracy z kontrahentami. Jeśli mówimy o planach na przyszłość, chcielibyśmy dalej rozszerzać kompetencje działu AIPL, przyciągać i szkolić młodych ekspertów, wzmacniać więzi z innymi działami AsstrA i utworzyć grupę najbardziej wiarygodnych podwykonawców.
Jak widać, wszystkie nasze plany na przyszłość są ściśle powiązane z ludźmi. To właśnie profesjonalizm każdego członka zespołu, począwszy od spedytora do księgowego, pomaga realizować ambitne projekty i gwarantuje osiągnięcie wyznaczonych celów.