Po wydarzeniach z ostatnich dwóch lat, związanych z niestabilną sytuacją geopolityczną w Europie Wschodniej i na Bliskim Wschodzie, operatorzy handlowi musieli poszukać alternatywnych szlaków transportowych między Azją a Europą, aby utrzymać pozycję na rynku.
Transkaspijska Międzynarodowa Trasa Transportowa (ang. TITR), która łączy Chiny, Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję z Europą, odnotowuje znaczny wzrost ruchu towarowego. Koleje w Kazachstanie ujawniły, że tylko w pierwszej połowie 2023 r. wolumen towarów przewożonych tą trasą osiągnął 1,3 mln ton, co stanowi wzrost aż o 77,2% w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r. Według kazachskich mediów, w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2023 r. wzdłuż TITR przetransportowano łącznie 2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 88% w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r.
UE wspiera i promuje inwestycje TITR
W czerwcu 2023 r. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) przeprowadził badanie, finansowane przez Komisję Europejską, dotyczące sposobów poprawy zrównoważonych połączeń transportowych i inwestycji w Kazachstanie, Kirgistanie, Tadżykistanie, Turkmenistanie i Uzbekistanie. W badaniu, będącym częścią unijnej strategii Global Gateway, zalecono trzydzieści trzy inwestycje infrastrukturalne i siedem miękkich środków łączności, takich jak ustanowienie instytucji zarządzającej korytarzem, cyfryzacja dokumentów transportowych oraz koordynacja ustalania taryf. Środki te zwiększyłyby wydajność i atrakcyjność połączeń transportowych w Azji Środkowej.
Rozwiązania transportowe na transkaspijskim szlaku
AsstrA-Associated Traffic AG również odnotowuje rosnące zapotrzebowanie klientów na alternatywne szlaki handlowe. Trasa transkaspijska jest pod tym względem szczególnie interesująca dla transportu z Europy do Azji Środkowej. W związku z tym eksperci firmy oferują dostawy z Finlandii do Kazachstanu. Nowe rozwiązanie prowadzi przez Turcję oraz region Kaukazu, obejmuje połączenia promowe z Helsinek do Tallina oraz z Baku do Aktau i ostatecznie wynosi 8 500 km.
– W odpowiedzi na potrzeby klienta opracowaliśmy trasę z Finlandii do Kazachstanu, biorąc pod uwagę ograniczenia sankcyjne, które wykluczają tranzyt przez Rosję. Jestem wdzięczny naszym kolegom z oddziału AsstrA w Turcji, którzy odpowiadają za stworzenie i obsługę tego szlaku, zapewniając satysfakcję klienta i sukces operacyjny – mówi Risto Eskelinen, Dyrektor Działu IPL Finlandia w AsstrA.
Autor: Eliza Dzikowska.