115 lat. Dokładnie tyle czasu minęło od pierwszego w historii ludzkości lotu samolotem. Czy bracia Wright wznosząc się w powietrze na 12 sekund skonstruowaną samodzielnie maszyną spodziewali się, że wystarczy zaledwie ponad dziesięć dekad, aby samolot stał się jednym z najważniejszych środków transportu osób i towarów?
Rośnie wolumen cargo w Europie i na świecie
Rynek lotniczy to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Jak poinformowało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), ruch cargo na całym świecie w pierwszym półroczu 2017 roku wzrósł o 10,4 %. To największa dynamika od ostatnich siedmiu lat. Za dwie trzecie dobrych wyników cargo wg IATA odpowiadają przewoźnicy z rejonu Azji i Pacyfiku, a także z Europy, którzy przewieźli o 6,1 % towarów więcej w zestawieniu z 2016 rokiem.
Dobra kondycja przewozów lotniczych wiąże się przede wszystkim z poprawą koniunktury gospodarczej na całym świecie. Popyt na usługi transportowe rośnie w szybszym tempie niż kiedykolwiek od momentu globalnego kryzysu finansowego, zwłaszcza jeśli chodzi o transport lotniczy.
Stawki rosną
Karol Barańczuk, Kierownik Działu Dostaw Drobnicowych, w którego skład wchodzi również zarządzanie frachtem lotniczym, z międzynarodowej grupy transportowo-logistycznej AsstrA-Associated Traffic AG, zwraca uwagę, że od czerwca zeszłego roku dо chwili obecnej zaczęły pojawiać się problemy z dostępnością miejsca w samolotach operujących z Europy Zachodniej, Centralnej i Wschodniej do USA, Kanady oraz do Ameryki Południowej. Podkreśla on również, że od czerwca 2017 stawki zaczęły stopniowo rosnąć, by w listopadzie tego samego roku osiągnąć maksymalny pułap.
„Co ciekawe, wysokość stawek utrzymuje się na mniej więcej tym samym poziomie do chwili obecnej. Nie jest to wyłącznie opinia spedytorów. Analogiczne stanowisko prezentuje wielu GSA (General Sales Agent) oraz linie lotnicze operujące na terenie Europy. Wysokość stawek frachtowych wzrosła w niektórych przypadkach nawet 80-90 % w zależności od poziomu serwisu. Co ważne, Klienci aktualnie wybierają wyższą jakość usług i za krótszy czas tranzytu gotowi są zapłacić więcej, - zauważa Karol Barańczuk. Stawki frachtowe z Federacji Rosyjskiej do USA, Kanady oraz do Ameryki Południowej są raczej na tym samym poziomie i nie uległy zmianie. Co więcej, z dnia na dzień można rezerwować miejsce w samolotach ze stuprocentową gwarancją, że towary zostaną wysłane. Import ładunków z USA również nie stanowi problemu”, konstatuje Kierownik Działu Dostaw Drobnicowych z AsstrA. Zdaniem eksperta przyczyną takiego stanu rzeczy może być właśnie wspomniana wyżej poprawa sytuacji ekonomicznej i gospodarczej w Europie, a co za tym idzie wzrost kursu walut, który stymuluje eksport.
Mała masa, wysoka wartość
Należy podkreślić, że zadowalające wyniki notuje nie tylko segment cargo. Większość przewoźników pasażerskich również jest w dobrej kondycji. Jako europejski rekordzista w tym segmencie pozycjonuje się Ryanair.
Rynek cargo jest bezpośrednio powiązany i zależny od przewozów pasażerskich, mając w nim od ok. 50 % do 80 % udziału w zależności od kraju. Na drugim miejscu plasują się loty międzykontynentalne. Masa ładunków przewożonych drogą powietrzną jest procentowo niewielka - to tylko i aż 1 % całego handlu międzynarodowego. Są to jednak przedmioty wartościowe, stanowiące ponad jedną trzecią wartości ogółu handlu międzynarodowego. W samolotach transportowane są przede wszystkim lekkie, ale wartościowe produkty, na przykład takie jak elektronika czy leki.
Courier on board
W grupie kapitałowej AsstrA-Associated Traffic AG dostawa małych ładunków realizowana jest z wykorzystaniem usługi „kurier na pokładzie” (courier on board). To innowacyjny serwis i ekspresowe rozwiązania logistyczne wykorzystywane przy transporcie takich rodzajów ładunków, jak części zamienne do urządzeń, próbki wystawowe i prototypy towarów, a także przedmioty osobiste, ważne dokumenty. Usługa ta cieszy się popularnością wśród firm o globalnym zasięgu działalności, począwszy od indywidualnych przedsiębiorców po czołowych producentów i importerów.
Jak podkreśla Karol Barańczuk, „Serwis „kurier na pokładzie” umożliwia ekspresową dostawę małych ładunków w dowolne miejsce na świecie. Specjalnie przeszkoleni kurierzy AsstrA odbierają przesyłki od nadawcy i przekazują je do odbiorców praktycznie ,,z rąk do rąk’’. Warto zaznaczyć, że waga ładunków przewożonych w ramach dostawy kurierskiej ekspresowej może wynosić maksymalnie 8-11 kg, a kwota na fakturze nie powinna przewyższać 5 000 USD”.
Dzięki tej usłudze klient oszczędza czas i koszty na odprawach celnych, które są niezbędne w przypadku innych transportów. Odbiorca może otrzymać swój ładunek od razu po wylądowaniu samolotu, co jest istotne jeśli chodzi o ładunki z krótkim terminem ważności, bądź w przypadku napiętych terminów dostawy.
Karol Barańczuk komentuje, że przewóz niektórych klas towarów z wykorzystaniem międzynarodowej usługi kurierskiej nie jest dozwolony. Należą do nich ładunki objęte zakazem przewozu transportem lotniczym, a więc substancje niebezpieczne należące do określonych klas zagrożenia DGR, substancje żrące, toksyczne oraz materiały wybuchowe. Transport lotniczy takich towarów może być przyczyną uszkodzenia powietrznego środka transportu oraz zagrażać życiu pasażerów.
AsstrA Aerospace
Dążąc do zapewnienia wysokiej jakości usług i spełnienia indywidualnych potrzeb klientów, w grupie AsstrA powstał projekt Aerospace, który specjalizuje się przede wszystkim w przewozach elementów i części zapasowych dla firm sektora lotniczego i kosmicznego. Wysoko wykwalifikowani specjaliści AsstrA dobrze znają wszelkie aspekty tego typu przewozów, dlatego ponad połowa realizowanych projektów dla branży lotniczej związana jest z przewozami komponentów lotniczych. Obecnie AsstrA jest jedyną firmą na terytorium krajów WNP, która należy do stowarzyszenia międzynarodowych spedytorów Aerospace Logistic Group. Dzięki członkostwu w tej sieci grupa może oferować klientom z branży aerospace usługi na najwyższym poziomie w korzystnej cenie.
Rozwijamy skrzydła
AsstrA-Associated Traffic AG realizuje przewozy lotnicze niemal na wszystkich kierunkach. Jak zauważa Karol Barańczuk: „Łączna wartość obrotu w 2017 roku zwiększyła się o 84 % w stosunku do poprzednich dwunastu miesięcy. To dobry wynik. Również całościowa masa ładunków przewożonych w 2017 roku wzrosła o 61 % w porównaniu z rokiem 2016. Takie wyniki motywują. Nie zamierzamy spocząć na laurach. Rozwijamy skrzydła”.