Vitali Eremenco
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) co roku w regionie europejskim w wyniku wypadków drogowych umiera ponad 85 000 osób. Pomimo przerażających statystyk kraje UE wykazują niższe wskaźniki śmiertelności w porównaniu z innymi regionami. W krajach o niższych średnich dochodach wypadki drogowe znajdują się w pierwszej dziesiątce przyczyn zgonów.
Vitali Eremenco, zastępca dyrektora operacyjnego ds. transportu drogowego w Europie Zachodniej, Środkowej i na Bałkanach z AsstrA, wyjaśnia kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Program „Wizja Zero” był przełomem w zmniejszeniu liczby wypadków drogowych. Jego główny cel opiera się na zminimalizowaniu liczby ofiar śmiertelnych oraz przebudowie dróg z punktu widzenia ich użytkowników. Opracowaną strategię po raz pierwszy wprowadzono na szczeblu państwowym w Szwecji w 1997 roku. Dzięki „Wizji Zero” śmiertelność w wypadkach drogowych w kraju spadła o 60%. Obecnie podejście to jest stosowane w Wielkiej Brytanii, Holandii i Kanadzie.
Przez długi czas zgony i poważne obrażenia po wypadkach drogowych były uważane za nieuniknione następstwa rozwoju motoryzacji. Tradycyjnie kierowcom przypisywano winę za ich spowodowanie. Uważa się, że odpowiedzialne zachowanie to klucz do zmniejszenia liczby wypadków, dlatego wiele krajów edukuje kierowców w zakresie unikania niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Zgodnie z programem „Wizja Zero”, liczbę wypadków można ograniczyć już na etapie projektowania i budowy dróg. „Zasada zerowej tolerancji” zakłada, że bezpieczeństwo ruchu drogowego zależy nie tylko od użytkowników dróg, ale i również od inżynierów i budowniczych jezdni. Podczas pracy nad projektami drogowymi należy brać pod uwagę czynnik ludzki – prawdopodobieństwo błędu – i priorytetowo traktować bezpieczeństwo użytkowników dróg, a nie prędkość przemieszczania się z punktu A do punktu B.
Prędkość pozostaje głównym wrogiem bezpieczeństwa na drogach. Zwiększenie jej ponad limit prowadzi do wzrostu ryzyka poważnych konsekwencji w przypadku kolizji pojazdu. Testy pokazują, że jeżeli kierowca uderzy w pieszego z prędkością 50 km/h, prawdopodobieństwo śmierci wyniesie 80%, a przy prędkości 30 km/h – mniej niż 10%. Według „Wizji Zero” główne zadanie stojące przed inżynierami to zmniejszenie prawdopodobieństwa niebezpiecznego kontaktu między użytkownikami dróg. W tym celu wykorzystuje się zmienną liczbę pasów, zwężające się i kręte drogi, ronda, skośne przejścia dla pieszych i progi zwalniające. Takie fizyczne przeszkody powodują, że kierowca zwalnia.
Oznaczanie martwych pól na pojazdach, które jest obowiązkowe w wielu krajach, np. we Francji, również sprawdza się jako środek zapobiegawczy. Zadaniem Pakietu Mobilności jest uregulowanie czasu pracy i odpoczynku, minimalizując zmęczenie kierowców zawodowych. A to oznacza zmniejszenie ryzyka wystąpienia zagrożenia.
AsstrA-Associated Traffic AG przestrzega krajowych i międzynarodowych przepisów w zakresie transportu ładunków. Bezpieczeństwo ruchu drogowego stanowi priorytet w organizacji dostaw transportem drogowym.
Autor: Anastasiya Sidelnikova.