Pojęcia kabotażu i przewozu kabotażowego są używane zamiennie. W rzeczywistości termin kabotaż jest bardziej ogólny i obejmuje dwa różne rodzaje transportu. W potocznym użyciu przewóz kabotażowy po prostu oznacza żeglugę przybrzeżną; z kolei prawna definicja transportu kabotażowego została bezpośrednio uwzględniona w regulacji Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej i brzmi następująco: krajowy transport komercyjny wykonywany tymczasowo w państwie członkowskim przyjmującym.
Z czego składa się transport kabotażowy?
Dotyczy on tylko operacji krajowych, co oznacza, że większość firm pochodzenia zagranicznego wymaga odpowiednich licencji do ich wykonywania. Ma to na celu ochronę krajowych branż przed nieuczciwą konkurencją i związane z nimi kwestie bezpieczeństwa narodowego.
Integralny i krajowy transport kabotażowy są głównie stosowane w żegludze śródlądowej i w transporcie drogowym towarów w obrębie granic krajowych, niemniej jednak istnieją wyjątki. Obecne przepisy dotyczące operacji kabotażowych w Unii Europejskiej zapewniają wolny dostęp przewoźników z danego państwa członkowskiego do innych państw członkowskich, z pewnymi ograniczeniami dotyczącymi liczby operacji oraz okresu ich realizacji. Ponadto istnieją pewne bilateralne przepisy transgraniczne, które pozwalają niektórym międzynarodowym pojazdom komercyjnym na wykonanie ograniczonej liczby operacji obejmujących przewóz krajowy na terytorium innego państwa pod pewnymi warunkami.
Prawa i regulacje dotyczące kabotażu
Pomimo że definicja kabotażu jest taka sama na całym świecie, konkretne zasady kabotażu i przepisy kabotażowe mogą znacząco się różnić między różnymi krajami. Państwa narodowe mają tendencję do ustalania własnych przepisów kabotażowych w celu regulowania i/lub ograniczania działalności obcych jednostek pływających w ramach krajowego transportu morskiego. Na przykład kraj X może nie zezwalać na zbieranie i przewożenie towarów przez obce statki (tj. jednostki pływające nie pochodzące z kraju X) między dwoma portami krajowymi (tj. dwoma portami znajdującymi się w granicach kraju X). W rezultacie wprowadzenia tych przepisów, kraj X będzie w stanie lepiej wspierać swoją krajową branżę morską, dając pierwszeństwo jednostkom zarejestrowanym lokalnie i działającym w kraju X.
Wymagania przewoźnika podczas przewozu kabotażowego
Kabotaż został zdefiniowany przez następujące regulacje: Unia Europejska (UE) dysponuje przepisami dotyczącymi kabotażu określonego przez Komisję Europejską i Parlament Europejski. W odpowiedzi na ewentualne wątpliwości, następujące zasady zostały ustanowione w celu ochrony operacji krajowych przedsiębiorstw transportowych i ograniczenia nieuczciwej konkurencji: Przewoźnik jest zobowiązany zrealizować międzynarodową dostawę transportu do kraju przyjmującego, zanim podejmie jakiekolwiek kabotaże. Oznacza to, że wszystkie importowane towary, również te będące w trakcie produkcji, muszą być najpierw dostarczone na zasadach transportu międzynarodowego.
W przypadku wielokrotnych operacji kabotażowych, okazuje się, że są one dozwolone w większości krajów, przewoźnicy jednak mogą wykonać ograniczoną liczbę operacji kabotażowych krótko po pierwszej dostawie międzynarodowej. Ponadto, każda operacja, w tym ostatnia dostawa obejmująca kabotaż, powinna być wykonana w określonym czasie. Ograniczenia dotyczące operacji pojazdów mogą być wykonane tylko z tym samym samochodem, które było używane do początkowej międzynarodowej dostawy. To sprawia, że trudno jest przewoźnikom sprowadzać puste pojazdy do konkretnego kraju w celu przeprowadzenia kabotażu.
Ile operacji kabotażowych można zrealizować? Oryginalne pozwolenie może czasami zezwalać nawet tylko na jedną operację kabotażową, nawet jeśli pojazd wjechał pusty, chociaż zazwyczaj ma ono krótszy termin.
Dokumenty wymagane podczas transportu kabotażowego
Wymagane dokumenty związane z kabotażem będą się różnić w zależności od wymagań prawnych poszczególnych krajów branych pod uwagę oraz charakteru przewożonych towarów. Niemniej jednak na podstawie ogólnych wymagań dotyczących międzynarodowego i krajowego transportu, zazwyczaj wymagane są:
-
Ogólne dokumenty transportowe, takie jak listy przewozowe, faktura handlowa, lista pakowania, konosament lub notatka CMR, dokumenty ubezpieczeniowe firm transportowych.
-
Dokumenty dotyczące pojazdu i kierowcy, takie jak kopia rejestracji, dokumentacja świadcząca o tym, że pojazd jest zarejestrowany w kraju przewoźnika, prawo jazdy kierowcy oraz wszelkie potrzebne pozwolenia do prowadzenia pojazdu.
Pewne operacje transportowe mogą czasami wymagać innych, specyficznych dla danego typu kabotażu, dokumentów, np. potwierdzających działalność gospodarczą.
Zalety i wady przewozu kabotażowego
Usługi transportu kabotażowego są wciąż bardzo popularne wśród firm transportowych. Jednakże przepisy prawne coraz bardziej ograniczają możliwości, jakie mają do dyspozycji przewoźnicy. System transportu kabotażowego, tak jak każdy inny model biznesowy, ma swoje zalety i wady.
Zalety transportu kabotażowego
Do największych zalet kabotażu należy zminimalizowanie ilości usług oferowanych przez obce samoloty lub statki, które są objęte przepisami kabotażowymi. Może to pomóc w budowie solidnej krajowej kabotażowej lub morskiej kabotażowej branży, ponieważ usługi krajowe muszą być realizowane przez krajowych przewoźników. Prowadzi to również do tworzenia nowych miejsc pracy i zwiększa rozwój gospodarczy danego kraju.
Niektóre operacje kabotażowe mogą zwiększyć efektywność operacji, dlatego ich potrzeba stosowania jest uzasadniona. Na przykład, w przypadku transportu łączonego międzynarodowy transport morski może być bezpośrednio kierowany na krajowe odcinki drogi, jeśli statek ma miejsce na dalszy ładunek. Redukuje to liczbę pustych kursów i może obniżyć koszty transportu w dłuższym okresie czasu.
Ponadto istnieje możliwość realizacji większej liczby pustych przebiegów na potrzeby kabotażu, co może prowadzić do zmniejszenia ogólnego wpływu środowiskowego na sektor transportowy.
Wady transportu kabotażowego
Z drugiej strony, brak wprowadzenia odpowiednich rozwiązań na poziomie operacyjnym oznacza wyższe ceny dla konsumentów, ze względu na mniejszą ilość dostawców usług do wyboru. Może to być szczególnie istotne, gdy brak wystarczającej liczby rejsów oferowanych bezpośrednio przez krajowych przewoźników, bądź takie bezpośrednie połączenia nie są efektywne pod względem kosztów.
Ograniczenie możliwości rozwoju dla międzynarodowych firm może stanowić kolejny problem. Może ono się objawiać w nałożeniu ograniczenia na działalność zagranicznych przewoźników, co negatywnie wpłynie na wzrost międzynarodowych organizacji transportowych, ponieważ są one ograniczone do świadczenia usług w obrębie tego samego kraju.
Wreszcie, przepisy kabotażowe mogą utrudniać dostosowanie się do zmieniających się potrzeb. Na przykład, jeśli nie ma możliwości wykorzystania wystarczającej ilości krajowych jednostek pływających w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na transport towarów, prowadzić to może do zatorów i negatywnie wpływać na branżę.
Kiedy warto skorzystać z transportu kabotażowego? Dla kogo będzie odpowiedni?
Otwarty łańcuch dostaw jest idealny dla transportu towarów z jednego punktu do drugiego w obrębie konkretnego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Może on obejmować transport drogowy w połączeniu z transportem morskim w ramach transportu łączonego. Niektóre państwa członkowskie UE mogą mieć bilateralne relacje z innymi krajami; takie umowy mogą pozwalać na operacje kabotażowe w związku z określonymi sytuacjami.
Tak więc kabotaż głównie sprzyja i wzmacnia lokalnych graczy branży morskiej Unii Europejskiej, zapewniając korzystniejsze ceny, w sposób wyjaśniony powyżej.
Naruszenia kabotażu - jakie kary grożą za nieprzestrzeganie przepisów?
Kary za nieprzestrzeganie zasad kabotażu mogą być surowe i obejmować odebranie licencji bądź nałożenie grzywny pieniężnej, które będą się różnić w zależności od konkretnego kraju i rodzaju transportu, naruszającego przepisy kabotażowe, takiego jak transport drogowy, morski, itp.
Państwa członkowskie UE i inne państwa mające przepisy kabotażowe wprowadzają surowe kary, w tym wysokie grzywny i inne sankcje. Mogą one być specyficzne dla danego sektora lub kumulacyjne, w zależności od wagi popełnionego naruszenia. Władze mogą również zdecydować o ograniczeniu zakresu, w jakim określona firma lub przedsiębiorstwo może prowadzić operacje kabotażowe przez określony czas. W niektórych przypadkach organy mogą doprowadzić do zatrzymania pojazdu (np. ciężarówki) lub jednostki pływającej zaangażowanej w naruszenie prawa kabotażowego, do czasu uregulowania wymaganych kar.
Poszukujesz firmy do transportu kabotażowego? Skorzystaj z oferty AsstrA
AsstrA oferuje kompleksowe rozwiązania kabotażowe, pomagające usprawnić operacje biznesowe. Realizujemy wszystkie potrzeby transportu drogowego; w razie potrzeby organizujemy transport łączony (drogowy, morski lub powietrzny).
Poruszanie się po zasadach kabotażowych może być skomplikowane, jednak możesz spać spokojnie, wiedząc, że nasi eksperci są do Twojej dyspozycji.
Śledzimy na bieżąco wszystkie istotne przepisy kabotażowe, w tym:
-
Wymagania dotyczące pozwolenia na operacje kabotażowe;
-
Konkretne zasady kabotażowe dla poszczególnych krajów UE;
Nasze doświadczenie sięga poza samą znajomość przepisów.
Sprawnie transportuj swoje ładunki wewnątrz UE przy wsparciu AsstrA!
FAQ: Przewóz Kabotażowy w Transporcie Międzynarodowym
Jakie są zasady przewozu kabotażowego?
Zasady przewozu kabotażowego reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej. Przewoźnicy mogą wykonywać przewozy kabotażowe na terenie wybranego państwa pojazdem przewoźnika po zakończeniu międzynarodowego przewozu towarów.
Czym różni się przewóz kabotażowy od przewozu międzynarodowego?
Przewóz międzynarodowy polega na transporcie towarów pomiędzy granicami kraju, natomiast przewóz kabotażowy odbywa się w ramach jednego kraju, ale przez przewoźnika z innego państwa członkowskiego.
Podjęcie dodatkowego zlecenia przewozowego bez licencji kabotażowej
Podjęcie dodatkowego zlecenia przewozowego bez odpowiedniej licencji kabotażowej jest niezgodne z przepisami Unii Europejskiej. Aby wykonywać przewozy kabotażowe, przewoźnik musi posiadać specjalną licencję, która uprawnia go do realizacji takich usług na terenie innego kraju członkowskiego. Brak takiej licencji może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi, w tym grzywnami i zakazem wykonywania działalności transportowej. Dlatego niezwykle ważne jest, aby każdy przewoźnik przed podjęciem dodatkowego zlecenia kabotażowego upewnił się, że posiada wszystkie wymagane dokumenty i licencje.
Kabotaż: korzyści dla przewoźników a przewozy międzynarodowe
Kabotaż oferuje przewoźnikom liczne korzyści w porównaniu do tradycyjnych przewozów międzynarodowych. Dzięki możliwości realizacji przewozów kabotażowych, przewoźnicy mogą lepiej wykorzystać swoje pojazdy, minimalizując tzw. puste przebiegi. Oznacza to, że pojazdy nie wracają puste do kraju macierzystego, ale wykonują dodatkowe zlecenia na terenie innego państwa, co przyczynia się do zwiększenia przychodów i optymalizacji kosztów operacyjnych. Kabotaż pozwala również na oferowanie bardziej konkurencyjnych cen dla klientów, co może prowadzić do pozyskania większej liczby zleceń i umocnienia pozycji firmy na rynku transportowym.