Andrzej Iwanow-Kołakowski
Rozmowa z Andrzejem Iwanow-Kołakowskim, dyrektorem regionalnym AsstrA w krajach UE, na temat obecnej sytuacji w branży logistycznej.
Aktualna sytuacja branży transportowej jest konsekwencją wydarzeń z ostatnich dwóch lat. Logistyka w dobie pandemii przeszła ogromną rewolucję. Niemal z dnia na dzień na całym świecie przerwane zostały łańcuchy dostaw. Wzmożone kontrole na granicach, zablokowane porty, pikujące stawki za przewóz, w obliczu takich wyzwań branża transportowa musiała znaleźć swój balans. I gdy już wróciła do normalnego funkcjonowania uderzyły w nią wojna w Ukrainie, inflacja i rosnące ceny paliw. Już sama ta kombinacja powoduje potężny kryzys.
Nowe kierunki
Logistyka jest zawsze pierwszym sektorem gospodarki, w którym widać zmiany zachodzące na rynku. Obecna sytuacja jest trudna nie należy wpadać jednak w panikę. Branża jest na tyle elastyczna, że sprawnie działająca firma szybko znajdzie sobie klientów w innej części Europy. Na podstawie naszych wyników finansowych widzimy, że klienci otworzyli się na nowe kierunki. Odnotowaliśmy wzrosty na trasach: Czechy – Niemcy 16%, Francja – Turcja – 487%, Chiny – Turcja 343%, Chiny – Niemcy 248% czy Niemcy – Rumunia 52%. Widzimy większe zapotrzebowanie na usługi chociażby w Singapurze, Japonii, Brazylii czy Kanadzie.
Wzrost przewozów widoczny jest nie tylko w relacjach z państwami UE, Bliskiego Wschodu czy Azji, ale i z krajowymi portami. Ogólnie odnotowaliśmy zwiększone zainteresowanie przewozem morskim o 17 %, transportem lotniczym 30 %, kolejowym o 68 % i drogowym 22 % w stosunku do analogicznego okresu z 2021 roku.
Koszty i zyski
Musimy pamiętać, że skok cen surowców, paliw, energii oraz inflacja przekładają się na zwiększenie kosztów osobowych i operacyjnych. Z drugiej strony wzmożony popyt daje możliwość przeniesienia istotnej części opłat na klienta. Aby zachować jednak równowagę stale pracujemy nad optymalizacją procesów i alternatywnymi rozwiązaniami. Od początku roku otworzyliśmy nowe oddziały w Niemczech, Gruzji, Bułgarii i Hiszpanii, zwiększyliśmy też powierzchnie magazynowe. Nasze działania mają na celu skracanie łańcuchów dostaw co naturalnie przekłada się na generowanie dodatkowych oszczędności dla klienta. Rozwój e-commerce, zwiększenie natężenia nearshoringu (przenoszenia produkcji bliżej Europy) oraz przechodzenie do modelu just-in-case (zarządzanie zapasami w magazynie) nawet w tak trudnych warunkach rynkowych pozwalają na stabilny rozwój branży logistycznej.
Gospodarka europejska jak i cała branża transportowa stoi w obliczu poważnych wyzwań, ale też nowych możliwości. Branża traci na Wschodzie, ale zyskuje na innych kierunkach.
Obrót AsstrA za pierwsze pół roku 2022 wyniósł 243 milionów euro, co przewyższyło o 27% analogiczny wskaźnik z 2021 roku. Zysk brutto grupy kapitałowej wzrósł o 117%. Łączna liczba transportów zrealizowanych w ciągu pierwszych 6 miesięcy osiągnęła wartość 85 tys.
Autor: Aneta Kowalczyk.