Tatyana Serikova
Według Eurostatu, Czechy przeżywają największy boom zakupów online wśród krajów UE. Podczas kryzysu Covid-19 Republika stała się jednym z wiodących potentatów e-commerce w Europie. Zakupy online częściej robią jedynie mieszkańcy Holandii, Danii, Szwecji i Irlandii.
Odsetek osób kupujących online w Czechach rośnie najszybciej spośród wszystkich krajów UE. Według Stowarzyszenia Handlu Elektronicznego w Czechach (Asociace pro elektronickou komerci, APEK) w 2020 r. krajowy rynek e-commerce był wart nieco ponad 9 miliardów dolarów. Odzwierciedla to ogólny wzrost o około 27% w porównaniu z 2019 r. Podwyżkę na poziomie 29% obserwujemy w sektorze mody, 28% w elektronice i 23% w sektorze zabawek, hobby i majsterkowania.
Mentalność czeskiego konsumenta
Najnowsze dane wskazują, że czeski konsument poszukuje nie tylko intratnych cen. Zależy mu również na komforcie i możliwości porównywania towarów. Preferencje te przekładają się na znaczny wzrost w branży e-commerce.
Według Ecommerce News, spośród 10 milionów mieszkańców Czech prawie 6 milionów robi zakupy online. Udział użytkowników na tym rynku wyniósł 54% w 2020 r. i przewiduje się, że do 2025 r. osiągnie 65%.
Wielcy gracze
Największym graczem na czeskim rynku e-commerce jest alza.cz. Sklep internetowy osiągnął w 2021 r. przychody w wysokości 1,2 mld USD. Na kolejnych miejscach znajdują się rohlik.cz i mall.cz z przychodami odpowiednio 308 mln USD i 280 mln USD. Te trzy najpopularniejsze sklepy internetowe odpowiadają za 35% przychodów z handlu online w kraju.
Jedną z najszybciej rozwijających się witryn e-commerce na rynku czeskim jest zalando-lounge.cz. W 2021 r. sklep osiągnął sprzedaż na poziomie około 19,4 mln USD, o 167% więcej niż w minionym roku.
Czechy – strategiczny hub logistyczny
– Położenie geograficzne Czech w sercu Europy sprawia, że jest to dogodny hub dla głównych korytarzy transportowych. Przygraniczne miasto Ostrawa odgrywa strategiczną rolę w czeskim e-commerce z logistycznego punktu widzenia. To trzecia co do wielkości aglomeracja w Czechach nazywana „Bramą Czech”. W Republice funkcjonuje wiele centrów logistycznych i magazynów obsługujących towary przybywające i opuszczające kraj – mówi Tatyana Serikova, kierownik oddziału AsstrA w Pradze.
– Firmy e-commerce w Czechach rozwijają się dynamicznie i poszukują wiarygodnych partnerów logistycznych. Jako międzynarodowy dostawca usług transportowych i logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG pomaga swoim partnerom, świadcząc rozwiązania dostosowane do ich potrzeb – podsumowuje Tatyana Serikova.
Autor: Agnieszka Krzepkowska.