1 lipca 2024 r. Kazachstan wdrożył nową politykę ograniczającą wjazd naczep zarejestrowanych poza Euroazjatycką Unią Gospodarczą (EEA), do której należą Rosja, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan i Armenia. Polityka ta uniemożliwia naczepom z tablicami rejestracyjnymi z krajów spoza EEA, takich jak te z Unii Europejskiej, odbieranie towarów na granicy Kazachstanu. W rezultacie decyzja ta znacząco wpłynęła na ustalone szlaki transportowe między Chinami, Europą i Kazachstanem. Ograniczenie zostało wprowadzone w celu ochrony i promowania interesów krajowych przewoźników w Kazachstanie.
Nowe regulacje prawne stanowią spore wyzwanie dla międzynarodowych firm logistycznych, zakłócając sprawny przepływ towarów wzdłuż korytarza Chiny-Europa. Wiele naczep używanych na tej trasie ma tablice rejestracyjne UE, które są obecnie objęte zakazem wjazdu. W rezultacie wzbudziło to obawy wśród międzynarodowych przewoźników, którzy polegają na tym korytarzu w zakresie transportu towarów. Chociaż przyczepy zarejestrowane w EEU z krajów takich jak Armenia, Kazachstan, Kirgistan i Uzbekistan mogą wjechać na teren UE, kwestie związane z dostępnością sprzętu, pozwoleniami i kolejkami na granicy pozostają poważnymi przeszkodami.
Rozwiązania oferowane przez AsstrA
W odpowiedzi na te wyzwania AsstrA opracowała strategiczne rozwiązanie, które pozwalają na utrzymanie płynności w łańcuchu dostaw między Chinami a Europą:
Wykorzystanie samochodów z Chin z przyczepami UE:
- AsstrA wykorzytuje pojazdy z Chin, które mogą być zarejestrowane z przyczepami UE. Takie rozwiązanie jest zgodne z nowymi przepisami i zapewnia, sprawny transport towarów na trasie Chiny- Europa.
Samochody z tablicami rejestracyjnymi KZ i UZB:
- AsstrA wykorzystuje samochody z tablicami rejestracyjnymi Kazachstanu (KZ) i Uzbekistanu (UZB), które mogą podróżować do Europy. Pojazdy te nie podlegają ograniczeniom wynikającym z nowej polityki.
Samochody z tablicami rejestracyjnymi EEU z przeładunkiem w TLC na Białorusi:
- W przypadku przyczep z tablicami rejestracyjnymi EEU (Eurazjatyckiej Unii Gospodarczej) AsstrA wdrożyła strategię obejmującą przeładunki w Centrum Transportu i Logistyki (TLC) na Białorusi. Takie podejście minimalizuje zakłócenia i umożliwia płynne przejście towarów z Chin do Europy, dostosowując się do nowych przepisów, zapewniając jednocześnie sprawne działanie.
Pomimo wyzwań, jakie stawia nowa polityka Kazachstanu, AsstrA pozostaje zaangażowana w dostarczanie wydajnych rozwiązań logistycznych w całym korytarzu Chiny-Europa. Wykorzystując strategiczne partnerstwa i dostosowując swoje działania, AsstrA dąży do pokonania barier narzuconych przez zmianę polityki. Staranne planowanie i współpraca z partnerami transportowymi EEU będą miały kluczowe znaczenie dla utrzymania przepływu towarów i minimalizacji opóźnień, zapewniając tym samym ciągły sukces sieci logistycznej Chiny-Europa.
Autor: Aneta Kowalczyk.