W ostatnim czasie specjaliści z nadbałtyckiego oddziału AsstrA w ramach współpracy ze swoim partnerem, szwedzką firmą Marine Crane AB, właścicielem pontonów i holowników, asystowali w transporcie nadbudówek statków ważących kilkaset ton. Ładunek przewożono ze stoczni w Kłajpedzie do stoczni w Gdyni.
Z uwagi na ponadnormatywne gabaryty ładunku transport realizowano na pontonie Carrier 10 o wyporności 10 000 t i wymiarach 90 x 30 metrów.
„W celu zapewnienia stabilności ładunku na pokładzie oraz jego bezpieczeństwa podczas transportu po morzu, w Kłajpedzie zbiorniki balastowe pontonu zostały napełnione 5 000 tysiącami ton wody. Balastowanie umożliwia również swobodne opuszczanie i podnoszenie pontonu, dzięki czemu bez problemu dostosowano jego wysokość do poziomu platformy i ładunek swobodnie wjechał na wykorzystywane w tym przypadku platformy transportowe typu SPMT. Elementy statku były następnie przez kilka dni mocowane na pokładzie. Należało przygotować odpowiednie konstrukcje, na których finalnie umieszczono ładunek”, wyjaśnia Kierownik frachtu morskiego z gdańskiego biura AsstrA, Janusz Buliński.
Ze względu na ponadnormatywne gabaryty ładunku ponton został przyholowany z Kłajpedy do Gdyni holownikiem Mentor o uciągu na palu w wysokości 52 ton. Sprzęt holowniczy o tak wysokim uciągu to rzadkość na Bałtyku. W gdyńskiej stoczni konstrukcje statku wyładowano dźwigiem o nośności 1 000 ton bezpośrednio do doku pływającego.
Zrealizowany projekt jest jedynie przykładem możliwości płynących ze współpracy z AsstrA. Specjaliści z grupy stale doskonalą swoje kompetencje i pozostają w gotowości do realizacji kolejnych transportów we współpracy ze szwedzkim partnerem.