Luba Zakharava
Alan Terzi
Według ostatniego raportu opublikowanego przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), popyt na przewozy ładunków drogą powietrzną stanowił silne wsparcie dla nadwyrężonego pandemią przemysłu lotniczego. Światowy rynek przewozów lotniczych cieszył się,
w pierwszym półroczu 2021 roku, najlepszymi wynikami od 2017 r., odnotowując 8% wzrost rok do roku i stanowiąc zabezpieczenie dla linii lotniczych oraz całego łańcucha dostaw.
Na zachodnioeuropejskim rynku przewozów drogowych widoczne są już pierwsze efekty wprowadzonego niedawno przez Komisję Europejską Pakietu Mobilności. Odczuwalny jest znaczny niedobór dostępnych samochodów ciężarowych, zwłaszcza od przewoźników polskich, czeskich i bałtyckich. Pojazdy nie mogą wykonywać tak wielu przewozów kabotażowych jak wcześniej, a ostatnie skoki cen paliwa znajdują odzwierciedlenie w stawkach frachtu drogowego, które zmieniają się codziennie o kilka procent.
- Przewozy kolejowe do i z Europy również zostały mono nadwyrężone. Klienci obawiają się, że ich towar może utknąć na granicy. Jako alternatywne rozwiązanie przedstawiamy naszym klientom transport lotniczy, który pozwala na optymalizację kosztów inwentaryzacji i skrócenie czasu docierania na rynek. Jako członek IATA AsstrA Italia gwarantuje wysoką jakość świadczonych usług - podkreśla Luba Zakharava, kierownik oddziału AsstrA Italia.
- Stawki za fracht lotniczy są stosunkowo wysokie, ale nadal atrakcyjne, biorąc pod uwagę ryzyko przestoju na granicy w przypadku przesyłek drogowych lub kolejowych. W grudniu 2021 r. stawki frachtów lotniczych były już o 150% wyższe niż w grudniu 2019 r., czyli przed wybuchem pandemii. Teraz dochodzą do tego jeszcze dłuższe trasy lotów omijające obszary zamkniętej przestrzeni powietrznej. Klienci wolą jednak zapłacić więcej i otrzymać towar w przewidywalnym terminie niż zapłacić mniej i nie mieć pewności kiedy i czy towar dotrze – mówi Alan Terzi, Specjalista AsstrA Italia. Ponieważ transport lotniczy, jest bardziej elastyczne od transportu drogowego czy żeglugi, jest szansa, że szybko powróci do dawnej wydajności. Dużo jest małych linii lotniczych, od których można wypożyczyć samoloty – dodaje Alan Terzi, AsstrA Italia.
Autor: Aneta Kowalczyk.