Konieczność przeładunku towarów powstaje w przypadku zmiany szerokości torów lub przy zmianie rodzaju transportu zależnie od schematu przewozu. Przy czym przeładunek może odbywać się zarówno bezpośrednio z jednego środka transportu na inny, jak ze składowaniem towarów na magazynach tymczasowego przechowywania z następnym załadunkiem na inny środek transportu.
Rodzaje przeładunków
- przeładunek towarów z wagonów kolejowych z wąskim rozstawem torów na szerokie i odwrotnie;
- przeładunek z transportu samochodowego na dowolny inny rodzaj transportu kolejowego (kontener, wagon, platforma, skład specjalny) i odwrotnie;
- Przeładunek z kontenerów morskich na dowolny inny rodzaj transportu kolejowego, jak również na samochody i odwrotnie;
- Przeładunek ze składu kolejowego na promy lub statki z dalszą wysyłką transportem morskim i odwrotnie.
Grupa korporacyjna AsstrA organizuje
- przeładunek ręczny;
- przeładunek mechaniczny;
- przeładunek towarów ponadgabarytowych i ciężkich pod nadzorem wykwalifikowanych specjalistów.
W razie konieczności jest opracowywany schemat załadunku i mocowania ładunku na składzie kolejowym i jest zatwierdzany w Oddziale kolei stacji wysyłki towaru, jak również są ustalane wszystkie warunki z administracją kolei, na terenie których odbywa się przewóz.
Jeżeli jest to konieczne AsstrA angażuje niezależnych ekspertów — surveyor-rzeczoznawców, którzy są obecni podczas operacji przeładunkowych, fiksują proces przeładunku, dokonują kontroli ładunku:
- oględziny przed transportem w celu potwierdzenia ich zgodności ze specyfikacją i opisem w dokumentacji przewozowej;
- kontrola załadunku/przeładunku, mocowania, rozładunku;
- w przypadku stwierdzenia uszkodzenia odnotowują to i wyjaśniają przyczyny uszkodzenia.
Wynikiem prac ekspertów jest oficjalny dokument — opinia rzeczoznawcy.