Ramilya Akhmetova
Transkaspijski międzynarodowy szlak transportowy (TITR) lub środkowy korytarz przebiega przez Chiny, Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan i Gruzję. Rocznie tą trasą przewożonych jest do 10 mln ton ładunków, w tym 200 tys. kontenerów przeznaczonych do Europy. Wielkość ta jest niezwykła, biorąc pod uwagę dostępną infrastrukturę wzdłuż trasy.
Transkaspijski międzynarodowy szlak transportowy powstał w 1996 roku w celu przyspieszenia transportu między krajami leżącymi nad Morzem Kaspijskim a Chinami.
Bezpośrednio po uruchomieniu korytarza transportowego pojawił się szereg problemów związanych z przestarzałymi drogami i kolejami oraz brakiem pojazdów i urządzeń technicznych do przeładunku na przejściach granicznych, co ostatecznie doprowadziło do małej przepustowości. Z czasem jednak państwa regionu poświęciły więcej uwagi rozbudowie i poprawie infrastruktury oraz budowie dodatkowych szlaków transportowych.
Obecnie Transkaspijski Międzynarodowy Korytarz Transportowy jest jedną z kluczowych tras wykorzystywanych w Inicjatywie „jednego pasa i jednej drogi”. Odgrywa ważną rolę w rozwoju gospodarczym Chin i odpowiada za dużą część ruchu towarowego w regionie. Państwa kaspijskie intensywnie pracują nad poprawą infrastruktury, budową węzłów komunikacyjnych i stref wolnego handlu oraz tworzeniem „portów przyszłości”, aby przyciągnąć chiński tranzyt.
Korzystne położenie geograficzne Kazachstanu względem TITR stanowi silny argument za dalszymi rozwojem korytarza transportowego. Jest to jeden z priorytetowych projektów rządowych dla tego regionu. Nowe inwestycje niewątpliwie będą miały pozytywny wpływ ekonomiczny na kraje Azji Centralnej.
Należy zająć się szeregiem obecnych „wąskich gardeł” na tej trasie, aby poprawić terminowość dostaw. Dla krajów TITR poprawa możliwości infrastrukturalnych jest najwyższym priorytetem i pomoże zapewnić wydajną, wysokiej jakości i dobrze skoordynowaną pracę w całym procesie logistycznym.
„AsstrA-Associated Traffic AG uważa tę trasę za strategicznie ważną dla zapewnienia wydajnych rozwiązań logistycznych klientom z Turcji, Europy, Chin i Kazachstanu. Obecnie alternatywą dla transportu drogowego z Turcji do Kazachstanu jest transport kolejowy. Czas dostawy jest dłuższy, ale stawki są dość korzystne. W przypadku ładunków ciężkich lub przy planowaniu dostawy z 3-4 miesięcznym wyprzedzeniem istnieje opłacalna możliwość dostarczenia ładunku z Turcji, Gruzji czy Azerbejdżanu do Kazachstanu przy 1,5- lub nawet 2-krotnie niższych kosztach.
Mamy dobre relacje z kluczowymi dostawcami usług TITR i w miarę upływu czasu nadal osiągamy coraz korzystniejsze warunki dla naszych klientów. W świetle obecnych międzynarodowych ograniczeń i sankcji Transkaspijski Międzynarodowy Korytarz Transportowy jest doskonałym rozwiązaniem zarówno dla nadawców, jak i odbiorców,” – mówi Ramilya Akhmetova, Branch Manager w AsstrA-Associated Traffic AG w Kazachstanie.
Autor: Malika Arzuyeva.