Międzynarodowa Federacja Zrzeszeń Spedytorów (FIATA) opublikowała krótki list informacyjny na temat perspektyw rynku logistycznego w związku z wydarzeniami w Europie Wschodniej. Zgodnie z tekstem zmiany wpłyną na cały światowy łańcuch dostaw morskich, drogowych, kolejowych oraz lotniczych.
Kryzys dostaw morskich nasili się wraz z blokadą portów. Możliwe przerwy w eksporcie i imporcie, a także sankcje prowadzące do masowego wycofania tankowców z globalnego rynku frachtowego spowodują wzrost stawek spotowych i kosztów transportu.
W transporcie drogowym zablokowani kierowcy w całej Europie Wschodniej narażeni są na złe warunki, w tym brak żywności, artykułów sanitarnych oraz odpowiednich wymogów bezpieczeństwa. Komisja Europejska, niektóre państwa członkowskie UE oraz przedstawiciele innych państw europejskich apelują o zniesienie wiz i pozwoleń dla kierowców.
Oczekuje się, że organizacja przewozów koleją również zderzy się z trudnościami, które wpłyną na przepływ towarów z Chin do Europy. Możliwe konsekwencje dotyczą spowolnienia lub zaprzestania swobodnych przepływów handlowych między Chinami a Europą albo całkowitego wstrzymania przewozów ładunków tranzytowych. 50% wszystkich transportów kolejowych z Chin do UE przechodzi przez Rosję i Białoruś. W 2021 r. dostawy wzrosły o 30%.
Wydarzenia w Europie Wschodniej wpłyną również na transport lotniczy. Loty muszą zostać przekierowane na inne trasy, co znacząco wpłynie na ruch powietrzny między Europą a Azją. Zmiany mogą stworzyć wyzwania podobne do tych, przed którymi stanęła branża lotnicza podczas pandemii koronawirusa.
Autor: Anastasiya Sidelnikova.