„Postoje na granicy Unii Europejskiej, kontrole drogowe, biurokracja - to codzienność w transporcie z Polski na Wschód. Dane czynniki mają negatywny wpływ na przewidywalność łańcucha dostaw i terminową realizację usługi transportowej do końcowego odbiorcy. Kierowca potrzebuje odpowiedzialnego i kompetentnego przewodnika, który poprowadzi go „za rękę” na tym trudnym terenie. W tym jesteśmy najlepsi”, podkreśla Country Manager dla regionu Polski, Mariusz Borkowski.
AsstrA-Associated Traffic AG oferuje ponad 1100 kierunków transportu na całym świecie. Jedną z obsługiwanych tras jest relacja Polska-Wschód. Do głównych towarów przewożonych na danym kierunku należą produkty branży FMCG, nieobjęte embargiem importowym. Największy udział realizowanych przewozów przypada na bliską Rosję, Białoruś i Ukrainę. Znaczny procent stanowi również region dalekiej Rosji oraz inne kraje WNP. Wśród nich najwyżej plasuje się Kazachstan – około 131 tys. ton przewożonych produktów branży FMCG rocznie, a także Mołdawia – blisko 48 tys. ton ładunków. W dalszej kolejności należy wymienić Uzbekistan, gdzie rocznie AsstrA przewozi średnio 14 tys. ton produktów branży FMCG oraz Turkmenistan z udziałem około 13 tys. ton transportowanych ładunków.
Grupa kapitałowa AsstrA posiada w Polsce trzy biura zlokalizowane w strategicznych punktach
– Warszawa, Poznań, Gdańsk. „Jako międzynarodowy spedytor i broker celny, prowadzimy również kilka własnych agencji celnych na ścianie wschodniej. Jesteśmy obecni w Koroszczynie, Białymstoku i Kuźnicy, co znacznie ułatwia import i eksport towarów, zmniejszając jednocześnie ryzyko powstania ewentualnych komplikacji podczas transportu. W razie potrzeby otwieramy również oddziały w „krytycznych" punktach, takich jak porty, czy przejścia graniczne”, podaje Dyrektor Regionalny AsstrA dla regionu UE, Andrzej Iwanow-Kołakowski.Jak zauważa Country Manager dla regionu Polski, Mariusz Borkowski: „AsstrA to swojego rodzaju pomost między zachodem i wschodem Europy. 20-letnie doświadczenie w realizowaniu transportów, znajomość lokalnych niuansów oraz szerokie kompetencje spedytorów pozwalają nam utrzymać wysoki standard obsługi klienta, co stwarza wyraźną przewagę konkurencyjną. Potwierdza to zaufanie, jakim od lat darzą nas globalne firmy. Również lokalne przedsiębiorstwa wysoko oceniły jakość naszych usług w badaniu zadowolenia klienta".
Nie tylko lokalizacja geograficzna pozytywnie wpływa na sukces transportów realizowanych przez AsstrA na kierunku Polska-Wschód. Jak podkreśla Trade Lane Manager Polska-Rosja, Mikołaj Antonowicz: „Własny tabor i podpisane umowy z terminalami przeładunkowymi na granicach PL-BY i LT-BY pozwalają nam zachować stabilność i płynność w dostawach bez względu na stosunki polityczne między Polską, a krajami byłego ZSRR”.
Wschodnia granica Unii Europejskiej jest newralgicznym punktem na geopolitycznej mapie świata. Szczególne komplikacje dotyczą transportu do Rosji. Z uwagi na niestabilną sytuację ekonomiczną w tym kraju oraz wahania kursu rubla, transport na Wschód nie należy do najłatwiejszych. Niemniej, jak komentuje Country Manager AsstrA dla regionu Polski: „Mimo wciąż słabnących wskaźników ekonomicznych, Rosja w dalszym ciągu jest ogromnym rynkiem zbytu. To 140 milionów stosunkowo młodej populacji konsumentów, którzy potrzebują towarów z UE. Roczny przyrost ilości transportów AsstrA do Rosji jest imponujący. Osiągnęliśmy 35% dynamikę Year-On-Year. Mocny trend powyżej średniej rynkowej”.
Oprócz sytuacji ekonomicznej na osobliwość transportu Polska-Wschód wpływa również wiele innych czynników. Niezwykle istotnym aspektem jest kontyngent zezwoleń przewozowych, jakie posiadają przewoźnicy transportujący z Polski do Rosji. W tym roku pula zezwoleń jest dwukrotnie większa, jednak jak zaznacza Mariusz Borkowski, nie oznacza to, że cena za usługi transportowe spadnie.
Trade Lane Manager Polska-Rosja, Mikołaj Antonowicz, zwraca również uwagę na inne niuanse związane z transportem na Wschód. Oprócz trudności, jakie wynikają z warunków atmosferycznych – bardzo niskie temperatury zimą, ogromnym utrudnieniem jest również słaba jakość lokalnego paliwa i brak serwisów zlokalizowanych poza miastami aglomeracjami. „Dodatkowe problemy wynikają także z długiego czasu oczekiwania w urzędach celnych i dużej ilość dokumentów, jaką kierowca jest zobowiązany posiadać i kontrolować. Takie kwestie, jak brak jakiejkolwiek infrastruktury dla kierowców, czy komunikacja wyłącznie w języku rosyjskim również nie ułatwiają nam zadania”, zaznacza Mikołaj Antonowicz.
Mimo wielu trudności związanych z transportem na kierunku Polska-Wschód, eksperci AsstrA-Associated Traffic AG wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, z sukcesem świadcząc usługi przewozu towarów nawet na najbardziej wymagających trasach.
„Rok 2017 był bardzo trudny. Na przełomie marca i kwietnia obserwowaliśmy niekontrolowany wzrost cen na usługi transportowe i wahania kursu rubla rosyjskiego. Zaostrzone kontrole rosyjskich służb transportowych przyczyniły się do ogromnych utrudnień w prowadzeniu biznesu. Był to dla nas dobry egzamin, który, moim zdaniem, zdaliśmy na piątkę - reasumuje Trade Lane Manager Polska-Rosja, Mikołaj Antonowicz. Podsumowując poprzedni rok, można śmiało powiedzieć, że zwiększyliśmy nie tylko portfel klientów, ale również ilość podwykonawców. Klienci i przewoźnicy powierzają nam coraz większą część swojego biznesu, ponieważ widzą w nas stabilnego partnera, z którym można się rozwijać”.
Grupa kapitałowa AsstrA-Associated Traffic AG to ambitny dostawca usług transportowych, nieustannie opracowujący innowacyjne rozwiązania logistyczne. Jak zaznacza Dyrektor Regionalny AsstrA dla regionu UE, Andrzej Iwanow-Kołakowski: „Jedną z najnowszych koncepcji wdrożonych przez AsstrA jest Trade Lane Management - swoista matryca zarządzania strumieniami przepływów towarów klientów. Menedżerowie Trade Lane w AsstrA to doświadczeni i ambitni specjaliści z działów operacyjnych, odpowiedzialni za niezwykle istotne zadania w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Utrzymywanie partnerskich relacji z firmami transportowymi, szacowanie cen, maksymalizacja warunków umów w ramach ustalonych tras, wycena oraz oferowanie alternatywnych rodzajów transportu – to wszystko należy do kompetencji menedżerów trade lane”. Wszelkie tego typu działania podejmowane przez firmę mają na celu ułatwienie realizacji przewozów nawet na tak wymagających kierunkach, jak Polska-Wschód.
„Rynek rosyjski jest trudny do przewidzenia. Z jednej strony panuje tendencja wzrostu cen ropy, na której opiera się rosyjska gospodarka. Stwarza to przesłanki ku zwiększeniu zasięgu wymiany handlowej. Z drugiej strony zbliżają się wybory prezydenckie w Rosji, a więc w trakcie kampanii wyborczej gospodarka może być sztucznie podtrzymywana. Tak czy inaczej, mimo wprowadzenia wzajemnego embarga, obserwujemy coroczny przyrost w ilościach transportów między naszymi krajami i myślę, że obecny rok nie będzie wyjątkiem”, podsumowuje Trade Lane Manager Polska-Rosja, Mikołaj Antonowicz.