Według statystyk ONZ udział towarów niebezpiecznych od całkowitego obrotu ładunków wynosi około 50%. Właściwa organizacja przewozu towarów niebezpiecznych (ADR) transportem drogowym, kolejowym, lotniczymi morskim ma strategiczne znaczenie dla wielu branż przemysłowych. Zazwyczaj nadawcami oraz odbiorcami towarów niebezpiecznych są przedsiębiorstwa zajmujące się przemysłem chemicznym, petrochemicznym, farmaceutycznym i górniczym. Doskonale wykonana przez te przedsiębiorstwa praca, a także tworzenie nowych relacji biznesowych w swoich branżach odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu trwałego wzrostu gospodarczego.AsstrA pomaga swoim klientom w korzystaniu z wszelkich możliwości transportu ładunków niebezpiecznych wszystkimi środkami transportu w komunikacji międzynarodowej, optymalizacji procesów logistycznych i wejściu na nowe rynki państw WNP, Europy Zachodniej i Azji. Nasi specjaliści tworzą optymalne schematy dostaw, biorąc pod uwagę specyfikę ładunku, kontrolują przestrzeganie prawnych, technicznych i zdrowotnych warunków. Dzięki współpracy ze sprawdzonymi dostawcami usług transportowych jesteśmy w stanie wdrażać elastyczną politykę cenową i utrzymywać wysoki poziom obsługi.
Więcej informacji
-
Zasady transportu towarów niebezpiecznych w skrócie można określić, jako system dokumentów prawnych i technicznych przyjętych przez właściwe władze poszczególnych państw, stowarzyszenia regionalne, organizacje międzynarodowe ogólne oraz specjalne. Złożoność i różnorodność źródeł regulacyjnych w znacznym stopniu utrudnia realizację międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych, ponieważ w każdym państwie przyjęte klasyfikacje oraz procedury mogą się od siebie różnić.
Lotniczy transport materiałów niebezpiecznych
Ujednolicenie odpowiednich przepisów i procedur w sektorze lotniczego transportu towarów niebezpiecznych podlega regulacji przez szereg konwencji i aktów międzynarodowych organizacji w dziedzinie lotnictwa. Większość prac nad unifikacją i usystematyzowaniem zasad transportu lotniczego wykonuje Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). ICAO wdrożyła szczegółowe instrukcje techniczne dotyczące bezpiecznego transportu lotniczego materiałów niebezpiecznych. Instrukcje techniczne zawierają wspólny system klasyfikacji towarów niebezpiecznych. Instrukcje zawierają określenie „ładunki niebezpieczne” i wyróżniają dziewięć kategorii (klas) substancji według kryteriów zagrożenia: łatwopalność, zapalenie, właściwości radioaktywne i żrące, etc. Niektóre klasy mają bardziej złożoną strukturę. Na przykład, ładunki, które można przypisać do klasy 6, dzielą się na substancje toksyczne (podklasa 6.1.) i zakaźne (podklasy 6.2.). Instrukcje techniczne reguluje szczegółowo zasady znakowania, pakowania, rejestracji, obsługi, transportu, a także specjalne przedsięwzięcia po zapewnieniu lotniczego bezpieczeństwa, wymagania do załogi samolotu i tak dalej. Na lotnicze przewozy niektórych substancji nałożony jest kategoryczny zakaz. ICAO zakazuje zabierania na pokład samolotu pewnych korozyjnych, toksycznych i radioaktywnych substancji.
Drogowy transport materiałów niebezpiecznych (adr)
Dla ujednolicenia zasad w dziedzinie międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych transportem drogowym ONZ zainicjował utworzenie specjalnej umowy międzynarodowej. Efektem tej inicjatywy było stworzenie umowy ADR dotyczącej transportu drogowego substancji niebezpiecznych. Umowa ADR jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych unifikacji w sektorze transportu: to działa nie tylko w krajach Unii Europejskiej, ale także w Azerbejdżanie, Kazachstanie, Maroku. Umowa ADR wprowadza również jednolitą klasyfikację towarów niebezpiecznych, podobną do przyjętej w transporcie lotniczym. Zgodnie z tą klasyfikacją wydzielono również dziewięć kategorii (klasy) substancji biorąc za kryterium źródła niebezpieczeństwa. Każda klasa ma swoje właściwości fizyczne i chemiczne. W zależności od tych właściwości umowa ADR reguluje niezbędne warunki i przepisy w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych.
Morski transport transport materiałów niebezpiecznych
Podstawowe zasady transportu morskiego towarów niebezpiecznych są opisane w globalnej międzynarodowej konwencji z 1974 roku. Szczegółowy proces transportu morskiego towarów niebezpiecznych, opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) jest zawarty w specjalnych aktach organizacji. Międzynarodowy morski kodeks towarów niebezpiecznych, opracowany przez IMO, zawiera również definicję „towary niebezpieczne”, opisującą dziewięć klas niebezpiecznych w zależności od źródła zagrożenia. Maritime Dangerous Goods Code to kompleksowy instrument prawny, który ustanawia jasne procedury transportu niebezpiecznych substancji i materiałów. Kodeks IMO, bierze pod uwagę, nie tylko potencjalne zagrożenia niektórych substancji dla transportu morskiego, załogę statku morskiego i innych towarów przewożonych, ale również, wysokie ryzyko zanieczyszczenia środowiska i przestrzeni morskiej.
Kolejowy transport adr
Przewóz koleją towarów niebezpiecznych jest regulowany dodatkami do konwencji COTIF i SMGS oraz regionalnymi prawnymi aktami, przyjętymi w ramach państw WNP. Zasady przewozu koleją towarów niebezpiecznych ze względu na strukturę są podobne do zasad przewozu towarów niebezpiecznych innymi rodzajami transportu. W szczególności, odpowiednie dokumenty przyjęte w sferze transportu kolejowego, zawierają jednolitą klasyfikację substancji niebezpiecznych, wymagania dotyczące stosowania specjalnych oznaczeń i opakowań, jak również dotyczące pracowników zaangażowanych w obsługę transportu kolejowego. Istotnym warunkiem w procesie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych jest jego realizacja w odpowiedniej odległości od budynków mieszkalnych.
Przewóz niebezpiecznych ładunków jest regulowany przez międzynarodowe oraz krajowe dokumenty prawne. W przewozie towarów niebezpiecznych transportem lotniczym i morskim wykorzystuje się nie tylko akty instytucji państwowych o wąskim zakresie kompetencji, ale również specjalne kodeksy: Powietrzny kodeks, Wodny kodeks.
Wszystkie z powyższych zasad można podzielić na kilka kategorii: zasady dla przewoźników, zasady szkolenia i wyposażania pojazdów oraz kontenerów, przepisy dotyczące przewozu materiałów w zależności od klasy zagrożenia, zasady realizacji załadunku i rozładunku w zależności od klasy zagrożenia oraz rodzaju transportu, zasady oznaczania i stosowania oznaczeń niebezpieczeństwa, przepisy dotyczące opakowań substancji niebezpiecznych, przepisy dotyczące dokumentacji.
AsstrA rzetelnie śledzi zmiany w krajowej i międzynarodowej regulacji przewozów towarów niebezpiecznych i gwarantuje bezpieczną i szybką dostawę, biorąc pod uwagę cechy szczególne każdej konkretnej substancji niebezpiecznej.
-
Wymogi dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych zarówno drogowym, jaki i innymi środkami transportu, zależą od klasy zagrożenia substancji i zawierają wymogi dotyczące użycia danego opakowania (nierozbieralnego czy kombinowanego; wiarygodnego lub bardzo wiarygodnego), identyfikacji ładunku i jego oznakowania, reguły przeprowadzenia załadunku, rozładunku, przeładunku i tak dalej. Dokumenty prawne ustanawiające zasady przewozów materiałów niebezpiecznych zawierają listę procedur i dokumentów, których załatwienie w trybie obowiązkowym poprzedza proces przewozu.
Pakiet dokumentów do transportu drogowego towarów niebezpiecznych zawiera następujące elementy:
- certyfikat (licencja) na transport drogowy towarów niebezpiecznych w ruchu międzynarodowym;
- analogiczne do wyżej wymienionego pozwolenie na transport drogowy towarów niebezpiecznych, jeśli ruch odbywa się na drogach federalnych oraz w innych przypadkach;
- list przewozowy z odpowiednimi oznaczeniami, takimi jak: nazwa, numer identyfikacyjny, klasy towarów niebezpiecznych, itp.;
- Inne dokumenty.
Pakiet dokumentów dotyczących transportu lotniczego towarów niebezpiecznych obejmuje następujące elementy:
- certyfikat (licencja) do przeprowadzenia odbioru i obsługi towarów niebezpiecznych drogą powietrzną;
- deklaracje celne dla towarów niebezpiecznych;
- list przewozowy z odpowiednimi oznaczeniami, w tym: nazwę, numer identyfikacyjny, niebezpieczne klasy towarów, itp.;
- Inne dokumenty.
Pakiet dokumentów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych drogą morską obejmuje:
- certyfikat (licencja) na prowadzenie działalności transportowej ładunków niebezpiecznych drogą śródlądową i morską;
- certyfikat (licencja) do przeprowadzenia załadunku / rozładunku niebezpiecznych substancji i materiałów w żegludze śródlądowej i transporcie morskim;
- morski list przewozowy z odpowiednimi oznaczeniami, w tym: nazwę, numer identyfikacyjny, klasy towarów niebezpiecznych, itp.
- inne dokumenty.
W skład dokumentów niezbędnych do przewozu towarów niebezpiecznych koleją wchodzą:
- certyfikat (licencji) na prowadzenie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych;
- certyfikat (licencja) na przeprowadzanie załadunku / rozładunku niebezpiecznych substancji i materiałów pociągami;
- certyfikaty zgodności realizowanego transportu kolejowego z wymaganiami technicznymi;
- list przewozowy z odpowiednimi oznaczeniami, w tym: nazwę, numer identyfikacyjny, klasy towarów niebezpiecznych, itp.;
- inne dokumenty.
Kluczowe wymaganie podczas procesu transportu towarów niebezpiecznych — wykorzystanie specjalistycznych pojazdów i kontenerów. AsstrA współpracuje z międzynarodowymi liniami lotniczymi i partnerami transportowymi, którzy mają duże doświadczenie i wiedzę w zakresie transportu towarów niebezpiecznych. Nasza własna flota pojazdów jest przystosowana do przewozu towarów niebezpiecznych transportem drogowym. W naszym zespole pracują wykwalifikowani pracownicy, którzy zostali przeszkoleni i otrzymali pozwolenie na pracę z substancjami niebezpiecznymi. Nasi kontrahenci — rzetelne firmy transportowe — również posiadają wszystkie niezbędne licencje i certyfikaty.
AsstrA otrzymała certyfikat SQAS Europejskiej Rady Przemysłu Chemicznego CEFIC, który potwierdza przestrzeganie techniki bezpieczeństwa, Kodeksu pracy i ochrony środowiska, wysoki poziom zarządzania jakością podczas transportów chemicznych substancji niebezpiecznych.
Nasza firma zapewnia bezpieczne, innowacyjne, efektywne usługi dla transportu towarów niebezpiecznych, które spełniają wymogi prawa międzynarodowego. AsstrA oferuje pełen zakres usług dostarczania substancji i materiałów należących do klas zagrożenia 2, 3, podklasa 4.1., 4.3., podklasa 5.1., 5.2., klasa 6 podklasy 6.1., 6.2., 8, 9. Ponieważ transport ładunków niebezpiecznych jest związany z wysokim ryzykiem, AsstrA zapewnia ubezpieczenie ładunków. Poza tym AsstrA jest ubezpieczona od odpowiedzialności za przewożony towar na kwotę 3 000 000 EUR w każdym przypadku ubezpieczeniowym. Naszym niezawodnym partnerem w zakresie ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej jest Zurich Insurance Company Ltd (Szwajcaria).
-