Przemysław Boroński
Ewa Trochimiuk
Transport ładunków ponadgabarytowych wymaga najwyższej klasy profesjonalizmu i jest stosunkowo wąskim segmentem w sektorze usług przewozowych. Zapotrzebowanie na przewozy nienormatywne jest specyficzną gałęzią działalności i pewnego rodzaju wyznacznikiem kondycji rynku logistycznego. Na przełomie września i października 2021 roku AsstrA zrealizowała dla jednego ze swoich głównych klientów korporacyjnych przewóz 2 wagonów o łącznej wadze 125 ton. Pojazdy szynowe pokonały trasę z Węgier do miejscowości Fanipol na Białorusi w ciągu 15 dni.
„Transport podzielony został na trzy etapy: transport drogowy, prace terminalowe tzn. przeładunek wagonów z samochodów na tory, transport koleją z terminala na Węgrzech do stacji przeznaczenia na Białorusi. W pierwszym dostarczyliśmy ładunek do granicy węgierko-ukraińskiej transportem drogowym przy użyciu specjalistycznych naczep typu Vessel- bridge. W tym przypadku wymagane było również użycie specjalnego systemu mocowania i wykonanie dedykowanych podpór transportowych. Po dostarczeniu wagonów na granicę węgiersko-ukraińską, wagony zostały przeładowane i postawione na przygotowane wcześniej wózki kolejowe(1520 mm), które umożliwiły kontynuację transportu już koleją do miejsca docelowego” – mówi Przemysław Boroński, kierownik działu Heavy Lift, AsstrA-Associated Traffic AG.
„W transporcie drogowym mówi się o ładunkach ponadnormatywnych, w transporcie kolejowym natomiast mowa o ładunkach nadzwyczajnych z przekroczoną skrajnią ładunkową. Projekt, dla naszego klienta również był wyjątkowy. Naszym zadaniem, poza uzgodnieniem trasy było przetransportowanie kompletnych wagonów już na wmontowanych wózkach 1520 mm z terminala kolejowego na granicy węgiersko-ukraińskiej do Fanipola (BY). Co ważne transport z Węgier na Białoruś wymagał od nas koordynacji z lokalnymi przewoźnikami kolejowymi, służbami granicznymi i celnymi” – podkreśla Ewa Trochimiuk, manager ds. transportu kolejowego w AsstrA.
W ramach projektu eksperci grupy odpowiedzialni byli za planowanie i realizację całego transportu, łącznie z uzyskaniem wszystkich zezwoleń, organizacją służb asysty (policja, nadzór sieci energetycznej, trolejbusowej etc.). Do zadań należał m.in. załadunek w fabryce, przeładunek na terminalu kolejowym, monitorowanie stanu ładunku, odprawa celna, organizacja kolejowej komisji przyjmującej skrajnie na torach 1520mm, monitorowanie przesyłki na całej drodze przewozu, przyjęcia wagonów na stacji docelowej. Planowanie projektu zajęło 3 miesiące, z kolei jego realizacja 15 dni. Dzięki doświadczeniu i ścisłej współpracy poszczególnych oddziałów AsstrA ładunek bezpiecznie dotarł do odbiorcy końcowego dzień wcześniej, z czego klient był bardzo zadowolony.
Autor: Aneta Kowalczyk.