Transport przychodzący vs transport wychodzący: Kiedy towary są przewożone między dostawcami a klientami, naliczane są opłaty za usługi transportowe i muszą być one rozliczane zgodnie z odpowiednimi Zasadami Rachunkowości (eng. GAAP). Istnieją różne klasyfikacje dla transportu przychodzącego i transportu wychodzącego.
Czym jest transport przychodzący?
Transport przychodzący reprezentuje koszty związane z pozyskaniem towarów od dostawcy. Obejmuje on oczywiście koszty transportu i wysyłki, ale może także obejmować opłaty za obsługę i pośrednictwo, cła itp., pod warunkiem, że nie ma konieczności ujmowania ich jako oddzielne wydatki. Dla celów typowej rachunkowości, transport przychodzący jest dodawany do kosztu towarów, tak jakby dostawca naliczył wyższą cenę. Przykłady mogą obejmować koszty wysyłki surowców od dostawcy do Twojej fabryki lub opłaty transportowe za przywożenie gotowych towarów od producenta.
Definicja transportu wychodzącego
Transport wychodzący to koszty transportu związane z dostarczeniem towarów od dostawcy do klientów. Koszt ten powinien być naliczany jako wydatek w momencie jego poniesienia i ujmowany jest w klasyfikacji kosztu sprzedanych towarów w rachunku zysków i strat. Transport wychodzący nie jest kosztem operacyjnym, ponieważ dostawca ponosi ten koszt tylko wtedy, gdy sprzedaje towary klientowi (zamiast ponosić go w ramach codziennych operacji firmy). Przykłady mogą obejmować koszty wysyłki gotowych produktów do detalisty lub opłaty transportowe za dostarczenie Twojego produktu bezpośrednio do klienta.
Kluczowe różnice między transportem przychodzącym a wychodzącym
Transport przychodzący odnosi się do kosztów wysyłki towarów otrzymywanych przez firmę. Mogą to być surowce dla producenta lub gotowe towary dla detalisty. To odbiorca ponosi ten koszt. Z drugiej strony, transport wychodzący to koszty wysyłki towarów wysyłanych przez firmę do jej klientów. Tym razem sprzedawca ponosi te koszty.
Zrozumienie tych różnic pomaga firmom dokładnie śledzić koszty wysyłki i podejmować świadome decyzje. Na przykład, firma rozważająca warunki dostawy "FOB punkt wysyłki" bądź "FOB miejsce przeznaczenia" musi wiedzieć, która strona ponosi koszt transportu.
Transport przychodzący może wpływać na wycenę zapasów w bilansie. Transport wychodzący bezpośrednio wpływa na marżę zysku firmy poprzez zwiększenie kosztów sprzedaży.
Kierunek transportu
Transport przychodzący odnosi się do kosztów ponoszonych przez firmę na wysyłkę surowców lub towarów do jej magazynu lub obszaru produkcji. Jest to bezpośredni koszt związany z codziennymi operacjami firmy. Ponieważ jest częścią przygotowania towarów do sprzedaży, transport przychodzący jest uważany za koszt zapasów. Koszty transportu przychodzącego są zazwyczaj umieszczane w zapisach magazynowych i stają się częścią kosztu sprzedanych towarów w momencie sprzedaży gotowego produktu.
Transport wychodzący to koszty wysyłki gotowych towarów do klientów. Odpowiedzialność za koszty transportu może się różnić w zależności od umowy sprzedaży. Zasady Incoterms, takie jak" FOB punkt wysyłki", wskazują, że odpowiedzialność sprzedawcy kończy się w miejscu pochodzenia, podczas gdy "FOB miejsce przeznaczenia" oznacza, że sprzedawca ponosi koszty do momentu dotarcia towarów do odbiorcy. Transport wychodzący jest uważany za koszt sprzedaży i nie jest uwzględniany w kosztach sprzedanych towarów. Jest on księgowany w okresie, w którym został poniesiony, wpływając na rachunek zysków i strat.
Własność i odpowiedzialność
W przypadku transportu przychodzącego kupujący jest zazwyczaj odpowiedzialny za jego koszt. Oznacza to, że koszt jest ponoszony przez firmę odbierającą towary. Natomiast w przypadku transportu wychodzącego, w zależności od umowy sprzedaży, odpowiedzialność za transport może spoczywać na sprzedawcy lub kupującym. Powszechnie stosowane zasady Incoterms, takie jak "FOB punkt wysyłki", przenoszą odpowiedzialność na kupującego po załadowaniu towarów, podczas gdy zasada "FOB miejsce przeznaczenia" sprawia, że sprzedawca jest odpowiedzialny za dostawę.
Dokumentacja
Ponieważ transport przychodzący jest uważany za bezpośredni koszt związany z nabywaniem zapasów, zazwyczaj jest on dodawany do kosztu towarów. Koszt ten jest następnie odzwierciedlony w zapisach magazynowych i ostatecznie staje się częścią kosztu sprzedanych towarów w rachunku zysków i strat po sprzedaży zapasów.
Transport wychodzący jest zazwyczaj traktowany jako koszt sprzedaży w rachunku zysków i strat. Oznacza to, że jest on księgowany jako koszt poniesiony w okresie sprzedaży, a nie w momencie, gdy klient płaci.
Jak księgować transport przychodzący i wychodzący?
Kiedy koszty transportu przychodzącego są fakturowane i opłacane przez innych dostawców niż pozycje magazynowe, wymagane są oddzielne formularze płatności lub faktury zakupu. Powodem jest fakt, że nie można księgować kwot zapłaconych jednej jednostce na formularzu transakcji w pozycji innej jednostki. Przykłady obejmują:
-
Bezpośrednie fakturowanie przez firmy transportowe
-
Oddzielne faktury od spedytorów
-
Opłaty od brokerów
-
Opłaty celne
W takich sytuacjach dostępna jest zarówno ręczna alokacja, jak i automatyczna dystrybucja. Ręczna alokacja może być stosowana we wszystkich przypadkach. Automatyczna dystrybucja może być stosowana w ograniczonych okolicznościach i ma wady, które dla niektórych użytkowników (lub ich księgowych bądź audytorów) mogą budzić wątpliwości .
Optymalizacja kosztów transportu
Optymalizacja kosztów transportu to proces analizowania wysyłek towarów w celu zapewnienia, że są one przeprowadzane w najbardziej efektywny i opłacalny sposób. Na przykład, możesz dokładnie przeanalizować swoje opłaty i stwierdzić, że Twój przewoźnik potrzebuje wcześniej odbierać powiadomienia o planowanych wysyłkach. To może zaoszczędzić Ci sporo wydatków, ponieważ przewoźnik może wtedy planować z wyprzedzeniem i obniżyć swoje koszty, a następnie przekazać te oszczędności Tobie w formie obniżki cen. Twój przewoźnik może wtedy uwzględniać planowanie powrotów, gdzie ciężarówka może zabrać nowy ładunek podczas dostarczania Twojego towaru, lub planować takie detale, jak skrócenie czasów przestoju podczas oczekiwania na załadunek, rozładunek lub dostawę towaru.
Wybór trybu
Firmy mogą znacząco wpływać na swoje wyniki finansowe, optymalizując koszty transportu poprzez strategiczny wybór trybu transportu. Wybór odpowiedniej opcji wysyłki, takiej jak ciężarówka, kolej lub samolot, może znacząco wpłynąć na koszty transportu wychodzącego. Czynniki do rozważenia to:
-
Odległość: Na długie dystanse statki mogą być tańsze mimo wolniejszych prędkości.
-
Priorytet: Przesyłki wymagające szybkiego transportu mogą wymagać szybszego (ale droższego) transportu lotniczego.
-
Rodzaj towarów: Delikatne przedmioty mogą wymagać specjalnego traktowania, co wpływa na koszty.
Optymalizacja tras
Optymalizacja tras jest czasochłonnym, precyzyjnym zadaniem wymagającym inteligentnego planowania i dostępu do wielu danych. Nasze badanie wykazało, że 72% z 11,246 firm, z którymi rozmawialiśmy, nie korzysta z oprogramowania do optymalizacji tras. Ręczne planowanie tras jest możliwe, gdy Twoje trasy nie zmieniają się z dnia na dzień i Twoje operacje są niewielkie, ale czy jest ono tak dokładne jak zaawansowane, działające w czasie rzeczywistym algorytmy?
Możesz zaplanować odległość od jednego przystanku do następnego i uwzględnić przebieg między każdym segmentem. Jeśli dobrze znasz okolicę, możesz nawet wybrać boczne ulice, które są mniej zatłoczone, ale mają niższe ograniczenia prędkości, ponieważ wiesz, że dotrzesz do celu szybciej.
Jednak prawdziwie efektywne planowanie tras musi uwzględniać:
-
Cele dostawy;
-
Zaistniałe warunki dotyczące dostaw;
-
Średni typ pojazdu;
-
Standardowe warunki drogowe;
-
Ograniczenia prędkości;
-
Odległość między przystankami;
-
Nakładające się trasy;
-
Ograniczenia dostaw.
Dynamiczna optymalizacja tras pomaga zminimalizować czas podróży i zapewnia natychmiastowe oszczędności kosztów. Algorytmy mogą systematycznie aktualizować okna czasowe dostawy, zatłoczenie ruchu i najlepszą trasę na podstawie dziesiątek czynników.
Konsolidacja
Konsolidacja jest kluczową strategią optymalizacji kosztów transportu. Polega na łączeniu wielu mniejszych przesyłek w jedną większą, maksymalizując wykorzystanie przestrzeni w ciężarówkach lub kontenerach. Prowadzi to do niższych opłat za jednostkę transportową, ponieważ firmy płacą mniej za każdy wysyłany przedmiot. Dodatkowo, potrzeba mniej ciężarówek, co prowadzi do oszczędności na paliwie i kosztach transportu.
Korzyści z konsolidacji to poprawa rentowności firm i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów przez firmy transportowe.
Szukasz optymalizacji kosztów transportu lub firmy transportowej? Skontaktuj się z ekspertami AsstrA
Rosnące koszty transportu mogą znacząco wpłynąć na wyniki finansowe Twojej firmy. Koszty te bezpośrednio wpływają na rachunek zysków i strat, kluczowe zestawienie finansowe odzwierciedlające rentowność Twojej firmy.
Istnieją sposoby na zaoszczędzenie kosztów na wysyłce: specjaliści ds. transportu AsstrA mogą np. pomóc Ci zoptymalizować strategię wysyłkową przedstawiając zasady Incoterms, takie jak "FOB punkt wysyłki'' i ''FOB miejsce przeznaczenia'' i uściślając, kto jest odpowiedzialny za koszty wysyłki; wybór odpowiedniej metody wysyłki dla Twoich potrzeb, takich jak transport lotniczy, morski lub lądowy, może znacząco wpłynąć na koszty; łączenie mniejszych przesyłek w większe może często prowadzić do niższych stawek transportowych. AsstrA może pomóc Ci skonsolidować przesyłki, aby zaoszczędzić na kosztach.
Optymalizując swoją strategię wysyłkową z AsstrA, możesz:
-
Zmniejszyć koszty dostawy;
-
Poprawić marże zysku;
-
Zwiększyć efektywność działu sprzedaży.
Skontaktuj się z AsstrA już dziś, aby umówić spotkanie i dowiedzieć się, jak możemy pomóc Ci zaoszczędzić na wysyłce i zwiększyć zyski!
FAQ dotyczące transportu przychodzącego i wychodzącego w łańcuchu dostaw
Co to jest transport przychodzący?
Transport przychodzący to proces zarządzania dostawami przychodzącymi do firmy. Obejmuje on wszystkie działania związane z planowaniem i organizowaniem dostaw materiałów i towarów od dostawców do jednostki gospodarczej.
Czym różni się transport przychodzący od transportu wychodzącego?
Transport przychodzący koncentruje się na dostawach materiałów i towarów do firmy, natomiast transport wychodzący dotyczy dostaw produktów z firmy do klientów lub innych miejsc docelowych.
Jakie znaczenie ma transport w łańcuchu dostaw?
Transport ma kluczowe znaczenie w łańcuchu dostaw, ponieważ zapewnia sprawne przemieszczanie materiałów i towarów, co jest niezbędne do utrzymania ciągłości produkcji i zadowolenia klientów.
Jakie są główne elementy zarządzania transportem?
Zarządzanie transportem obejmuje planowanie transportu, wybór odpowiednich środków transportu, koordynację z firmami spedycyjnymi, monitorowanie przesyłek oraz zarządzanie kosztami transportu.
Co to jest system zarządzania transportem?
System zarządzania transportem (TMS) to narzędzie informatyczne, które wspiera planowanie, realizację i monitorowanie wszystkich aspektów transportu w firmie, zarówno przychodzącego, jak i wychodzącego.
Dlaczego planowanie transportu jest ważne?
Planowanie transportu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ruchem materiałów i towarów. Umożliwia optymalizację tras, minimalizację kosztów oraz zapewnienie terminowych dostaw, co przekłada się na zadowolenie klientów.
Jakie są korzyści z efektywnego zarządzania transportem?
Efektywne zarządzanie transportem prowadzi do redukcji kosztów transportu, poprawy terminowości dostaw, lepszego zarządzania zapasami oraz zwiększenia ogólnej efektywności łańcucha dostaw.
Co obejmuje logistyka przychodząca i wychodząca?
Logistyka przychodząca obejmuje wszystkie procesy związane z zarządzaniem dostawami przychodzącymi do firmy, w tym odbiór, magazynowanie i zarządzanie materiałami. Logistyka wychodząca koncentruje się na procesach związanych z wysyłką produktów do klientów, w tym przygotowanie zamówień, pakowanie, wysyłkę i monitorowanie dostaw.
Jakie są najważniejsze aspekty zarządzania logistyką wychodzącą?
Zarządzanie logistyką wychodzącą obejmuje planowanie produkcji, zarządzanie zleceniami sprzedaży, koordynację z przewoźnikami, monitorowanie przesyłek oraz zarządzanie kosztami i fakturami.
Jakie są wyzwania związane z zarządzaniem transportem wewnętrznym?
Zarządzanie transportem wewnętrznym związane jest z koordynacją ruchu materiałów i towarów w obrębie jednostki gospodarczej, co wymaga precyzyjnego planowania, efektywnego wykorzystania zasobów oraz integracji z innymi procesami logistycznymi.
Co to jest logistics execution?
Logistics execution to termin określający realizację wszystkich operacji logistycznych, od momentu złożenia zamówienia aż do dostarczenia produktu do klienta. Obejmuje zarządzanie przesyłkami, magazynowaniem, transportem oraz monitorowanie wszystkich procesów związanych z realizacją zamówień.
Jak system zarządzania transportem wpływa na zadowolenie klientów?
System zarządzania transportem poprawia funkcjonalność zarządzania ruchem towarów, co prowadzi do bardziej terminowych i niezawodnych dostaw. Dzięki temu firmy mogą lepiej spełniać oczekiwania klientów i zwiększać ich zadowolenie.
Jakie są najważniejsze funkcje systemu zarządzania transportem?
Najważniejsze funkcje systemu zarządzania transportem to planowanie tras, optymalizacja środków transportu, monitorowanie przesyłek, zarządzanie kosztami transportu oraz integracja z innymi systemami zarządzania, takimi jak zarządzanie zapasami czy planowanie produkcji.