Irena Topalova
21 czerwca 2022 r. odbyła się II edycja konferencji „Kolejowe przejścia graniczne”. Wydarzenie zorganizowano z inicjatywy Fundacji ProKolej, która kreuje pozytywny wizerunek kolei oraz inicjuje rozwój wspomnianej gałęzi transportu. Celem spotkania było omówienie kolejowych przejść granicznych zarówno w Europie, jak i poza jej granicami. Irena Topalova, kierownik działu kolejowego dla regionów UE i Chin w AsstrA-Associated Traffic AG opowiada o tematach dyskusji oraz obecnej sytuacji, z którą zmagają się właściciele firm transportowych i logistycznych.
W związku z inwazją na Ukrainę kluczowi operatorzy logistyczni oraz małe firmy spedycyjne intensywnie poszukują opcjonalnych kolejowych szlaków transportowych z pominięciem Rosji. O ile transport wzdłuż Korytarza Północnego ukształtował się i rozwinął na przestrzeni lat, o tyle ominięcie go w najbliższych latach nie będzie prostym zadaniem.
– Aktywnie rozwijają się przewozy przez Korytarz Transkaspijski (Środkowy). Multimodalna trasa, która obejmuje transport kolejowy i morski, stała się alternatywnym sposobem dla głównego szlaku wiodącego przez Rosję i Białoruś. Jednak do tej pory korytarz nie był przystosowany do przewozu dużych wolumenów. Od początku marca ruch kontenerowy w Korytarzu Transkaspijskim wzrósł o blisko 30% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – podkreśla Irena Topalova.
Ze względu na wzrost zainteresowania Korytarzem Środkowym 31 marca Turcja, Kazachstan, Gruzja i Azerbejdżan podpisały deklarację w sprawie nowej bramy, aby wzmocnić potencjał tranzytowy. Plany zakładają rozbudowę i modernizację linii kolejowej między Baku, Tbilisi i tureckim Kars.
– W wyniku blokady ukraińskich portów Polska stała się istotnym partnerem Ukrainy w eksporcie produktów rolno-przemysłowych oraz w przewozach niezbędnej pomocy humanitarnej z zagranicy. Polska infrastruktura umożliwia transport wielokrotnie większych wolumenów w porównaniu do tego, ile przewozi się obecnie. Niestety występują trudności z przepustowością granic oraz dostępnością pustych wagonów do przeładunku – mówi Irena Topalova.
Na konferencji poruszono również kwestię modernizacji linii kolejowej Rail Baltica. Linia stanowi część Transeuropejskiego Korytarza Transportowego, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Przebudowa Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Europie. Przedsięwzięcie skróci czas przejazdów zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych.
– Czasy się zmieniają, a co za tym idzie – potrzeby naszych klientów. Obecnie główne zadanie firm transportowych polega na elastyczności, tworzeniu lub wyszukiwaniu nietradycyjnych tras dostawy towarów. Skupiamy się na tym, aby zaoferować klientom jak największą liczbę dostępnych i bezpiecznych opcji wysyłki, zgodnie z otrzymanymi wytycznymi – podsumowuje Irena Topalova.
Autor: Kamila Rynkiewicz.